Proves cotxes
Proves14/08/2021

Cupra León Sportstourer 2.0 TSI 4Drive: ha arribat el rei lleó

Provem la versió més potent, prestacional i exclusiva del Cupra León Sportstourer, un esportiu de 310 CV i tracció integral disfressat de familiar amb un maleter de 617 litres de capacitat

Quan Cupra va presentar el nou Cupra León ara fa un any i mig va atrevir-se a batejar aquest model com el “rei dels lleons”, ja que per primer cop s’oferien versions prestacionals del compacte català amb mecàniques híbrides endollables de 245 CV, que ofereixen una simbiosi curiosa entre sostenibilitat, baixes emissions, prestacions i estil propi.

Però el pinacle del Cupra León segueix sent la versió Sportstourer o familiar, que combina un motor gasolina de quatre cilindres 2.0 TSI i una potència de 310 CV i 400 Nm de parell amb un canvi DSG de set relacions i un sistema de tracció integral 4Drive. Aquest és més o menys el mateix motor, canvi i tracció integral que feia servir el Seat León Cupra ST que vam provar ara fa quatre anys i que tant ens va agradar. Sí, és veritat que el nou Cupra León Sportstourer és més modern, amb una carrosseria nova i més suggerent, molt més tecnològic i connectat, però l’essència del rei de la selva segueix intacte en aquesta nova generació.

Poc a poc el Cupra León s’ha convertit en la gallina dels ous d’or de la nova marca independent, i fins l’arribada del Formentor, en la raó de ser de la independència de Cupra respecte Seat. Encara avui el Cupra León compacte o hatchback i la versió familiar o Cupra León Sportstourer és el model més important de la filial d’alt rendiment dels catalans, i responsable directe del gran creixement de la marca en el mercat europeu i mexicà, amb més de 40.000 unitats venudes els darrers dos anys.

Una estètica escultural

El Cupra León Sportstourer és un cotxe espectacular des d’un punt de vista estètic. De fet la versió més prestacional del compacte català sublima el disseny elegant, esportiu i juvenil del León de darrera generació, que quan vam provar ens vam atrevir a catalogar com el millor cotxe català de la història, però que encara va més enllà en aquesta variant Cupra.

Cargando
No hay anuncios

Un dels estigmes dels Cupra León era que històricament s’acostumava a associar amb un cotxe cani, és a dir, un punt brivall o macarra, i que es deixava veure en molts polígons industrials del país a primera hora de la matinada cada cap de setmana, pintats de groc cridaner i amb el volum de la música (hi haurà qui discutirà si allò era música) a tot drap amb les finestres obertes i amb tubs d'escapament modificats per fer més soroll.

Personalment penso que aquesta nova generació del Cupra León Sportstourer enterra definitivament i per sempre aquella imatge berroera gràcies a un disseny molt més orgànic, fluid i senzill, amb una carrosseria proporcionada i escultural, una mena d’obra artística sobre rodes inspirada en la ciutat de Barcelona i l’estil de vida actiu dels seus habitants, segons explica la mateixa marca.

Els interiors del Cupra León Sportstourer difereixen poc dels d’un Seat León estàndard, ja que només els seients esportius opcionals tipus bucket, el volant específic Cupra i diverses motllures i insercions amb el logo de Cupra el diferencien del seu germà petit. El sistema d’infoentreteniment presenta la mateixa pantalla central però amb algunes funcionalitats, aplicacions i instruments específics, que inclouen xifres de rendiment i acceleració transversal i longitudinal, informació sobre la temperatura del motor, aigua o oli, la pressió i bufat del turbo o la potència i parell que entrega el cotxe en cada moment.

Cargando
No hay anuncios

El gran valor del Cupra León Sportstourer és el seu maleter. A Europa ens agraden els cotxes de tall familiar i potències elevades, probablement no tant per portar-hi la família (tot i que una família de quatre persones hi pot viatjar a la perfecció potser no seria el cotxe més indicat per anar a portar nenes i nens a l’escola) sinó més enfocat a persones amb estil de vida actiu, que necessiten espai al maleter per transportar material, bosses, esquis o bicicletes, per exemple.

