Proves cotxes
Proves26/12/2020

Hyundai Ioniq EV, l’opció elèctrica més assenyada

Ens posem al volant de la versió zero emissions del Ioniq, que anuncia una autonomia de més de 300 km i un consum baixíssim per convertir-se en un dels cotxes elèctrics més eficients del mercat

Sergio Dominguez
i Sergio Dominguez

El Hyundai Ioniq és un cotxe que coneixem prou bé a l’Ara Motor. Després de la prova de la versió híbrida que va fer el company Emili Bocigas i de la versió híbrida endollable del company Ferran Vital, només ens quedava pendent la prova del Hyundai Ioniq elèctric. Val a dir que les dues proves esmentades són de fa uns anys, però el model present ha canviat poc en comparació amb el que es venia el 2017. Sigui com sigui, al mercat actual Hyundai continua oferint les tres versions, que es poden adaptar gairebé a totes les necessitats de mobilitat.

Qui vulgui un vehicle amb motor de combustió per fer molts quilòmetres però alhora vulgui apostar per les mecàniques híbrides per reduir el consum i gaudir dels avantatges de l’etiqueta ECO, té en el Ioniq híbrid el cotxe ideal. Si a més aquesta persona realitza un trajecte diari d’uns 50 km per anar a la feina i pot carregar el cotxe cada nit, el seu vehicle ideal és el Ioniq híbrid endollable.

I si a més d’aquest trajecte diari i de la possibilitat de carregar el cotxe no es fan viatges llargs amb assiduïtat, segurament el Hyundai Ioniq elèctric d’aquesta prova és un cotxe molt recomanable. Així doncs, anem a veure què ens ofereix aquest vehicle.

Cargando
No hay anuncios

DISSENY EXTERIOR

Abans he dit que el Ioniq ha canviat poc des que va arribar al mercat l’any 2016, però la veritat és que la marca coreana l’ha anat renovant contínuament amb petits canvis estètics que l’han mantingut sempre com un model atractiu i tecnològicament avançat. A més, entre les versions híbrida, híbrida endollable i elèctrica sempre hi ha hagut algunes diferències estètiques, principalment orientades a aconseguir la màxima eficiència aerodinàmica per augmentar-ne l’autonomia.

El que més crida l’atenció del disseny del Hyundai Ioniq elèctric és la forma de la graella frontal, completament tancada excepte per dues obertures actives que només s’obren automàticament quan el motor o les bateries necessiten refrigeració. També destaquen els fars amb tecnologia led i disseny futurista i els llums diürns just a la part inferior. La resta d’elements del frontal són molt senzills, perquè el que la marca ha perseguit és aconseguir la mínima resistència possible de l’aire.

A aquesta lògica respon el disseny de les llandes, en forma de turbina i que tenen un aspecte gairebé carenat per fer lliscar millor l’aire i oferir menys resistència. A més, són de 16 polzades i porten uns neumàtics Michelin Energy Saver que ajuden a reduir el consum. La resta de la vista lateral no varia respecte a les altres versions del Ioniq, i manté el disseny de tipus liftback que sempre l’ha caracteritzat.

Cargando
No hay anuncios

Com es pot veure, la part posterior tampoc canvia gaire i manté la finestra posterior dividida, uns pilots que ara disposen de tecnologia lef i unes motllures per a un para-xocs que, evidentment, no disposa de cap sortida d’escapament.

DISSENY INTERIOR

Segurament l’habitacle del Hyundai Ioniq és l’apartat on més canvis ha rebut des del seu llançament, per incorporar les últimes novetats pel que fa a tecnologia i connectivitat. La versió elèctrica disposa del mateix habitacle que el del model híbrid endollable, i la primera cosa que crida l’atenció és la gran pantalla central de 10,25 polzades en disposició molt horitzontal.

De fet, la sensació general és d’espai ja no només gràcies a la posició de la pantalla, sinó també a la forma del quadre de comandaments i a la tira cromada que el travessa. En tot cas, és la pantalla central i tot el mòdul que l’envolta el protagonista del quadre de comandaments... i el que més brutícia atreu, perquè està acabat amb el conegut material Piano Black.

