En el món del motor, trobar marques centenàries és relativament fàcil, però si parlem de models la recerca esdevé més complicada. Pocs són els models presentats fa més de 100 anys que encara es poden comprar als concessionaris; es poden comptar amb els dits d’una mà. Un d’aquests sorprenents models és la Indian Chief, presentada per primer cop als Estats Units el 5 de setembre del 1921.
La marca nord-americana Indian Motorcycles va néixer a la ciutat de Springfield (la de l’estat d’Illinois) i el seu primer model icònic va ser la Scout (podeu llegir la prova de la Indian Scout aquí). Presentada el 1920, la Scout era una moto de 600 cc adreçada a un públic jove que ràpidament va tenir molt bona acollida. Veient el seu èxit, la marca va presentar un any després un model encara més potent gràcies a un nou motor de 1.000 cc. Així és com va néixer la Chief. Pocs anys més tard també es va oferir una versió amb motor 1.206 cc, que va donar pas a una nova generació de motors Big Twins.
La Chief ràpidament es va convertir en el model estrella de la marca. Era un model robust i amb un motor potent, ideal com a eina de treball. Això va fer que les primeres Chief no rebessin tanta atenció en el disseny. No va ser fins al 1930 que l’estètica de la Chief es va començar a refinar amb l’arribada del seu característic dipòsit de benzina corbat o amb la utilització de dos tons de pintura en la carrosseria. Als anys 40 les Chief van començar a adoptar grans parafangs, intentant imitar els passos de roda dels vehicles de l’època. Però després van començar a arribar motos angleses als Estats Units i Indian es va centrar més en models de menys cilindrada com l’Scout, per tal d’oferir una bona competència. Això va suposar la lenta desaparició de la Chief, que es va consumar l’any 1953 quan la marca es va declarar en fallida.
Però els models icònics esdevenen immortals, i l’any 2011, més de 50 anys després de la seva desaparició, Indian va renéixer i amb ella la Chief. Des del moment del seu retorn, aquest model ha tornat a ser una de les icones més importants de la marca, i en la gamma 2022 s’ofereix en tres variants: la Chief, la Chief Bobber i la Super Chief. La seva musculosa però alhora atlètica línia fa que sigui molt atractiva. La nostra versió de prova era la Chief Dark Horse, una sèrie especial en la qual, tal com el nom ens indica, els tons foscos prenen molt protagonisme. Far, llandes, motor, tubs d’escapament i nombrosos detalls de la carrosseria són de color negre.
Al davant destaca el seu far full led de petites dimensions, especialment si el comparem amb les mides de la resta de la moto. Va acompanyat per dos intermitents –també LED– i seguit per un manillar d’alçada normal (la versió Bobber en porta un de molt més alt). La part del quadre d’instruments inclou una pantalla tàctil a color de 4 polzades que, tot i mantenir una estètica prou clàssica, ofereix tot el que avui dia ens posa a disposició la tecnologia. A part de servir de velocímetre o compta-revolucions, també ens ofereix indicacions de la navegació, control dels modes de conducció, gestió del nostre telèfon o la música dels dispositius Bluetooth connectats. Cal destacar que la funció de navegació ofereix una visualització fantàstica, molt superior a la d’altres models que hem pogut provar.
El dipòsit reprèn el disseny icònic corbat, típic de la Chief, i comparteix protagonisme amb el motor. Hi ha poques motos al mercat que puguem dir que tenen un motor digne d’admirar i la Chief n'és una. Les seves línies arrodonides i els acabats són de gran qualitat. A la part del darrere, el seient i el parafang retallat deixen entreveure un gran neumàtic i unes suspensions a la vista. Si la mirem de costat, sembla una moto més petita del que realment és, però quan hi seiem a sobre ens adonem del gran motor que portem entre les cames. I si a això li afegim el gran tub d’escapament i la matrícula en posició lateral, veiem ràpidament que estem davant d’una custom de grans dimensions. Així que res de passar entre cotxes si no ho veiem del tot clar i, sobretot, precaució a l'aparcar o al passar per llocs estrets.
Pel que fa a la matrícula lateral, és un detall fantàstic i cal dir, per a aquells que segurament us ho esteu preguntant, que sí, que surt homologada així a la fitxa tècnica i, per tant, és totalment legal. Com s’ho ha fet Indian per poder-la homologar? La veritat és que no ho sabem, però ho han aconseguit, tot i que només per al model Chief en les seves diferents versions. Gran punt a favor.
Aquesta versió de la Chief porta els estreps laterals força centrats i això obliga els que feu més d'1,75 metres d’alçada a haver de doblegar massa els genolls i adoptar una posició no gaire còmoda. Però si sou més baixets la posició serà òptima per conduir la Chief amb total confiança. La versió Bobber, en canvi, porta estreps avançats, cosa que sens dubte ofereix una posició més relaxada per als que som més alts.
