Proves cotxes
Motor  /  Proves 10/03/2018

Volkswagen Golf Variant R: adrenalina en família

Compacte, esportiu, efectiu i molt ràpid: així és el Golf més potent de la història en la versió familiar

Sergio Domínguez
8 min
Golf Variant R

Cada dia és més habitual fusionar dos conceptes aparentment antagònics però que, un cop portats al mercat, funcionen prou bé: el dels vehicles familiars esportius. Nosaltres ja hem pogut provar alguns models que representen aquest segment, com l'Audi RS6 i el Seat León Cupra ST.

Fa molts anys que Volkswagen ofereix la carrosseria familiar per al Golf, però fins ara no havia tingut una versió esportiva, tot i que resulta interessant veure com els de Wolfsburg no han volgut desenvolupar-la sota les sigles GTI –respectant la denominació més mítica de la marca–, sinó que han preferit fer-ho aprofitant la versió encara més radical, anomenada R.

Golf Variant R

La trajectòria dels models R va començar amb la tercera generació del Golf en la seva versió VR6. Posteriorment van arribar les versions R32 en la quarta i cinquena generació i des de la sisena i fins a la setena actual l'opció més radical s'anomena simplement R. Com és habitual, cada generació ha superat en potència l'anterior i actualment el Golf R disposa de 310 CV, la potència més elevada que ha ofert mai un Golf de sèrie.

No contents amb això, els enginyers de Volkswagen han decidit anar una mica més enllà i adaptar aquest impressionant desplegament de potència –motor 2.0 TFSI amb 310 CV i 400 Nm– a la carrosseria familiar anomenada Variant, que s'erigeix en la versió familiar del Golf més ràpida de la història.

ESTÈTICA EXTERIOR

L'any passat tota la gamma va rebre un 'restyling' que va actualitzar el disseny general, de manera que elements com els fars davanters i posteriors o els para-xocs tenen un aspecte lleugerament diferenciat respecte a la versió anterior.

Vista frontal

En general, entre la versió més esportiva del Golf i qualsevol unitat que equipi el paquet R-Line, les diferències estètiques són poc notables, de manera que queda palès que el Golf R prefereix passar desapercebut malgrat comptar amb elements força esportius com una graella davantera de color negre brillant, insercions amb el logotip R, retrovisors amb acabament d'alumini mat, llandes específiques de 18 polzades i un difusor posterior amb quatre sortides d'escapament que no només són cridaneres a la vista, sinó també a la oïda.

El Golf Variant R no crida massa l'atenció

La diferència entre un Golf R normal i la versió familiar la trobem bàsicament en la longitud total –4,26 m contra 4,586–, però més enllà d'aquests més de 30 cm addicionals, el disseny és invariable, de manera que es tracta d'un cotxe discret, que no vol cridar gaire l'atenció.

ESTÈTICA INTERIOR

Un cop a l'habitacle del Golf Variant R, ens trobem amb la mateixa situació que a l'exterior: a simple vista pot semblar que no hi ha canvis respecte a una versió normal, però d'haver-n'hi n'hi ha, i marquen la diferència. El canvi més important el trobem als seients, que tenen un disseny específic per a aquesta versió. A mig camí entre un baquet i un seient normal, resulten còmodes però ofereixen una subjecció excel·lent a l'hora de practicar una conducció esportiva, teòricament molt habitual en un model com aquest.

Detall seients davanters

El volant de cuir i de tres radis té un disseny esportiu, accentuat per la inscripció del logotip R i la presència de les lleves que, com que són de plàstic i d'una mida força reduïda, no estan a l'altura del que s'espera de la versió més potent de la gamma.

Quadre comandaments Golf Variant R

Més enllà d'aquest detall a l'interior del vehicle, trobem una sèrie de detalls identificatius: la il·luminació ambiental de color blau és específica d'aquesta versió, i també l'acabat de la palanca de canvis que imita la fibra de carboni o la informació del Volkswagen Digital Cockpit, que arriba a les 8.000 revolucions en el cas del tacòmetre i als 320 km/h en el cas del velocímetre.

Detall 'Digital Cockpit'

De fet, el Digital Cockpit de la marca és una de les novetats del 'restyling' del Golf, i com hem vist habitualment en els models d'Audi, disposa d'una pantalla de 12,3 polzades on el conductor pot navegar entre una quantitat gairebé infinita d'informació. A més, la versió R incorpora de sèrie els fars amb tecnologia led i el navegador amb pantalla de 8 polzades.

HABITABILITAT

Si abans fèiem referència al fet que els seients davanters, amb un disseny específic i brodats amb el logotip R, ofereixen una subjecció i comoditat molt bones, ara és el torn de les places posteriors i el maleter, un element més que rellevant tenint en compte que ens trobem davant d'una versió familiar.

Detall places posteriors

L'espai a les places posteriors és, en línies generals, correcte. Hi poden anar cinc ocupants, però el de la plaça central toparà amb un túnel central força gran. Així, per afrontar llargs viatges val més que com a màxim hi vagin quatre ocupants, que, això sí, comptaran amb la garantia que tot el seu equipatge cabrà al generós maleter de 605 L de capacitat.