Nissan Juke Hybrid, recepta tradicional electrificada
Ens posem al volant de la versió híbrida del popular SUV japonès per comprovar si resulta més recomanable que les versions de combustió tradicionals
En el món del motor existeixen alguns cotxes que no necessiten cap tipus de presentació perquè són ben coneguts. Per exemple, tothom sap què és un Volkswagen Golf o un Seat 600. En general, categoritzar quins cotxes s'han convertit en models mítics i quins no és quelcom que només es pot fer quan els canditats en qüestió ja tenen uns anys i es poden veure en retrospectiva. Però també és possible tractar d'anticipar quins dels models actuals es poden acabar convertint en aquest tipus de cotxes que, tard o d'hora, tothom acabarà coneixent. I personalment trobo que el Nissan Juke és d'un ells.
Estem davant d'un vell conegut a l'Ara Motor. El vam poder provar quan va arribar al mercat la segona generació (que és la que actualment es comercialitza) i la seva clara aposta per un disseny continuista deixava clar que Nissan volia continuar explotant el seu principal atribut: l'estètic. És precisament per aquest motiu que penso que en el futur tothom sabrà quin cotxe és el Juke de la mateixa manera que saben quin cotxe és el Citroën 2CV o el Porsche 911. Perquè més enllà de virtuts com l'habitabilitat o les prestacions, tots aquests models mítics destaquen pel seu disseny inconfusible.
Nissan es va arriscar moltíssim l'any 2010 amb el disseny del Juke, però li va sortir tan bé la jugada que la segona generació llueix el mateix llenguatge estètic que la primera... però convenientment actualitzat. Ara, després d'haver anunciat fa uns mesos que arribaria al mercat en versió híbrida, per fi ens hem pogut posar al volant d'aquest model amb etiqueta ECO per tal de comprovar si resulta més interessant que la versió de combustió convencional.
DISSENY EXTERIOR
Com dèiem, el Nissan Juke Hybrid que estem provant no és pas una nova generació o un redisseny, sinó que es tracta tan sols d'una nova motorització. Malgrat tot, no estem parlant simplement d'un motor més o menys potent, sinó d'una mecànica híbrida que implica una reducció del consum, la possibilitat de disposar de l'etiqueta ECO i, malgrat no ho sembli, d'un disseny amb petits canvis que serveixen per optimitzar l'eficiència aerodinàmica.
En essència aquest Juke és gairebé idèntic al que vam poder provar fa un parell d'anys, però ara llueix el nou logotip de la marca i estrena una graella frontal parcialment carenada i que disposa d'una tira horitzontal pintada en color negre. Per tal de diferenciar aquesta versió de la resta Nissan també ha introduit inscripcions identificatives del model a les portes davanteres i a la porta del maleter i ha estrenat unes noves llandes d'aliatge de 17 polzades que, opcionalment, poden ser de 19 com en el cas de la nostra unitat. Tot plegat, juntament amb una sèrie de modificacions realitzades al radiador i a la part inferior del vehicle, aconsegueix millorar l'aerodinàmica del model.
La part posterior gairebé no presenta canvis, de manera que es manté el disseny musculós i dinàmic del Juke normal. Destaca en aquesta versió el color Mechanic Blue i la possibilitat d'escollir un sostre en contrast, que en el cas del nostre model era de color negre. Pel que fa a les dimensions no es produeix cap canvi, de manera que es mantenen els 4,21 metres de longitud, els 1,80 d'amplada i els 1,59 d'altura.
DISSENY INTERIOR
La recepta que Nissan ha aplicat a l'exterior del Nissan Juke Hybrid és la mateixa que ha aplicat a l'interior. És a dir, que aquesta versió és gairebé idèntica a la resta però es pot diferenciar per alguns petits detalls. El més evident és el quadre d'instruments, que aquí prescindeix del tacòmetre i equipa un indicador d'energia en el qual es pot veure si el cotxe està carregant la bateria, realitzant una conducció eficient o fent servir tota la potència disponible. A més, l'indicador de temperatura del motor es substitueix per una agulla que mostra el nivell de càrrega de la bateria i la pantalla ubicada entre les dues esferes disposa de menús específics per al sistema híbrid.
Pel que fa a la resta, tot es manté sense canvis excepte pels botons EV i E-Pedal situats a la consola central i dels quals en parlarem més endavant. Així, el Juke Hybrid conserva les sortides d'aire rodones tan característiques, la pantalla central de 8 polzades amb navegador i connectivitat amb el telèfon i els seients d'estil esportiu amb altaveus integrats signats pel fabricant Bose.
Pel que fa a l'habitabilitat interior, aquest Juke no presenta cap canvi respecte qualsevol versió de combustió tradicional. Això es tradueix en uns seients posteriors que, malgrat permeten viatjar la majoria de persones amb comoditat, no van especialment sobrats en cap cota. L'espai per a les cames i per al cap és correcte però no fantàstic, i la plaça central resulta més dura i incòmoda que la resta. Amb tot, el Juke és un cotxe força vàlid per realitzar un viatge llarg amb quatre adults al seu interior sense haver de patir en cap moment, especialment en comparació amb la primera generació del model japonès. Pel que fa al seu maleter, aquí sí que es nota la presència de la bateria del sistema híbrid, ja que la capacitat total es veu reduïda dels 422 litres de les versions normals fins als 354 d'aquest híbrid.
MOTOR
Arribem al que és, sens dubte, l'apartat més important d'aquest model. El cognom "Hybrid" del model denota que estem davant d'un vehicle que combina un motor de combustió amb un altre motor elèctric (de fet en són dos), malgrat en aquest cas no disposa de cap tipus d'endoll i la recàrrega de la bateria es fa mitjançant o bé el propi motor tèrmic o bé mitjançant la regeneració elèctrica en frenades.
