Així és el xassís que pot resistir un impacte a 120 km/h
Desenvolupat per CATL, està dissenyat per a vehicles elèctrics i integra les bateries a l'interior

Potser a molts no els soni el nom de CATL, però segur que ho farà al llarg dels pròxims anys. Es tracta d'una empresa xinesa especialitzada en el desenvolupament de bateries, xassissos i plataformes per a vehicles elèctrics que recentment ha estat treballant en el desenvolupament d'algunes tecnologies innovadores per al sector de l'automòbil, com per exemple les plataformes elèctriques CTP (cell to pack) i CTC (cell to chassis).
La CTP elimina el mòdul tradicional de la bateria i permet que les seves cel·les s'integrin directament al paquet sense necessitat d'un mòdul intermedi, cosa que en millora així l'eficiència, en redueix el pes i n'optimitza la densitat. La CTC va un pas més enllà i integra les cel·les de la bateria directament al xassís del vehicle, fet que permet més eficiència i més rigidesa estructural. Això no només optimitza l'espai que ocupa, sinó que també millora la seguretat, ja que la bateria es converteix en part del mateix vehicle i ajuda a absorbir impactes en cas de col·lisió. I precisament d'això volem parlar.
Xassís Bedrock, o com resistir un impacte a 120 km/h
Recentment, CATL ha presentat el seu Bedrock Chassis, un xassís CTC de tipus skateboard que gràcies a la desvinculació entre el xassís i la carrosseria superior és capaç d'absorbir el 85% de l'energia d'una col·lisió, en comparació amb el 60% que absorbeixen els xassissos tradicionals. Sembla impossible però no ho és. De fet, CATL ha volgut fer una prova de xoc extrema: fer impactar un vehicle amb aquest xassís contra un mur a 120 km/h i contra un pal metàl·lic a la mateixa velocitat. I els resultats són molt sorprenents.
Haver escollit una velocitat tan elevada (normalment els crash tests habituals es fan a velocitats d'entre 50 i 64 km/h) no és casualitat: segons afirma CATL, a partir de 50 km/h cada km/h que augmentem la velocitat s'eleva el risc de danys als ocupants en un 3%, i per cada 5 km/h el risc es duplica. Dit d'una altra manera, en un xoc que es produeixi a uns 56 km/h es genera una energia de col·lisió equivalent a una caiguda des d'un edifici de 12 metres d'altura. En canvi, en un mateix xoc però a 120 km/h l'energia que es genera és 4,6 cops superior, equivalent a una caiguda des de 56 metres d'altura.
Com es pot veure al vídeo, el xassís de CATL no només aguanta l'impacte a 120 km/h sense patir incendis, explosions o desperfectes significatius en el conjunt de bateries, sinó que també és capaç de suportar un xoc a la mateixa velocitat contra un pal metàl·lic. I això té molt més mèrit, ja que en aquest cas l'àrea d'impacte és només 1/6 part de la d'un impacte frontal complet. A més, a 120 km/h la pressió que aquest objecte exerceix sobre el xassís és 21 vegades superior a la que es registra en un xoc frontal tradicional a 56 km/h.
Però això no és tot. El xassís CATL Bedrock incorpora un sistema que desconnecta instantàniament el circuit d'alta tensió de la bateria en 0,01 segons en cas d'impacte i completa la descàrrega d'energia residual d'alta tensió al vehicle en 0,2 segons, cosa que estableix un nou rècord al sector. És, doncs, un xassís innovador que és capaç d'integrar un paquet de bateries que no només van molt ben protegides, sinó que teòricament permetran que els vehicles que les equipin superin els 1.000 quilòmetres d'autonomia.
De moment el primer fabricant a fer servir aquest nou xassís Bedrock serà AVATR, una marca xinesa de vehicles de luxe. Això sí, el futur tant de CATL com d'aquest nou element és prometedor, i segur que no voldran desaprofitar-lo altres fabricants de vehicles elèctrics, ja veurem si fins i tot fora de la Xina.