Cargando
No hay anuncios

Abans de parlar de la pantalla, un aspecte positiu: la majoria dels comandaments són tàctils tant per al sistema d’infoentreteniment com per a la climatització, però com a mínim Hyundai ha mantingut els botons físics per a les funcions principals. A més, tots estan situats en una posició força elevada, de manera que no cal desviar gaire la mirada de la carretera per consultar-los.

El sistema d’infoentreteniment és fantàstic perquè la pantalla ens ofereix moltíssima informació i, gràcies al sistema BlueLink, ens permet obtenir una connectivitat total amb el nostre telèfon. Tant és així que el Hyundai Ioniq elèctric ens pot informar sobre els punts de càrrega pròxims, ens ofereix gairebé una telemetria de la nostra conducció i l’estat de la bateria i ens diu l’estat del trànsit en temps real, entre més funcions. Darrere del volant disposem d’una altra pantalla de 7 polzades, en aquesta ocasió per a una instrumentació digital.

I, finalment, convé destacar dos aspectes més de l’interior del Hyundai Ioniq elèctric d’aquesta prova. El primer és que la posició de conducció és molt còmoda i fins i tot una mica baixa per al tipus de cotxe que és, la qual cosa augmenta lleugerament la sensació d’esportivitat. I, la segona, que la part baixa del quadre de comandaments agrupa diversos elements interessants, com per exemple els botons que activen els seients calefactats i ventilats, els botons que activen la caixa de canvis –sí, aquí no disposem de cap palanca física– i un espai enorme per deixar objectes força grans, situat al costat d’una entrada USB i dos endolls de 12 V.

Cargando
No hay anuncios

HABITABILITAT

Com a la gran majoria de vehicles elèctrics, per una qüestió d’espai i de repartiment de pesos les bateries del Hyundai Ioniq EV van situades sota els seients posteriors i el maleter. Això fa que els ocupants de les places posteriors hagin de viatjar amb els peus una mica més elevats que en un cotxe de combustió, però sense arribar a ser tan incòmode com en altres cotxes elèctrics.

De fet, l’espai en aquests seients és molt bo i no patirem en cap cas per tocar ni amb els genolls ni amb el cap. És més, fins i tot un tercer ocupant pot seure a la plaça central sense gaires dificultats, tot i que no es tracta del seient més còmode del vehicle.

Finalment, convé destacar la capacitat del maleter, que amb 357 litres ofereix fins i tot més capacitat que la versió híbrida endollable. A més, gràcies a la seva carrosseria de tipus liftback la porta del maleter s’obre moltíssim, de manera que ens resultarà molt senzill carregar-hi i descarregar-ne objectes.

Cargando
No hay anuncios

MOTOR

Ja hem vist que en termes de disseny, infoentreteniment i habitabilitat el Hyundai Ioniq EV no canvia gaire respecte als seus germans híbrids. Però en l’apartat del motor és on les diferències són més evidents. El vehicle que avui ens ocupa disposa d’un propulsor 100% elèctric que ha augmentat la potència dels 120 CV del model anterior fins als 136 de l’actual (100 kW), tot i que el parell motor es manté en 295 Nm. En tot cas, convé no comparar aquestes xifres amb les d’un motor de combustió perquè la potència elèctrica té un comportament molt diferent.

El Hyundai Ioniq EV és capaç d’oferir tot el parell disponible des de l’arrencada, de manera que l’acceleració de 0 a 50 km/h és fulgurant. És a partir d’aquesta velocitat quan el motor elèctric perd aquest avantatge de potència immediata i s’equipara amb un de combustió, amb una acceleració total de 0 a 100 km/h en 9,9 segons.