Sota el capó d'aquest petit SUV japonès hi trobem un propulsor gasolina atmosfèric d'1.6 litres que genera 94 CV i 148 Nm de parell associat a dos motors elèctrics. El principal és l'encarregat de moure les rodes del vehicle (que pot circular durant una petita estona sense haver d'activar el motor de combustió) i genera una potència de 36 kW (49 CV), mentre que el segon és més modest i, amb tan sols 15 kW (20 CV), s'encarrega de generar energia per recarregar la bateria d'ions de liti d'1,2 kWh de capacitat i de fer les funcions de motor d'arrencada per al motor tèrmic. En total el Nissan Juke Hybrid disposa d'una potència combinada de 143 CV, alhora que homologa un consum de 5,2 litres cada 100 quilòmetres i unes emissions de CO2 de 118 g/km.
Es tracta d'una tecnologia desenvolupada per l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi, fet que explica que el Renault Captur híbrid també faci servir el mateix esquema mecànic. Com a curiositat aquest motor no disposa d'un embragatge tradicional, sinó que equipa una caixa de canvis multimodal amb quatre marxes per al motor de combustió i dues per a l'elèctric més potent. I com que sempre inicia la marxa en mode elèctric, és el propi motor elèctric secundari el que decideix quina de les marxes ha d'introduir i el que sincronitza els engranatges per a substituir les funcions que fa habitualment l'embragatge.
DINAMISME
A nivell dinàmic el Nissan Juke Hybrid és un cotxe noble, molt fàcil de conduir i que s'adapta a la perfecció a qualsevol terreny. Evidentment se sent molt còmode a la ciutat gràcies al seu sistema híbrid, però no té cap tipus de por a l'hora sortir a la carretera o a l'autopista. Resulta sorprenent la suavitat del sistema híbrid, que combina el funcionament dels motors elèctrics i el de combustió de forma gairebé imperceptible i sense sorolls ni vibracions. Evidentment quan requerim una acceleració contundent el motor de combustió es deixa sentir a l'habitacle, però la feina d'insonorització que han fet els enginyers de Nissan és força remarcable i el soroll no arriba a ser incòmode en cap moment.
A diferència d'altres models híbrids menys refinats, el Juke Hybrid aconsegueix realitzar distàncies força acceptables per ciutat sense activar el motor de combustió. La seva petita bateria d'1,2 kWh no li permet realitzar en cap cas més de tres quilòmetres en mode exclusivament elèctric, però en un cotxe així es valora, més que la distància, la lògica del seu funcionament. I en aquest sentit resulta impecable, ja que el vehicle sempre prioritza el funcionament del motor elèctric a l'hora d'aturar-se i d'emprendre la marxa i reserva l'entrada en funcionament del motor de combustió per als moments en els quals ja circulem a velocitat constant.
Abans fèiem referència als botons EV i E-Pedal de la consola central. Doncs bé, el primer d'aquests dos serveix per a forçar l'activació del mode elèctric i moure's tant com sigui possible sense fer servir el motor de combustió. Això sí, a la pràctica no sempre és possible activar aquesta funció ja que resulta imprescindible que la bateria estigui carregada gairebé en la seva totalitat. Pel que fa al botó E-Pedal, activa una funció ja coneguda en altres models de Nissan com el Leaf i que permet realitzar una conducció molt còmoda fent servir gairebé únicament l'accelerador, ja que en aixecar el peu del pedal el cotxe activa la frenada regenerativa i gairebé és capaç d'aturar-se sense haver de pitjar el fre.
Tot plegat, juntament amb la possibilitat d'escollir entre els modes de conducció ECO, Normal i Sport (que modifiquen la resposta de l'accelerador, la duresa de la direcció i la gestió de càrrega de la bateria), permet aconseguir uns consums realment propers a les xifres homologades. Durant la prova el Nissan Juke Hybrid es va conformar amb tan sols 5,4 litres cada 100 quilòmetres, la qual cosa suposa una desviació respecte les dades homologades de tan sols 0,2 litres.
CONCLUSIÓ
El Nissan Juke Hybrid ha deixat clar que la marca japonesa sap molt bé el que fa a l'hora d'introduir qualsevol tipus de novetat en un dels seus models estrella. La majoria de les vendes del fabricant de Yokohama passen pel Qashqai i el Juke, de manera que no es pot permetre donar passos en fals. I el cert és que aquesta nova mecànica resulta ideal per a un cotxe que, en essència, habitualment es mourà per entorns urbans. El funcionament dels motors elèctrics i la bona sincronització amb el de combustió aconsegueix que conduir-lo no només sigui fàcil, sinó que suposi un repte interessant per al conductor a l'hora d'aconseguir els consums més baixos possibles. Aleshores, si tenim en compte que en línies generals aquest cotxe resulta més interessant amb aquesta mecànica que amb motors de combustió tradicionals... quin és el problema principal del Nissan Juke Hybrid? Doncs evidentment el seu preu. Els vehicles nous s'han encarit notablement i aquest model no n'és pas una excepció: la marca l'anuncia des de 30.000 euros.
- Preu<p>31.100 euros</p>
- Combustible<p>Gasolina</p>
- Etiqueta ecològica<p>Etiqueta ECO</p>
- Motor<p>1.6 Gasolina + 2 motors elèctrics</p>
- Potència<p>143 CV</p>
- Tracció <p>Davantera</p>
- Mides i pes<p>4210mm llarg / 1800 ample / 1595 alt. 1.362 quilos</p>
- Nota<p>8</p>