Maserati Grecale GT: un SUV molt més elegant que esportiu
Provem la versió d’accés a la gamma del tot camí italià, que destaca per oferir una càrrega tecnològica molt avançada i un motor de 300 CV
Que marques esportives i de luxe apostin pel segment dels SUV prèmium no és cap novetat. Porsche va ser una de les primeres en fabricar un vehicle d’aquest tipus amb el Cayenne, d’altres com Bentley o Rolls-Royce fa anys que disposen de tot camins a la seva gamma i fins i tot marques com Lamborghini o Ferrari n’han presentat el seu. Així doncs, resulta evident que en aquesta equació no podia faltar Maserati.
La marca de luxe italiana va presentar fa anys el Levante, el seu primer SUV modern. Ara, pocs anys després, estrena un segon model més compacte i polivalent: el Maserati Grecale. Es tracta del principal rival del Porsche Macan, que fins i tot en les versions més esportives també és capaç de rivalitzar amb l’Alfa Romeo Stelvio QV. Gràcies al concessionari Maserati Barcelona hem tingut l’oportunitat de posar-nos al volant del nou SUV transalpí per tractar d’esbrinar si la combinació entre un segment tan de moda i el luxe italià és encertada o no. Tot seguit en sortirem de dubtes!
DISSENY EXTERIOR
La intenció de Maserati amb el Grecale és la de disposar d’un model al segment prèmium compacte, tot i que en aquest cas la paraula “compacte” no es correspon exactament a la definició que la majoria de persones pot tenir al cap. Cal tenir present que, amb una longitud de 4,85 metres, un Seat Tarraco és onze centímetres més curt que un Grecale. Fins i tot totterrenys purs com el Mercedes Classe G o el Land Rover Defender son una mica més petits que el model italià. Això es tradueix en un cotxe veritablement imponent i amb una molt bona habitabilitat... però que no passa gaire desapercebut.
El disseny frontal, que pot recordar al de models com el Ford Puma, disposa d’unes òptiques LED amb un disseny interior similar al de les del Maserati MC20. Per la seva banda, la graella frontal té unes dimensions considerables i s’erigeix com la gran protagonista de la part davantera, més fins i tot que les discretes entrades d’aire laterals.
El disseny lateral aposta per la simplicitat en les seves línies, fugint dels angles molt marcats i confiant en el bon resultat dels elements cromats. Els passos de roda (que van pintats del mateix color de la carrosseria) i les manetes completament enrasades amb la carrosseria aporten una estètica a mig camí entre l’esportivitat i l’elegància. De fet, en el cas de la nostra unitat de proves el color blanc i les llandes de 19 polzades atorgaven al Grecale un aspecte més avait discret.
Finalment, la part posterior destaca per lluir uns pilots en forma de boomerang inspirats en els del Maserati 3200 GT. Malgrat aquesta zona també aposti per passar desapercebuda a nivell estètic, detalls com les quatre sortides d’escapament o l’aleró augmenten notablement l’esportivitat del conjunt.
DISSENY INTERIOR
Maserati no és aliena a l’evolució que està vivint el món de l’automòbil en tots els sentits. Un d’ells és la presència cada cop més important de la digitalització, motiu pel qual a l’interior del Grecale podem trobar fins a quatre pantalles. La primera, situada just darrera del volant, fa les funcions de quadre d’instruments digital i ofereix diversos dissenys de visualització en funció del mode de conducció escollit.
La segona i la tercera es troben juntes a la consola central, sent la superior de 12,3 polzades i la inferior de 8,8. És una solució molt similar a la que hem vist en models com l’Audi A7, i aprofita la pantalla més gran per incloure els menús multimèdia i de navegació i la inferior per altres sistemes auxiliars o de climatització. I la quarta pantalla? Doncs com a gran novetat, en aquest model Maserati ha substituït el famós rellotge analògic situat a la part superior del quadre de comandaments per un rellotge digital.
Aquesta solució tindrà els seus seguidors i els seus detractors, però el que és indiscutible és que d’aquesta manera la marca ha pogut augmentar la quantitat d’informació disponible; ara el rellotge no només té diversos dissenys disponibles, sinó que es pot convertir en un indicador de la pressió que exercim sobre els pedals, de les forces G que estem experimentant o en una pràctica brúixola.
Pel que fa a la resta de l’habitacle, com és d’esperar en una marca com aquesta la qualitat dels materials i dels acabats és fantàstica. El lloc de conducció transmet luxe, però un luxe força racional que el fa fàcilment utilitzable per al dia a dia. De qui se’l pugui permetre, evidentment.
Maserati ha apostat per introduir un sistema força curiós a les portes, que s’obren mitjançant un botó. Trobo que aquesta solució, més enllà de la novetat, no millora especialment l’experiència d’obrir la porta amb una maneta tradicional. Però suposo que si la marca ho ha introduït és per què als seus clients els hi agrada, així que endavant amb la idea.
