Presa de contacte
Proves23/02/2021

Provem el Mazda MX-30, un elèctric elegant i futurista

El nou elèctric de la marca japonesa és diferent dels altres i vol convertir-se en referència del segment elèctric i urbà

Tot i la pandèmia del covid-19 i els mesos de confinaments i restriccions, finalment hem pogut posar-nos al volant del nou elèctric de Mazda en una breu presa de contacte. El nou MX-30 és un crossover cupè –també anomenat CUV– del segment C o compacte gràcies als seus 4,4 metres de llarg, cosa que el posiciona a mig camí dels Mazda CX-3 i CX-5.

Avui en dia no sorprèn a ningú que Mazda vulgui diferenciar-se de la resta de fabricants en gairebé tots els àmbits. Un és el mecànic, que ja hem pogut provar més d’una vegada a través del Mazda 3, que en la versió Skyacktiv-X porta un propulsor atmosfèric de compressió variable amb un sistema de microhibridació molt diferent del de la resta de fabricants.

Cargando
No hay anuncios

L’altre apartat en què acostuma a diferenciar-se el fabricant d’Hiroshima és el del disseny. I els responsables de la marca l'han volgut destacar especialment amb el nou MX-30. Com és habitual a Mazda, el nou SUV elèctric porta el disseny Kodo, amb unes línies molt minimalistes i un aspecte de caràcter premium.

Cargando
No hay anuncios

Estèticament, aquest MX-30 rep una forta influència estilística del CX-30 i té la calandra davantera específica de la marca japonesa, uns llums led prims i estilitzats i una línia de cintura elevada que li dona personalitat. El disseny del primer cotxe elèctric de Mazda és atractiu i elegant, i conserva l’essència de la filosofia de disseny Kodo, un llenguatge estètic que es manté inalterable en aquesta nova generació de models elèctrics. I és que els japonesos saben que el disseny dels CX-3 i CX-5 ha estat clau per al seu bon funcionament comercial.

Cargando
No hay anuncios

Però on més destaca l’MX-30 és en l’obertura de les portes, anomenada freestyle per la mateixa marca i que elimina el pilar central i permet que la petita porta posterior s’obri en sentit contrari a la davantera. Aquesta idea no és nova a la marca, perquè el mític RX-8 ja disposava d’aquesta solució. Amb tot, aquest tipus de portes acostumen a ser més espectaculars que no pas pràctiques, tot i que no ho podrem assegurar fins que no el puguem provar bé. Sigui com sigui, no es pot negar que l’MX-30 tenia una personalitat pròpia fins i tot abans de néixer, i és per aquest motiu que ha guanyat el premi de disseny Red Dot.

Cargando
No hay anuncios

Com ja era previsible en un vehicle elèctric, el Mazda MX-30 incorpora les últimes tecnologies de seguretat i connectivitat de la marca. El primer que destaca del seu habitacle és el disseny minimalista i amb un gran predomini de línies rectes, que segueix el patró estètic de l’exterior. A més, segons va explicar Matías López, brand manager de Mazda Espanya, “la consola central o les portes són fets amb materials alternatius com les pells sintètiques sense dissolvents orgànics, les ampolles de plàstic PET reciclades o fins i tot el suro”. Aquest últim material és tot un gest de complicitat amb la marca, que abans de dedicar-se a la fabricació de vehicles era manufacturera de suro.

Però a l'habitacle no només hi trobem materials agradables sinó també tecnologies avançades com el Head-Up Display, una pantalla central per controlar els comandaments de la climatització (tot i que també es poden regular de manera manual) i un sistema d’infoentreteniment compatible amb Android Auto i Apple CarPlay que ens permet controlar el cotxe de manera remota i configurar la càrrega, la climatització o la ruta del navegador.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, a nivell de seguretat el Mazda MX-30 disposa de tots els assistents a la conducció de la marca. Destaquen especialment el sistema de frenada d’emergència preimpacte (SBS), que evita accidents a les interseccions, o el sistema de manteniment actiu de carril. Tots aquests elements d’equipament estan disponibles de sèrie o de manera opcional en funció de si escollim entre els acabats habituals Origin, Edition i Zenith o el promocional First Edition.

Cargando
No hay anuncios

Una mecànica eficient, però ¿suficient?

Ha quedat clar que l’MX-30 és un cotxe molt singular i força atractiu, tot i que aquest últim aspecte és completament subjectiu. El que és objectiu i no permet cap tipus de discussió és que el seu motor elèctric de 107 kW (145 CV) i 271 Nm de parell està alimentat per una bateria de ions de liti de 35,5 kWh de capacitat, que li permet accelerar de 0 a 100 km/h en tan sols 9,7 segons però que alhora redueix la seva autonomia a tan sols 200 km segons el cicle WLTP (262 km en ús exclusivament urbà).

Cargando
No hay anuncios

El flamant MX-30 estrena una nova plataforma de Mazda evolucionada per a models elèctrics, anomenada e-Skyactiv, que utilitza un motor elèctric sobre l’eix davanter i unes bateries repartides per tot el xassís del vehicle.

Cargando
No hay anuncios

Mecànicament, aquesta nova plataforma modular per a cotxes elèctrics permet allotjar bateries de fins a 35,5 kWh de capacitat, suficients per garantir una autonomia de fins a 200 quilòmetres, i un motor elèctric davanter amb una potència una mica inferior als 150 CV. Durant la presa de contacte (d’uns 80-90 quilòmetres) vam poder comprovar que el cotxe segueix els consums elèctrics anunciats, per bé que l’autonomia real és força sensible als desnivells orogràfics o a l’estil de conducció, i això l’escurça especialment fora de ciutat.

Arribats a aquest punt, la pregunta és evident: ¿resulta suficient aquesta autonomia en un vehicle elèctric? Des de la marca asseguren que el 40% dels conductors espanyols fan menys de 25 km al dia, i el 30% menys de 50 km. Per tant, si heu de fer servir el cotxe en entorns urbans i distàncies diàries moderades, i sobretot teniu accés a un punt de recàrrega, aquest cotxe us pot encaixar a la perfecció.

Si bé Mazda no preveu l’arribada d’una bateria més gran per a l’MX-30, sí que considera la possibilitat d’una versió d’autonomia extensa amb un petit motor rotatiu de gasolina que s’encarregarà d’anar carregant la bateria principal, i que arribarà en algun moment del 2022.

Mazda ha situat el preu de partida del seu nou cotxe elèctric en la versió d’accés Origin en 27.665 euros, acollint-se a les ajudes del pla Moves, i amb una entrada de 6.800 euros. Amb tot, també està disponible la versió First Edition per una quota mensual de 199 euros, amb una garantia de 5 anys i el manteniment inclòs. Tot i que actualment hi ha vehicles elèctrics més cars i més petits (com és el cas de l’Honda-e o fins i tot el Peugeot e-208), el cert és que aquest tipus de cotxes encara tenen un llarg camí per recórrer si volen ser assequibles per a tothom.

Sigui com sigui, Mazda no preveu l’arribada immediata de més vehicles elèctrics, tot i que sí que se n’esperen d’electrificats a partir d’aquest mateix any 2021. Serà el cas de versions híbrides o híbrides endollables d’alguns models que formen part del catàleg actual, així com de nous models que seran presentats els pròxims anys.