LA GUANTERA

BCN Moto: els fabricants aixequen el cap

Des d’ahir s’està celebrant el saló BCN Moto al recinte de La Farga, a l’Hospitalet de Llobregat. / MOTOFAN Zoom

Segons un estudi del RACC per encàrrec de l’empresa INRIX -dedicada a aportar les seves anàlisis sobre el trànsit mundial al big data -, els conductors de Barcelona van perdre 12 hores en embussos ciutadans durant els set primers mesos de l’any passat. Això significa un increment del 29% respecte al mateix període de temps analitzat durant el 2013.

Aquest podria ser un dels arguments pels quals l’any passat les vendes de motos van créixer un 17%, fins a arribar a les 125.084 unitats venudes. Un resultat que ens indica que la indústria de la moto té ganes d’enlairar el vol després de perdre un 70% del mercat durant els set anys que van des del 2007 fins al 2014.

Però les xifres a l’entorn de la sinistralitat continuen sent un problema greu. A l’Estat, tot i que les morts de motoristes s’han reduït un 27% respecte al 2010 i un 47,6% en relació al 2008, els resultats sembla que s’han estancat els dos últims anys. Els accidents en zones urbanes són el principal motiu de preocupació; però els sinistres en carretera també amoïnen. Les condicions de les vies per on circulem en tenen gran part de culpa, com ho demostra l’últim estudi EuroRAP, que avala l’estat de la xarxa viària i que conclou que la meitat de les víctimes que anaven en moto van perdre la vida en només 1.712 km de les carreteres espanyoles. L’estudi determina que deu dels trams més perillosos per als vehicles de dues rodes són a Andalusia, Catalunya, Madrid i la Corunya.

Amb la voluntat de reflexionar sobre tot això, i també abocats per la bonança que sembla que travessa el sector, els fabricants de motos i ciclomotors s’han vist empesos a participar en la segona edició del saló BCN Moto, que es fa des d’ahir al recinte de La Farga, a l’Hospitalet de Llobregat.

L’any passat aquesta fira va ser tot un èxit: va congregar la presència de 14.228 visitants i s’hi van vendre un grapat de vehicles nous, ja que la trobada té un caràcter eminentment comercial.

Aquest any la superfície dedicada a l’exposició ha crescut considerablement, i ja arriba als 8.500 metres quadrats, als quals se n’han d’afegir 4.500 més dedicats a la zona de proves, formació i exhibicions. En total, són més de 60 expositors que representen les 165 marques més significatives del sector.

Cada vegada hi ha més entitats que donen suport a BCN Moto, com el Servei Català de Trànsit (SCT), que utilitza una pista on dóna a conèixer els seus programes de formació i pràctiques en seguretat viària. En aquesta zona els visitants poden provar diverses motos urbanes i escúters, i fins i tot fer assajos de la part pràctica dels exàmens que cal superar per obtenir la llicència de conducció. Cal destacar l’esforç del SCT en la formació dels més joves perquè vagin assimilant els conceptes bàsics de la convivència viària.

L’Institut de Seguretat Honda -HIS- aporta uns simuladors per reproduir de manera virtual les situacions més compromeses amb què ens trobarem en condicions de trànsit real.

A l’espai per a la història també cal destacar la col·lecció Isern i la selecció del Museu de la Moto de la família Soler.

Al saló BCN Moto també hi podem trobar una exposició de motos, cartells i fotografies d’una cursa tan emblemàtica com les 24 Hores de Montjuïc, un certamen promogut per la Penya Motorista Barcelona.

La joia de la corona: Kawasaki Ninja H2 i H2 R

Si el que voleu és anar pel carrer amb aquesta moto, prepareu uns 29.000 euros. Però si el que realment us ve de gust és provar-la a fons, intentar treure-li tot el suc en l’àmbit per al qual s’ha pensat -un circuit-, aleshores caldrà que, més que furgar les butxaques, les escureu a fons per trobar-hi els 50.000 euros que demanen per la versió més radical de la màquina més bèstia que han fet.

Estem parlant d’una moto de 998 centímetres cúbics, amb un motor de 200 cavalls en la versió civilitzada, que arriben als 310 en la més esportiva, i al qual encara podem esgarrapar una mica més de potència (328) si fem servir la caixa ram air.

A les proves que van fer al circuit de Losail, que aquest cap de setmana serveix com a escenari per a l’estrena del campionat mundial de MotoGP, van arribar a cronometrar aquesta moto a 357 quilòmetres per hora! No està gens malament si tenim present que vostè o jo la podríem comprar a la botiga… si tinguéssim els calés.

De la Farga de l’Hospitalet al firal de Montjuïc?

Els fabricants de motos se senten discriminats. El govern estatal els ignora, i no ha creat plans PIVE per a la moto com els que han reactivitat la indústria de l’automòbil. Amb accions com la presència al BCN Moto intenten reivindicar-se de manera autònoma. L’any vinent la situació podria canviar. No perquè hi hagi un pla d’incentius per a la venda de motos noves, sinó perquè aquesta fira canviï d’ubicació.

Com havia passat fa anys, l’edició del Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona del 2016 podria dedicar una part important de la seva superfície als vehicles de dues rodes. Als fabricants la iniciativa no els ve gaire de gust; no volen ser ni plat de segona taula ni el germà petit d’aquella mostra. Però, en contrapartida, saben que la difusió que poden guanyar sota el paraigua de la Fira de Barcelona pot ser superior, i ara mateix estan en ple procés de reflexió sobre la proposta de canviar d’escenari. Tot dependrà de l’èxit que tingui aquesta edició del BCN Moto.