El maleter del Cupra León Sportstourer arriba fins els 617 litres de capacitat tot i que es pot ampliar fins els 1.500 litres en cas d’abatre les places posteriors. Precisament les places posteriors són sorprenentment còmodes, però poden arribar a ser un pèl justes en alçada i amplada si volem ocupar-les amb tres adults de mida gran. De fet, com podeu observar a la foto, un adult de mida gran ocupa una part de la plaça central i toca el sostre amb el cap, cosa que exemplifica les limitacions de les places posteriors.

Una posada a punt específica

Si una cosa saben fer realment bé a Martorell és imprimir un plus d’esportivitat i caràcter llatí als seus cotxes, i aquest Cupra León Sportstourer no és cap excepció. La caixa de canvis DSG de set relacions i doble embragatge és senzillament sublim, i el sistema de tracció integral amb embragatge Haldex i diferencial autoblocant electrònic fa que l’entrega de potència sigui efectiva i immediata a la menor insinuació sobre el pedal d’accelerar. A més cal sumar-hi el fet que aquest Cupra León Sportstourer té un seguit d’ajustaments del seu xassís per fer-lo més reactiu, dur, estable i precís gràcies a una menor alçada lliure, amortidors amb controls electrònics i fins a 15 tipus d’ajustaments i una direcció que s’endureix progressivament en funció del mode de conducció seleccionat.

Cargando
No hay anuncios

Un dels punts que més m’han agradat de la performance o posada de llarg d’aquest Cupra León Sportstourer ha estat el seu sistema de frenada, gràcies als frens opcionals perforats i ventilats de 370 mm signats per Brembo i que recomano del tot per aquesta versió de 310 CV. Els neumàtics de sèrie Bridgestone Potenza Race amb mides de 235/35 i les llandes de 19 polzades són els altres ingredients per obtenir un resultat magnífic, com en el cas d’aquest esportiu català.

El nou Cupra León Sportstourer té quatre modes de conducció o mapes de motor que modifiquen l’entrega de potència del motor, la gestió de la caixa de canvis, el tarannà i rigidesa de suspensions i direcció i fins i tot el so (artificial) que sentirem dins de l’habitacle. Aquests modes s’anomenen Confort, Sport, Cupra i Individual, i és quest darrer el que ens permet configurar els paràmetres del cotxe al nostre gust. Per passar d’un mode a l’altre només cal prémer el botó amb el logo de Cupra integral a la part esquerra del volant, tenint clar que el tarannà general del vehicle és la de presentar un tacte més aviat dur i sec, molt àgil i dinàmic fins i tot amb el mode Confort activat.

Pel que fa al motor, poc més podem afegir i que ja no sabem tots del bloc 2.0 TSI que el grup Volkswagen fa servir en molts models i que ara arriba fins els 310 CV de potència en aquest Cupra León Sportstourer 4Drive. Aquest propulsor és una de les grans joies del grup Volkswagen, gràcies a unes prestacions espectaculars, una entrega plena de potència en tot el rang del compta-revolucions i per sobre de tot, una fiabilitat ja prou coneguda. Potser el consum de carburant és un dels punts a millorar, ja que presenta consums ak voltant dels 9 litres per autopista i autovia a velocitat constant de 120 km/h i d’uns 10-12 litres si ens endinsem a la jungla urbana, on curiosament el rei lleó no es sent gens lliure. Si volem atacar un port de muntanya a un ritme àgil i amb el mode de conducció Cupra o Sport possiblement veurem com el consum es dispara fins els 14 o 15 litres, però anirà poc més enllà. Amb tot, i per acabar el tema del consum de carburant, cal pensar que el comprador o compradora potencial d’aquest esportiu familiar de 310 CV i tracció integral no prioritza l’economia de combustible en la seva llista de prioritats quan vol comprar un cotxe nou.

