Skoda Fabia TSI, un cotxe dels de tota la vida
Ens posem al volant de la nova generació del model txec, que es renova completament per posicionar-se com el referent dels vehicles utilitaris
El mercat de l’automòbil està vivint una etapa de canvis molt significatius. D’una banda, els motors de combustió van deixant pas de mica en mica a tecnologies alternatives (sent la principal protagonista l’electrificació), mentre que de l’altra els mateixos cotxes estan canviant notablement de mida, categoria i fins i tot preu.
A ningú se li escapa que els cotxes cada cop són més grossos i més cars, i aquesta tendència sembla no tenir aturador. A més, les marques cada cop aposten més per segments com el dels totcamins, deixant de banda els monovolums, les berlines, els utilitaris i els compactes. Precisament per aquest motiu és tan rellevant la prova de l’Skoda Fabia 2023 que avui ens ocupa. Perquè estem davant de la nova generació d’un model utilitari, del segment B, que sempre ha destacat per la seva bona relació qualitat/preu i per no ser gens pretensiós.
Els atributs principals del Fabia l’han convertit en un model molt exitós entre tots aquells que necessiten un vehicle relativament petit, pràctic, polivalent i ben equipat sense haver de rehipotecar la casa. Ara, la marxa txeca n'ha presentat la quarta generació, que es renova completament a tots els nivells però que vol mantenir l’essència tradicional del Fabia. Ho aconseguirà? Tot seguit ho esbrinem.
Disseny exterior
Un dels aspectes que més crida l’atenció quan fem una ullada al nou Skoda Fabia és que ha crescut en totes les cotes. No és que ara sigui enorme, però sí que supera notablement la longitud de la generació anterior. Amb 4,108 metres de llargària, destaca per haver crescut un total d’onze centímetres i per ser cinc centímetres més llarg que un Seat Ibiza, sis que un Renault Clio i set que un Ford Fiesta.
També ha augmentat considerablement l’amplada (1,78 metres pels 1,73 del model anterior), mentre que l’altura s’ha rebaixat en gairebé un centímetre (passant d’1,46 a 1,45 metres). Tot plegat no només millora l’habitabilitat interior, sinó que aconsegueix maximitzar la sensació visual de ser un cotxe més apamat i amb més presència.
Pel que fa a l’apartat estètic, la renovació del Fabia arriba de la mà del nou llenguatge de disseny de la marca txeca. La part davantera no presenta grans canvis, però sí que llueix unes òptiques força més arrodonides i que poden disposar de tecnologia LED. La graella continua presidint el frontal, tot i que ara comparteix protagonisme amb unes línies de tensió i unes arestes força marcades.
A la vista lateral destaquen les llandes d’aliatge de 17 polzades amb un disseny parcialment carenat, la disposició dels eixos als extrems del vehicle (la qual cosa millora la batalla, que se situa en 2,56 metres) i novament les línies de tensió, sent especialment protagonista la que recorre el lateral des de les òptiques davanteres fins als pilots posteriors.
I parlant de la part posterior, aquí sí que s’ha optat per trencar amb el disseny del model anterior mitjançant la introducció d’uns pilots LED en disposició molt més horitzontal. Sense caure en la típica moda d’unir-se entre si formant una única unitat lumínica, serveixen per maximitzar la sensació d’amplada del cotxe. Skoda estrena en aquest Fabia dos nous colors (un gris i un taronja) i, si comptem amb la possibilitat d’equipar el sostre de color negre, presenta fins a 23 combinacions de color diferents.
Disseny interior
Com acostuma a passar en els models que es renoven darrerament, els canvis exteriors són força menys destacables que els interiors. I és que l’habitacle del nou Fabia, malgrat continuar sent totalment identificable com el d’un Skoda, ha millorat notablement la qualitat i la connectivitat.