HABITABILITAT
Gairebé cinc metres de SUV donen per molt. Per aquest motiu a les places davanteres del Grecale la comoditat és màxima, però l’espai a les posteriors també resulta més que suficient en totes les cotes. Gairebé ningú haurà de preocupar-se per tocar amb el cap o les cames, però sí que haurà d’estar més alerta l’ocupant de la plaça central, força més dura i incòmoda.
A nivell d’equipament, aquí els materials continuen sent de primera qualitat i a més la marca ha equipat les places posteriors amb connexions USB i sortides d’aire independents. Ah, i evidentment uns quants altaveus més que, juntament amb els davanters, conformen un sistema d’àudio signat per Sonus Faber que ofereix una gran qualitat de so.
Finalment ens centrem en el seu maleter. La capacitat de les versions GT i Modena és de 535 litres, mentre que el model esportiu Trofeo augmenta aquesta xifra fins als 570 litres. En qualsevol cas, es tracta d’una xifra realment bona i que permet realitzar viatges llargs amb tot l’equipatge que vulguem sense haver de patir.
MOTOR
La gamma de motors del Maserati Grecale està estructurada al voltant de dos propulsors. El primer (que és el del model que ens ocupa) és un bloc gasolina de 2.0 litres que genera una potència de 300 CV i un parell motor de 450 Nm. Disposa d’un eficient sistema de microhibridació de 48V, de manera que és capaç d’accelerar de 0 a 100 km/h en tan sols 5,6 segons. Aquesta configuració correspon a l’acabat GT, però just per sobre hi trobem la versió Modena, que augmenta la potència fins als 330 CV i redueix lleugerament el temps d’acceleració.
D’altra banda, la marca italiana ha equipat la versió Trofeo (la més esportiva) amb un bloc V6 gasolina de 3.0 litres que genera una potència de 530 CV i un parell màxim de 620 Nm. Es tracta del mateix motor que equipa el Maserati MC20, i en aquest SUV és capaç d’arribar als 100 km/h en tan sols 3,8 segons. Finalment pel que fa a la gamma de motors, el fabricant transalpí també disposarà d’un Maserati Grecale elèctric, anomenat Folgore i que equiparà una bateria de 105 kWh de capacitat.
Si ens centrem en la versió que estem provant, es tracta de la configuració més senzilla de tota la gamma (un Cupra Formentor disposa d’un motor similar o fins i tot més potent) però malgrat tot és capaç d’oferir un nivell de prestacions molt digne. El motor, que va associat a una caixa de canvis automàtica de vuit velocitats i a un sistema de tracció total, mostra una gran empenta en tot moment i a més ho fa amb una banda sonora realment atractiva.
DINAMISME
A nivell dinàmic no tots els Grecale son iguals. Una de les proves més evidents d’això és que la marca italiana ha equipat la versió GT amb les suspensions més confortables de la gamma i el model Trofeo amb les més rígides, de manera que el comportament de tots dos és radicalment diferent.
Durant la prova ens ha quedat clar que el model d’accés a la gamma Grecale està pensat bàsicament per gaudir de la conducció sense apostar en excés per l’esportivitat. Sí, el cotxe accelera ràpid, sona molt bé i no pateix en excés les inèrcies a les carreteres revirades gràcies al fet que equipa la mateixa plataforma que l’Alfa Romeo Stelvio, però en línies generals està pensat per gaudir del viatge amb comoditat.
Així doncs, estem davant d’un cotxe menys esportiu que el Macan, però en certa mesura més confortable. En qualsevol cas, la marca italiana ens permet escollir entre els modes de conducció Confort, GT i Sport per modificar la resposta del cotxe, així com amb la tecnologia VDCM (Vehicle Dynamics Control Module) que actua en el control d’estabilitat, el de tracció i l’electrònica que controla la resposta del motor, la caixa de canvis o la suspensió per adaptar el Grecale a les nostres necessitats.
CONCLUSIÓ
No, el Grecale no és un SUV que es pugui comprar tothom, ja que el seu preu de més de 80.000 euros per a la versió d’accés el converteix en un vehicle prohibitiu per a la majoria de butxaques. Però per a tots aquells que es puguin permetre un cotxe així, és una opció a tenir molt en compte. A nivell estètic és elegant, per dins disposa de materials de primera qualitat i de molta tecnologia, i quant a prestacions també compleix amb nota. Això sí, és important remarcar que les versions GT i Modena aposten pel confort, mentre que la Trofeo ho fa per l’esportivitat. Sens dubte, aquest cotxe és un problema important per al Porsche Macan!
- Preu 81.050 euros
- Combustible Gasolina
- Etiqueta ecològica Etiqueta ECO
- Motor 2.0, 4 cilindres turboalimentat
- Potència 300 cavalls i 450 Nm de parell
- Tracció Total
- Mides i pes 4846mm llarg / 1948 ample / 1670 alt. 1.870 quilos
- Nota 7/10