Toyota Yaris híbrid: ciutadà eficient
El model urbà de la marca japonesa ofereix una potència combinada de 100 cavalls i se situa com l’únic model híbrid al segment B del mercat
Tot sovint es parla del vehicle elèctric com el futur de l'automòbil, perquè, malgrat que l'oferta i la demanda d'aquest tipus de vehicles augmenta dia rere dia, encara presenten tot un seguit de dificultats com ara l'autonomia i la insuficient xarxa de punts de recàrrega. És per aquest motiu que, en un present en què els combustibles fòssils estan al punt de mira de moltes administracions (especialment el dièsel), la transició cap a la mobilitat elèctrica passa necessàriament per la hibridació. I si hem d'escollir un fabricant que marqui la referència en el món híbrid, és Toyota. A l'Ara Motor us hem explicat tots els detalls dels Prius, CH-R i Auris, però fins ara no havíem tingut l'oportunitat de provar el petit Yaris en la seva variant híbrida.
L’urbà de la marca japonesa es posiciona com un autèntic 'rara avis' en la categoria dels utilitaris híbrids, perquè no té cap rival. Només se li acosten dos models de la també japonesa Suzuki, els Swift i Baleno SHVS. Això sí, en aquests models el motor elèctric només funciona com un ajudant del motor tèrmic, i per tant no poden circular en mode 100% elèctric. Com que amb el Yaris sí que és possible fer aquest tipus de conducció, s'erigeix com l’únic model híbrid del segment B del mercat.
DISSENY EXTERIOR
L'actual generació del Yaris porta set anys al mercat, i per això la marca japonesa va introduir-hi un 'restyling' ara fa poc més d'un any amb l'objectiu de rejovenir el petit utilitari. Aquests canvis són visibles ja a la part frontal, que té un disseny més proper al de la resta de models de la marca.
La forma dels llums del davant canvia per integrar millor el disseny dels llums diürns, però els pilots més modificats són els posteriors, que ara tenen unes línies més horitzontals.
Tot i que la gamma ofereix una carrosseria de tres portes, l'opció híbrida sempre va lligada a la carrosseria de cinc portes, que queden lleugerament dissimulades gràcies a l'exclusiva pintura bicolor vermell Tòquio (opcional de 800 euros), que, juntament amb les llandes de setze polzades específiques de la versió Feel, fan que el Yaris es posicioni com un cotxe discret però amb detalls que li aporten un plus de personalitat.
DISSENY INTERIOR
Tot i que la longitud total no arriba als quatre metres, l'espai disponible a l'habitacle és notable. En general la sensació que transmet és d'amplitud i facilitat d'accés, perquè els seients són còmodes i és molt fàcil entrar i sortir. La pantalla de 4,2 polzades del quadre d'instruments és nova i ajuda a saber en tot moment quins consums estem fent i també l'autonomia de la bateria, però el fet que el Yaris sigui un model veterà implica que elements com la pantalla central de set polzades o els gràfics del navegador es vegin un pèl antiquats. El funcionament és correcte i intuïtiu, però el mercat no perdona i els anys es noten de seguida.
Un altre detall que denota la veterania del petit urbà japonès és la palanca del canvi, típica de vehicles de la generació passada. Això sí: més enllà d'aquests detalls estètics, l'interior del Yaris està ben acabat i ofereix una bona qualitat general. La posició de conducció és un pèl elevada, amb la qual cosa gaudirem sempre d'un bon camp de visió, ideal a l'hora de circular per la ciutat.
Malgrat portar uns quants anys al mercat, l'equipament disponible inclou elements tan interessants com la càmera de visió posterior, el sistema de navegació amb cartografia europea o el Toyota Safety Sense, un paquet de seguretat compost per la frenada d'emergència, l'avisador de canvi involuntari de carril, l'assistent de llums de carretera i el reconeixement de senyals de trànsit.
Per la seva banda, les places posteriors ofereixen espai suficient per a dos adults, però, com sol passar en el segment B, l'ocupant de la plaça central no viatjarà amb tantes comoditats. El que sorprèn molt positivament és que aquesta plaça no té el típic túnel de transmissió central, de manera que l'espai disponible per a les cames millora notablement. Finalment, el maleter de 286 litres no és dels millors de la categoria però ho compensa oferint unes formes molt aprofitables i la possibilitat de dividir-lo gràcies a un doble fons.