Cargando
No hay anuncios

Ràpid i (molt) efectiu

Arriba l’hora de posar-nos al volant del Cupra León Sportstourer i el primer que sorprèn d’aquesta nova generació és la naturalitat amb la qual sap conservar el bo i millor del model precedent. Dit d’una altra manera, el Cupra León Sportstourer manté el handling, tacte al volanto sensació al volant que ja coneixem, una barreja fantàstica d’efectivitat i potència. Personalment celebro i agraeixo que els enginyers i mecànics de Cupra mantinguin aquesta mena d’herència familiar que els fa que un provador qualsevol pugui reconèixer un model de la marca fins i tot amb els ulls clucs.

Una de les característiques que millor defineixen el Cupra León Sportstourer de 310 CV i tracció 4Drive és la seva efectivitat. Ras i curt, és un cotxe que va per feina i que negocia revolts a una velocitat i facilitat espectacular. No vaig arribar a provar el Cupra León Sportstourer en un circuit, però el límits d’adherència dels neumàtics Bridgestone Potenza Race, l’efectivitat dels frens perforats i ventilats Brembo i la gestió del diferencial autoblocant, la tracció integral i totes les ajudes i ajustaments electrònics fa que el llindar d’aquest cotxe sigui molt i molt alt, i que el 99% dels conductors no arribin mai a alliberar l’autèntic potencial del cotxe.

Val la pena insistir en reconèixer que el potencial del cotxe està molt per sobre dels nostres límits humans, i que no val la pena buscar-li les pessigolles, ja que no les trobaràs i a sobre podem prendre mal o fer mal a la resta d’usuaris. Cal tenir dos dits de front i saber on i quan podem jugar una mica amb el cotxe, i no fer-ho mai a la via pública, ja que en cap cas val la pena posar en cap mena de risc la resta d'usuaris –bicicletes, runners, motoristes o altres conductors–. Per què insisteixo en aquest punt? Doncs perquè aquest Cupra és tan senzill de fer anar, noble en reaccions i embriagador que es poden superar de llarg els límits de velocitat establerts -i el que és més perillós- els nostres propis límits sense gairebé adonar-nos.

Cargando
No hay anuncios

Per fer-vos una idea us confessaré que costa anar a 120 km/h per autopista i autovia, ja que és molt fàcil que en qualsevol avançament a un camió o una caravana superem amb escreix el límit de velocitat establert sense gairebé ni adonar-nos, o que ens posem a 90 o 100 km/h en trams de carreteres de muntanya sense voler, ja que el cotxe té un comportament tan noble i una posada a punt pràcticament perfecte que fa que guanyar velocitat per sobre dels límits legals sigui bufar i fer ampolles.

Tot i ser un cotxe d’un tarannà esportiu, un punt dur i sec, el Cupra León Sportstourer filtra molt bé les irregularitats del ferm, i mostra una adherència sobrehumana sobre tot tipus d’asfalt. Es un cotxe amb una capacitat dinàmica i unes prestacions excel·lents, que fa les coses fàcils al conductor, vàlid per anar a treballar o portar els nens a l’escola diàriament però també per fer unes tandes al nostre circuit favorit els caps de setmana. En aquest sentit val la pena destacar que el Cupra León Sportstourer 4Drive de 310 CV és un cotxe molt noble i eficaç, que –atenció- em recorda força als models RS3 o RS5 d’Audi, i això és molt dir. No espereu un cotxe molt esportiu i passional de tracció posterior com poden ser les versions esportives dels BMW Sèrie 3 o Alfa Romeo Giulia, ja que aquest Cupra León Sportstourer respon més aviat a un plantejament de vehicle ràpid, efectiu i pràctic.

