Tres consells bàsics per allargar la vida dels pneumàtics
Es tracta de l'únic element que es manté en contacte amb l'asfalt, de manera que del seu estat en depèn la nostra seguretat
És innegable que els cotxes moderns són molt més segurs que els de fa dècades. Les marques han millorat notablement tant els sistemes de seguretat actius (ajudes electròniques, assistents a la conducció, etc) com els passius (airbags, xassís...), però existeix un element que, malgrat també hagi evolucionat, sovint s'oblida quan parlem de la seguretat dels vehicles: els pneumàtics.
Cal tenir present que estem parlant de l'únic element que té contacte directe amb l'asfalt, de manera que del seu estat en depèn la seguretat general de tot el vehicle. Podem tenir els assistents més avançats del mercat i els millors sistemes de seguretat, però si els pneumàtics estan en mal estat... podem patir un accident greu. Per minimitzar al màxim aquesta possibilitat el més recomanable és controlar periòdicament el seu estat i substituir-los habitualment, però estem parlant d'un element que no resulta precisament econòmic i que pot desestabilitzar les economies familiars amb facilitat.
Malauradament no podem donar consells màgics per evitar haver de canviar-los, però sí que apuntarem en aquest article algunes recomanacions per allargar la vida útil dels pneumàtics tant com sigui possible, mantenint el nivell de seguretat necessari i estalviant diners no només en la seva substitució, sinó també en combustible.
Circula sempre a la pressió que recomana el fabricant
Sens dubte aquest consell és el més senzill de tots i sembla de pura lògica, però sovint les accions més simples són les més efectives. Quelcom tan fonamental com circular sempre amb la pressió correcta ens permet obtenir molts més beneficis del que podria semblar a priori. D'entrada, a nivell de seguretat mantenir una pressió adequada als pneumàtics fa que la màxima superfície possible de la banda de rodament es mantingui en contacte amb l'asfalt, ja que amb menys pressió de la normal només tocaran el terra els flancs de les gomes i amb més pressió serà la part central la que mantindrà el contacte.
Això no només té implicacions en termes de seguretat, sinó que a més evitarà un desgast prematur dels pneumàtics. Cal tenir present que si fem servir poc el nostre vehicle les pèrdues de pressió s'acceleren en comparació amb els cotxes que circulen diàriament, però en qualsevol cas convé revisar la pressió cada mes o com a molt cada dos mesos. A més, tot plegat té un altre benefici: amb la pressió correcta el vehicle és més estable i la direcció tindrà un funcionament més suau. Per saber quina és la pressió adequada en cada cas haurem de consultar el manual del vehicle o fixar-nos en l'etiqueta que la majoria de cotxes tenen a la tapa del dipòsit o al marc lateral de les portes davanteres.
Condueix de forma relaxada, evitant acceleracions o frenades brusques
Sí, aquest consell ens permet allargar la vida dels pneumàtics... però també de qualsevol altre element de desgast. L'asfalt és una superfície rugosa força agressiva (així és com s'obté l'adherència de les gomes), de manera que com més suaus siguem a l'hora de conduir, menys es desgastaran els nostres pneumàtics. Accelerar de forma contundent provoca que la fricció augmenti i el pneumàtic hagi de patir un estrès excessiu per tractar de trobar la màxima adherència possible, mentre que frenar molt fort té exactament la mateixa conseqüència. Així doncs conduir a la defensiva, anticipant els esdeveniments i accelerant de forma progressiva ens permetrà allargar la vida dels pneumàtics.
A més, també cal tenir present que a les gomes els agrada especialment circular en línia recta, ja que els revolts representen una sèrie de forces laterals que augmenten la fricció amb l'asfalt. Per tant, en carreteres revirades el més recomanable per evitar un desgast excessiu és circular a una velocitat moderada i tractar de realitzar les trajectòries més rectes que sigui possible. Evidentment els fabricants de pneumàtics desenvolupen productes capaços d'aguantar un estrès molt elevat abans de fer-se malbé, però la conducció agressiva redueix molt la vida útil de les gomes perquè desgasta la banda de rodament (cal tenir present que 1,6 mil·límetres és la profunditat mínima legal per poder circular) i escalfa els pneumàtics, fet que pot provocar que es deformin.
Controla l'alineat de la direcció
Ja sabem com hem de conduir el vehicle i tenim clar que hem de mantindre la pressió adequada, però no tots els problemes que redueixen la vida útil dels pneumàtics passen necessàriament pel seu estat, sinó que d'altres elements poden perjudicar-lo gairebé sense que arribem a notar-ho. L'estat dels frens o dels amortidors tenen implicacions directes en la salut de les gomes, però existeix un element que encara pot ser més perjudicial: la direcció.
No cal dir que una direcció ben alineada que fa que el vehicle vagi recte quan el volant està recte és l'únic estat acceptable per aquest element. Però és molt més habitual del que podria semblar trobar-se amb vehicles que, per circular en línia recta, han de girar lleugerament el volant. Els motius poden ser diversos, però els més habituals són haver picat contra una vorera o haver colpejat una roda bruscament. Si després d'això no hem fet malbé físicament el pneumàtic ens estalviarem haver de substituir-lo immediatament, però és possible que haguem desalineat la direcció. I això té implicacions directes en el desgast del pneumàtic, ja que possiblement la banda de rodament no estigui completament recta. En aquest cas el més recomanable és alinear la direcció per evitar un desgast prematur de les gomes, fet que pot comprometre la nostra seguretat.