Cert és que Skoda continua fent servir el famós material Piano Black per a la majoria de les motllures, però en el cas de l’acabat Sport de la nostra unitat de proves destaca per sobre de tot el material que cobreix bona part del quadre de comandaments, similar a l’Alcantara i amb un tacte excel·lent. També m’agrada la nova forma rodona de les sortides d’aire del sistema de climatització i les inscripcions del model a la visera que cobreix la instrumentació. Això sí, la pantalla central es podria consultar més fàcilment si estigués ubicada en una posició lleugerament superior.
I parlant de pantalles, el Fabia n’equipa dues. La primera, de 10,25 polzades, correspon al quadre d’instruments (de sèrie en les versions més equipades) i ofereix diversos modes de visualització. La segona, que en l’acabat Sport és de 8 polzades però en el bàsic Active és de 6,5 i opcionalment pot ser de 9,2, correspon al sistema d’infoentreteniment. Com és d’esperar, ens permet gaudir d’una connexió total amb el telèfon i fins i tot pot disposar, a la part baixa del quadre de comandaments, d’un carregador sense fils.
I abans de passar a l’apartat de l’habitabilitat, un detall que m’ha agradat molt: els comandaments del climatitzador continuen sent físics... parcialment. Skoda no ha evitat caure en la tendència de situar els controls d’aquest sistema a la pantalla central, però per sort ha mantingut uns botons reals a la part baixa de la consola central per activar directament l’aire condicionat, modificar la temperatura o desentelar els vidres. Senzill però molt efectiu!
Habitabilitat
Skoda té fama de treballar molt bé l’apartat de l’habitabilitat, i en el nou Fabia no ha decebut. De fet, amb l’increment d’onze centímetres en la longitud total del model aquest cotxe té cada cop menys d’utilitari i més de compacte. Això sí, no tot són virtuts: com hem comentat, la nostra unitat de proves correspon a l’acabat Sport, i la marca equipa uns seients davanters de tall esportiu que imiten el disseny d’un backet. Això incrementa la subjecció i fa que el conjunt es vegi més atractiu, però en certa mesura compromet l’espai de les places posteriors.
Sigui com sigui, evidentment la comoditat de les places davanteres és molt elevada i la posició de conducció es troba fàcilment. Quan passem als seients posteriors veiem que, malgrat el que he comentat de les places davanteres, l’espai disponible resulta més que suficient per tal que quatre adults puguin viatjar còmodament, fins i tot si fan més d’1,80 metres d’alçada. L’espai tant per al cap com per a les cames és destacable, però si volem encabir tres persones darrere tindrem més problemes d’habitabilitat. En aquest cas un trajecte curt no suposarà cap problema, però difícilment podrem afrontar un viatge llarg. D’altra banda, és lògic si tenim en compte el tipus de cotxe davant del qual ens trobem.
I ara passem a l’apartat més destacable en l’habitabilitat de l’Skoda Fabia d’aquesta prova: el del maleter. L’anterior generació ja destacava per oferir una bona capacitat de 330 litres, però aquesta l’ha augmentada fins als 380. Per posar en context aquesta xifra, un Ford Fiesta n’ofereix 311 i un Renault Clio 340. De fet, 380 litres són exactament els mateixos que ofereixen els seus cosins compactes del grup, els Seat León i Audi A3.
Si a sobre tenim en compte que les formes són molt regulars i que la marca equipa diversos elements de subjecció que formen part de l’estratègia Simply Clever, estem davant de l’utilitari amb el millor maleter del mercat.
Motor
Com acostuma a ser habitual, a l’oferta de motors de l’Skoda Fabia no hi trobem ni rastre de dièsel. Fins aquí cap sorpresa, però el que resulta més estrany és que la marca no hagi apostat per introduir cap tipus d’hibridació... com a mínim de moment. En qualsevol cas, l’Skoda Fabia es pot escollir amb tres propulsors diferents i amb quatre nivells de potència.
