Motor Seguretat 05/08/2021

Tres consells per viatjar amb un elèctric i no haver de patir per l'autonomia

Un dels grans inconvenients a l’hora de fer desplaçaments llargs amb un cotxe elèctric és la seva escassa autonomia i el temps de càrrega de les bateries, però us expliquem alguns consells per intentar fer-nos la vida més fàcil

2 min
Un Hyundai Ioniq EV carregant

A poc a poc els cotxes elèctrics i sobretot híbrids endollables es van fent un lloc al mercat, i cada cop són més els compradors que decideixen fer el pas cap a un cotxe de zero emissions. Ara bé, cal recordar que aquest tipus de vehicles són ideals per a desplaçaments curts i urbans, i que un dels grans inconvenients dels cotxes de zero emissions és la seva escassa capacitat d’autonomia, que en el cas de viatjar amb família o amics i fent ús de l’aire condicionat (element imprescindible els mesos d’estiu) encara reduiran més els quilòmetres que podrem recórrer.

Planifica bé el viatge

Actualment hi ha uns 20.000 punts de càrrega a tot l’estat espanyol, repartits en 7.000 estacions disseminades per tota la geografia estatal. El primer que caldrà tenir en compte, doncs, és la ruta que volem seguir i adequar-la a les estacions en servei. També és del tot recomanable que reservem els punts de càrrega que volem fer servir amb prou temps, sobretot en els llocs de pas i menor densitat de població. El mateix haurem de fer si decidim viatjar a altres països europeus, amb altres especificacions tarifàries per carregar el cotxe elèctric.

Carregar del tot les bateries en aquestes estacions és sensiblement més car que fer-ho en un punt domèstic, tal com hem explicat altres vegades. De fet, carregar en punts ràpids d’algunes estacions elèctriques pot suposar un desemborsament d’uns 40 cèntims per kWh. Tenint en compte que un cotxe elèctric pot consumir uns 20 kWh cada 100 quilòmetres en autopista o autovia, ens podem trobar que el cost per cada 100 quilòmetres de viatge sigui d’uns 8 euros. En el pitjor dels casos podem trobar punts de càrrega ràpida amb tarifes que arriben als 70 o 80 cèntims per kWh, cosa que elevaria significativament el cost de desplaçament. Per tant, convé recordar és del tot recomanable que iniciem el viatge o desplaçament amb les bateries del tot carregades.

Evita els punts de càrrega ràpida

Un altre element que cal tenir en compte és que tot i que ja hi ha força estacions amb punts de càrrega ràpida, que permeten carregar el 80% de les bateries del cotxe en només una hora i amb potències de fins a 150 kW, el seu ús ha de ser com més ocasional millor, ja que els fabricants alerten que un ús continuat d’aquests sistemes de càrrega ràpida a altes potències acaba fent malbé les bateries i reduint-ne la capacitat d'emmagatzematge i vida útil.

Practica una conducció eficient

A l’hora de circular també podem intentar practicar una conducció com més eficient millor per allargar al màxim l’autonomia, tot seleccionant modes de conducció Eco o eficients, practicant una conducció relaxada i a velocitat constant i mirant d’aprofitar l’energia cinètica del vehicle per carregar les bateries. També és important evitar les hores de més calor per estalviar l’energia que consumeix el climatitzador d’aire condicionat.

Si el viatge que volem fer és molt llarg i no tenim més remei que aturar-nos a carregar les bateries, una opció intel·ligent és passar la nit en un hotel o apartament que disposi de punt de càrrega per als clients, ja que ofereixen preus més assequibles, i fins i tot podem trobar algun cas en què puguem carregar de franc.

stats