En una moto d’estil custom, més enllà de l’estètica, el més important és sempre el seu motor. La major part de les vegades, per no dir sempre, està fora de tota lògica, oferint una cilindrada i una potència molt per sobre del que seria estrictament necessari. Per filosofia, estil de conducció o protecció, són motos que conviden a rodar a velocitats tranquil·les que no demanen de grans motors. Però la realitat és que una moto d’estil custom no és el mateix sense un gran motor V-Twin. Aquí també hi té molt a veure la procedència del món custom i de les principals marques. Als Estats Units és bastant normal l’excés, i en el món del motor ho veiem clarament en els mítics Muscle Car o en aquest cas, en les motos custom. La Chief fa honor a la seva procedència i estil amb un motor gros dels de veritat, de 116 polzades, o cosa que és equivalent, 1.800 cc. Quan engeguem el motor, un so V-Twin molt melodiós i agradable envaeix les nostres oïdes. Res d’estridències o de vibracions molestes, sinó elegància i suavitat en la seva màxima expressió.
Quan conduïm una Indian, deixem enrere aquelles customs de fa uns anys, pesades, dures de portar, molt poc àgils, amb vibracions per tot arreu... Descobrim una moto agradable i amb una conducció molt moderna i atractiva. Això ens ho dona clarament el seu xassís i el seu brillant motor, que està ple de força, gairebé inacabable, però alhora sap mostrar-se molt dòcil i fàcil de portar. El seu soroll és també molt atractiu. En ciutat i per carretera no podem estar-nos de donar un petit cop de gas al reduir marxes per gaudir de l'agradable so del motor.
A ciutat, la Indian Chief és una moto per conduir tranquil·lament, sent conscients de la seva mida i pes. No és una moto ideal per anar esquivant el trànsit urbà, més aviat és una moto pensada per als conductors que volen passejar-se gaudint de la seva suavitat. La Chief es trobarà més a gust per carreteres; això sí, que no siguin gaire ràpides. L’absència de qualsevol protecció, però sobretot la posició de conducció d’aquesta versió en especial, fa que les velocitats de més de 100 km/h siguin difícils de mantenir durant molta estona. Els genolls massa doblegats i separats per la presència del motor fan que tot el nostre cos lluiti contra el vent.
Tot això és una invitació a buscar carreteres més tranquil·les, on poder gaudir d’una conducció més relaxada. En aquest terreny, gaudirem d’un xassís que permet una conducció fàcil i on, dins dels seus límits, podrem fins i tot practicar una conducció més alegre sense sentir-nos que lluitem contra les lleis de la física. Com dèiem, amb les noves Indian han quedat enrere aquelles motos poc àgils amb les quals havies de treballar de valent per entrar-les als revolts.
Que una moto tingui diferents modes de conducció avui dia no és cap novetat, però la veritat és que en la majoria de models les diferències entre els diferents modes és poc evident. Però tranquils, perquè amb la Chief això no passa i els tres modes de conducció disponibles són clarament molt diferents. El mode de conducció normal és el més recomanat. Disposem de potència més que suficient, que ens arriba de manera molt dosificable i controlable. El mode Tour és el més suau. La resposta a l'accelerador és llarga i podríem dir que és un mode ideal per a ciutat o per quan circulem amb pluja o sobre superfícies amb poca adherència. En canvi, el mode Sport transforma totalment la moto. Si el seleccionem, surt a la llum el monstruós parell motor d’aquesta Chief (162 Nm), que ens obliga a obrir gas amb suavitat i a anar amb molt de compte. Acostumats al tacte de l’accelerador més llarg dels altres dos modes de conducció, ens trobem que ara el mínim moviment de l’accelerador es converteix en una resposta immediata i contundent del motor. En cada acceleració, cal agafar-se bé al manillar i cal preveure canviar de marxes ràpidament, perquè l’agulla del comptavoltes puja a la velocitat de la llum. El so del motor també s’intensifica clarament i converteix la Chief en un monstre de les acceleracions. Realment cal ser molt valent per deixar anar la maneta d’embragatge ràpidament, perquè el parell motor és bestial i sembla que arranquem l’asfalt al nostre pas.
Després de provar la Scout, la Chieftain i ara la Chief, entenem per què aquest model és un dels més desitjats de la gamma actual Indian. Per estètica, motor i conducció, és clarament el més complet. El seu preu arrenca en els 18.390 € del model Dark Horse, puja fins als 20.390 € en el model Bobber i fins als 23.090 € en el model Super Chief Limited, equipat, entre d’altres, amb parabrises, seient doble i maletes de cuir.