I com en qualsevol vehicle elèctric, el seu motor està alimentat per una bateria, que en aquest cas és de ions de liti amb 38,3 kWh de capacitat. Pot semblar poc perquè, comparat amb alguns altres models elèctrics, no és una xifra gaire elevada, però representa un increment de més de 10 kWh respecte al model anterior i li permet anunciar una autonomia segons el cicle WLTP de fins a 311 km.

Cargando
No hay anuncios

L’operació de recàrrega de la bateria es pot realitzar en un carregador de tipus Wallbox de fins a 7,2 kW en aproximadament sis hores, mentre que si l’endollem a un endoll de càrrega ràpida de 50 kW passarem de 0 al 80% en 57 minuts: en un de 100 kW, el procés ens demanarà 54 minuts. La diferència és molt petita perquè el punt feble del Ioniq és que només es pot arribar a carregar a una potència màxima de 40 kW.

De fet, durant la prova vam tenir l’ocasió de carregar el vehicle en una estació de càrrega ràpida de Circutor i quan la bateria s’acostava al 80% la potència de càrrega s’havia reduït fins a 14 kW, tot i que el carregador era capaç d’oferir una potència molt superior. Així, van caldre uns 50 minuts per arribar al 100%. Dit d’una altra manera, per passar de 0 al 80% necessitem prop d’una hora, i per arribar del 80% al 100% gairebé cal el mateix temps.

La bona notícia és que es tracta d’un dels vehicles elèctrics més eficients del mercat, que a més compleix amb el consum que promet. Homologa una despesa de 13,8 kWh/100 km segons el cicle WLTP, i si circulem majoritàriament amb el mode ECO activat i som curosos amb el pedal de l’accelerador podem arribar a fer baixar aquesta xifra fins a 11 o 12 kWh/100 km. Tot plegat no es dona gràcies a la seva eficiència urbana –la majoria d’elèctrics gasten poc a la ciutat– sinó a la seva enorme eficiència per autopista, en la qual difícilment superarem els 16 kWh/100 km de despesa. Així doncs, és fàcil poder realitzar els 311 km que homologa... i fins i tot superar-los si no circulem en excés per vies ràpides.

Cargando
No hay anuncios

DINAMISME

El Hyundai Ioniq EV d’aquesta prova és un cotxe fonamentalment confortable i silenciós, amb el qual conduir és tot un plaer. El seu pes és de 1.602 kg (xifra prou bona per a un vehicle elèctric), de manera que es mostra àgil i reactiu, però en cap cas esportiu. Disposa dels modes de conducció Sport, Normal, Eco i Eco+, però és un cotxe que convida a circular sempre amb el mode Eco activat. La diferència respecte a l’Eco+ és que aquest últim limita la velocitat punta a 90 km/h, redueix l’acceleració i desactiva la climatització, però està pensat per arribar a un carregador quan gairebé no tenim autonomia.

Com en tots els vehicles elèctrics, les lleves situades rere el volant ens permeten ajustar el nivell de frenada regenerativa que volem en tot moment, de manera que podrem practicar la conducció amb un pedal per ajudar a recarregar la bateria i no fer servir gairebé en cap cas el pedal de fre. En definitiva, amb aquest cotxe Hyundai ha demostrat ser una marca molt polivalent, capaç de fabricar un compacte esportiu que transmet moltes sensacions com és l’i30 N o un dels elèctrics més eficients del mercat, aquest Ioniq elèctric.

Conclusió

Lluny ha quedat ja l’època en què els vehicles elèctrics eren lletjos. El Hyundai Ioniq EV d’aquesta prova ha demostrat ser atractiu, eficient, còmode, silenciós i tecnològicament molt avançat. De sèrie equipa un sistema d’infoentreteniment molt complet, instrumentació digital, llums lef, sensors d’aparcament i un gran ventall de sistemes d’assistència a la conducció. Tot plegat per un preu oficial de 36.150 euros, que es pot veure reduït fins als 25.340 euros si hi apliquem els descomptes de la marca i el pla Moves. Sens dubte, un rival duríssim per al Nissan Leaf i un pas molt important per democratitzar els vehicles elèctrics.