Proves Cotxes
Motor  /  Proves 26/11/2017

Hyundai Ioniq endollable: ecològic, eficient i còmode

Provem la versió endollable de l'híbrid coreà, un cotxe tant ecològic com farcit de tecnologia

Ferran Vital
5 min
Hyundai Ioniq endollable: ecològic, eficient i còmode

Aquest Hyundai Ioniq Plug-in [endollable] és el futur. Amb 63 quilòmetres d'autonomia cent per cent elèctrica i una capacitat de recàrrega de tan sols 2 hores i 10 minuts, aquest híbrid coreà és, amb molta probabilitat, la millor opció híbrida del mercat a un preu assumible –que no vol dir barat–, per sota dels 30.000 euros.

Vista posterior Ioniq

El Ioniq és l'alternativa del grup Hyundai Kia al Toyota Prius, fins ara el referent mundial dels cotxes híbrids i la mobilitat sostenible. Aquesta berlina híbrida comparteix la plataforma i molts elements mecànics i tecnològics amb el Kia Niro, el primer 'crossover' híbrid de la marca. A diferència del Niro, però, el Ioniq és una berlina amb acabats que podríem catalogar de 'premium' que ataca la línia de flotació de la competència.

Vista frontal Ioniq

La versió endollable no suposa cap canvi significatiu en l'estètica respecte a les versions convencionals, i manté un bon espai per als ocupants de les places davanteres i posteriors, així com un maleter prou aprofitable gràcies als 443 litres de capacitat.

Maleter Ioniq

La nostra unitat de prova s'associa amb el nivell d'equipament més alt de Hyundai, anomenat Style, que inclou detalls d'un segment superior com ara calefacció al volant i als seients davanters, sistema de refrigeració a les places davanteres, climatitzador bizona, avisador d'angles morts i de manteniment en el carril, càmera de visió posterior amb assistent a l'aparcament, sostre solar, equip de so Infinity, entapissats de cuir i una pantalla tàctil amb una molt bona resolució d'imatge.

Híbrid, sostenible i endollable

Siguem sincers: amb les infraestructures que hi ha a les nostres ciutats, comprar un cotxe cent per cent elèctric pot arribar a ser una limitació que ens obligarà a planificar molt bé el recorregut i les aturades per no haver de patir per l'autonomia del cotxe.

Sistema híbrid

En aquest sentit, el Ioniq marida el millor dels cotxes de combustió convencionals i dels cotxes elèctrics gràcies a la suma d'un motor gasolina de quatre cilindres i cicle Atkinson que ofereix 105 CV de potència i un propulsor elèctric de 45 kW que ofereix 61 CV de potència més. La suma conjunta dels dos propulsors, però, no és de 166 CV, sinó de tan sols 141 CV. I és que els enginyers de Hyundai han prioritzat l'eficiència energètica del propulsor per sobre de les prestacions que podria oferir el conjunt.

La seva autonomia fa que calgui recarregar-lo sovint

A més, les bateries d'ions de liti tenen 8,9 kWh de capacitat, cosa que els permet assolir una autonomia cent per cent elèctrica de fins a 63 quilòmetres, prou per als viatges diaris i quotidians, sobretot en entorns urbans. Ara bé, amb els poc més de 60 CV del propulsor elèctric pot ser que no n'hi hagi prou per a determinades circumstàncies, perfils o estils de conducció, i el propulsor tèrmic entra en acció tan bon punt ho necessitem, encara que seleccionem el mode de conducció elèctric.

L'Ioniq també disposa d'un sistema KERS

Les bateries també es poden recarregar de manera automàtica aprofitant la mateixa energia cinètica del cotxe i en els moments de frenada i aturada, o en els trams de desnivell positiu que el Ioniq aprofita per recarregar l'autonomia elèctrica.

Detall interiors

El fet diferencial d'aquest Ioniq Plug-in respecte als seus competidors híbrids és el maridatge amb el canvi de marxes automàtic de sis velocitats i doble embragatge que es pot manipular seqüencialment mitjançant les lleves del volant o la palanca de canvi, i que permeten un ús i un aprofitament dels propulsors més adequat per a les necessitats quotidianes de mobilitat, i més enfocat a una conducció dinàmica que el canvi de tipus CVT del Toyota Prius, per exemple.

Una berlina tal com Déu mana

L'altre gran avantatge del Ioniq respecte als seus competidors naturals és la suspensió de tipus multibraç, cosa que permet una adherència i una comoditat més gran del vehicle fins i tot en superfícies amb el ferm en no gaires bones condicions, com ara una carretera local o els molts sotracs i sots que hi ha a les ciutats.