MOTOR
El Yaris no disposa de cap opció dièsel a la seva gamma, i només hi podem trobar dos motors de benzina –de 70 i 110 cavalls– i l'híbrid que hem tingut l'oportunitat de provar. Aquesta mecànica està composta per dos propulsors, per una banda un gasolina d'1,5 litres i quatre cilindres que dona 75 cavalls a 4.800 revolucions i per una altra un motor elèctric capaç d'entregar 61 cavalls. Amb tot, la potència màxima disponible no és la suma de les dues –perquè els dos motors ofereixen la màxima potència en règims de revolucions diferents–, sinó que combinats són capaços d'oferir un total de 100 cavalls.
El consum homologat és de 3,3 litres, però a la pràctica aquesta xifra és impossible d'assolir. Curiosament, la conducció del Yaris planteja una aparent contradicció, i és que els consums poden ser força més reduïts en entorns urbans que en autopista i carretera. Aquest fet s'explica perquè és possible circular per la ciutat amb el motor tèrmic apagat en tot moment, sempre que no exigim gaire al pedal de l'accelerador.
Això sí, a la mínima que sortim d'un semàfor amb una mica d'èmfasi s'activarà el motor de benzina, però si ens esforcem a conduir de manera eficient podem reduir la xifra de consum urbà pràcticament a zero, per bé que el consum que hem obtingut en ciutat ha estat d'uns 4,5 litres, una dada realment bona.
El motor elèctric deixa de funcionar un cop superats els 60-70 km/h, moment en què tot el protagonisme se l'emporta el propulsor tèrmic... i aleshores el consum augmenta. Això sí, gràcies al fet que el Yaris pesa poc (1.155 quilos) per autopista a velocitats legals es conforma amb uns 6,5 litres. Així doncs, el consum mitx és d'uns 5,5 litres, una dada molt correcta però que està força lluny dels 3,3 que homologa el petit urbà.
DINAMISME
Si hem de buscar un model que representi l'antònim de la conducció esportiva, podria ser perfectament el Yaris. És cert que no pretén donar sensació de cotxe esportiu, però condint-lo queda clar des del primer moment que la seva pretensió màxima és l'eficiència. I, a més, vol ser-ho especialment a la ciutat, que és on se sent més còmode. Aquest fet es fa molt notori en aspectes com el tacte de la direcció, que es mostra excessivament assistida. Si bé això facilita les maniobres urbanes –la càmera de visió posterior, la bona visibilitat i el tacte de la direcció fan que aparcar sigui d’allò més fàcil–, en entorns extraurbans es mostra molt tova i s'ha d'anar corregint per mantenir la trajectòria.
D’altra banda, gràcies al fet que circulant en mode elèctric el motor tèrmic està apagat, la remor urbana és gairebé imperceptible, però en carretera el petit motor de benzina denota la falta de potència i ha de fer més esforços del que seria desitjable.
La conseqüència principal és que el so a l'habitacle s'arriba a sentir més del que seria desitjable, fet al qual contribueix el canvi automàtic e-CVT. Com que aquest sistema no té marxes i s'ha de dedicar en tot moment a buscar l'acceleració idònia per guanyar velocitat, el soroll del motor pot arribar a ser molt fort en moments puntuals. En tot cas, la conducció extraurbana no representa cap problema per al Yaris, però si hem d’escollir un escenari que encaixi a la perfecció en el petit urbà japonès, és sens dubte la ciutat.
En general conduir un híbrid predisposa a buscar la màxima eficiència en tot moment: si som curosos amb el pedal de l'accelerador aconseguim un estalvi notable del consum i del so del motor, i si ens anticipem als esdeveniments aconseguirem recarregar les bateries mitjançant la frenada regenerativa, que té un tacte molt característic que requereix una certa adaptació.
Conclusió
Amb menys de quatre metres de llarg, un motor elèctric que ens permet circular de manera eficient a baixes velocitats i un tacte de la direcció molt suau en ciutat, es pot considerar que el Yaris híbrid és un gran urbanita. Si hem de sortir d'entorns urbans habitualment la millor opció és el motor de benzina de 110 cavalls, però si la ciutat és el nostre pa de cada dia, el Yaris híbrid serà un gran company de viatge.