La versió d’accés correspon al motor atmosfèric de tres cilindres 1.0 MPI de 80 CV. Just per sobre hi trobem el famós bloc 1.0 TSI del Grup VAG, que pot entregar una potència de 95 CV o de 110 CV, com en el cas de la nostra unitat de proves. Si bé els propulsors de 80 i 95 CV només poden anar associats a una caixa de canvis manual de cinc velocitats, el de 110 CV es pot escollir amb canvi manual de sis o automàtic DSG de set. Finalment, com a topall de gamma hi trobem el bloc 1.5 TSI EVO de quatre cilindres i 150 CV, sempre acompanyat per la caixa DSG.
Com dèiem, el model que hem escollit per a la prova de l’Skoda Fabia 2023 equipa el motor 1.0 TSI de 110 CV i el canvi automàtic. Es tracta d’un vell conegut tant a la marca com a l’anterior model, però que en aquesta nova generació destaca per un nivell més alt de refinament. Si bé és cert que a baixes revolucions li falta una mica d’empenta, quan entra en el seu règim òptim de treball respon amb contundència i mou els 1.187 kg del Fabia amb molta facilitat.
Segurament part d’aquesta sensació de falta de força puntual té molt a veure amb el funcionament de la caixa de canvis DSG, que malgrat continuar destacant per la seva suavitat, prioritza tant la reducció de consums que en determinades ocasions es mostra lleugerament lenta de reaccions.
En qualsevol cas, tant a l’hora de fer avançaments com d’accelerar amb contundència aquest motor 1.0 TSI de 110 CV resulta més que suficient. Cal tenir present que accelera de 0 a 100 km/h en 9,9 segons i que registra una velocitat punta de 205 km/h... de manera que de prestacions no en falten. I el millor de tot és que les aconsegueix amb un consum contingut: homologa una despesa de 5,6 litres, que en condicions reals és d’uns sis fins i tot quan som exigents amb el pedal de l’accelerador.
Dinamisme
L’Skoda Fabia fa servir la plataforma MQB A0 del Grup VAG. Es tracta d’un element veterà que sempre ha destacat per la seva gran combinació entre lleugeresa, habitabilitat i dinamisme, però que acusa alguns hàndicaps, com per exemple no poder equipar el fre de mà elèctric.
Els seus cosins germans del Grup VAG (l’Audi A1, el Seat Ibiza i el Volkswagen Polo) sempre han destacat per oferir un comportament dinàmic superior al del Fabia, molt més enfocat a la comoditat i a l’habitabilitat. Però la feina dels enginyers de Skoda en aquesta quarta generació de l’utilitari txec és impressionant, ja que han aconseguit mantenir els principals atributs del Fabia i, alhora, millorar el comportament en carretera.
Estem davant d’un cotxe pràctic i àgil en ciutat, còmode i apamat en autopista i que ara, sorprenentment, també pot ser divertit en carretera. Si bé és cert que continua sent el menys esportiu del grup, es mostra molt noble i les seves reaccions són molt previsibles, la qual cosa millora la confiança al volant i fa que, gairebé sense adonar-nos-en, circulem a velocitats superiors a les que ens podríem esperar en un vehicle d’aquest tipus.
Conclusió
SUV, SUV, SUV i més SUV. Avui en dia sembla que totes les novetats han de passar tant sí com no pel segment dels totcamins, i per més pràctics que puguin ser aquests vehicles, no acaben de respondre a les necessitats de tota la població. És per aquest motiu que cal valorar molt positivament que marques com Skoda continuïn apostant per vehicles com el Fabia. Un cotxe senzill, ben equipat, polivalent, molt espaiós i que, malgrat l’enorme pujada de preus de tot el segment, no resulta excessivament car. En definitiva, un cotxe com els de tota la vida.
- Preu 23.280 euros
- Combustible Gasolina
- Etiqueta ecològica Etiqueta C (color verd)
- Motor 1.0 TSI, 3 cilindres turboalimentat
- Potència 110 cavalls i 200 Nm de parell
- Tracció Davantera
- Mides i pes 4108mm llarg / 1780 ample / 1459 alt. 1187 quilos
- Nota 8/10