La perfecció no existeix

Com sempre no tot són flors i violes, i el Cupra León Sportstourer té alguns detalls que no m’acaben d’agradar. Com en la resta de models León (Seat o Cupra), el nou Cupra León Sportstourer no té comandaments físics per gestionar el climatitzador i aire condicionat. Sí, respon a ordres de veu (tot i que no sempre entén les coses a la primera i que no respon les ordres en català) i la velocitat dels ventiladors i l'ajust de temperatura es troben en una posició central del quadre de comandaments, però crec que és més segur no haver de desviar gens la mirada de la carretera quan estem al volant, i una situació senzilla, com ajustar la temperatura per a un infant que és a les places posteriors, es converteix en una petita odissea que requereix un procés d’aprenentatge; no és tan natural i ergonòmic com caldria. De poc serveix el disseny ergonòmic dels comandaments i la possibilitat de gestionar els controls mitjançant moviments gestuals o ordres de veu si, per activar la calefacció del seient o canviar d’emissora o de cançó, hem de desviar la vista de l’asfalt. A més, aquest sistema tecnològic no és el més intuïtiu del segment, i alguns conductors, poc avesats als nous sistemes de pantalles tàctils, poden arribar a tenir algunes dificultats. El control del sostre solar, opcional en la nostra unitat, també ha passat a ser tàctil, i costa trobar el punt exacte d’obertura que desitgem evitant el rajos de sol en un determinat punt, ja que el control tàctil esdevé un punt més imprecís que el del botó de la generació anterior.

Cargando
No hay anuncios

Un altre ajustament de control que considero mal resolt és el del selector de les llums, que es troba a la part esquerra del volant i que ara ja no es gestiona mitjançant una rodeta com fins ara, sinó que mitjançant un tauler de botons tous que, un altre cop, m’obliguen a haver de desviar la mirada de la carretera. I us asseguro que, per experiència pròpia, circular amb boira per la Segarra o Osona i haver de buscar el botó dels llums antiboira posteriors no és una experiència agradable.

Tampoc em convenç la nova palanca del canvi DSG que estrena aquest Cupra León, per bé que més que una palanca hauríem de parlar de comandament, selector o joystick, ja que no és una palanca convencional. I no ho és no tant per les seves mides i disseny (que ens poden agradar més o menys), sinó per haver eliminat la possibilitat de canviar la marxa del cotxe mitjançant la palanca (o joystick) en mode seqüencial. Bé és cert que Cupra inclou unes lleves de plàstic petites integrades al nou volant i que el nombre de conductors que canvien la marxa del seu cotxe automàtic mitjançant la palanca en mode seqüencial és força reduït, però eliminar aquesta funcionalitat -que és d’allò més útil quan hem d’avançar un camió en carretera o incorporar-nos a l’autopista o a les rondes de Barcelona, per exemple– em sembla un error.

Per acabar amb el llistat de coses a millorar, no em puc estar de dir que em va semblar molt desencertat el funcionament de l’assistent de carril Lane Assist, que ens hauria d’ajudar a circular dins de les marques viàries. Possiblement sigui un defecte d’aquesta unitat de premsa, però circulant amb normalitat per autopista és fàcil fer saltar l’avís acústic i visual (que no és discret) i llegir un missatge on ens indica que circulem pel centre del carril, cosa que ja estem fent. Per apagar aquest sistema cal seguir tota una ruta a la pantalla central, seleccionar estat vehicle i aplicacions i ajudes a conducció i apagar el sistema Lane Assist. Creieu-me que no heu de provar de desactivar-lo en marxa. Aquests sistemes han de ser una ajuda, mai un inconvenient ni un perill a la circulació, i en aquest cas m'ha semblat que entorpia notablement la conducció del cotxe.

Un cotxe força car

El nou Cupra León Sportstourer té un preu base de 44.207 euros, però cal sumar-hi els molts extres de la nostra unitat de prova, com ara el color gris grafé de la carrosseria (956 euros), lles llandes Performance Sport Black&Cooper de 19 polzades (873 euros), els seients tipus bucket amb entapissats de cuir i pell (1.798 euros), el paquet opcional Sound&Shine amb sistema de so de nou altaveus i sostre solat (1.351 euros) i el parquet Exclusive amb taloneres laterals i les ajudes Travel Assist, Lane Assist i Park Assist, el paquet Safety amb airbag de genoll i posteriors, alarma, assistent de colisiói i punt d’endoll de 230 V al maleter (956 euros), els fantàstics frens Brembo perforats i ventilats a l’eix davanter i de disc al posterior (2.307 euros) i el paquet Winter amb calefacció integrada pels seients davanters (416 euros) que eleven el preu final d’aquest Cupra León Sprotstourer 310 CV 4Drive fins els 52.032 euros.

Cargando
No hay anuncios

Un preu elevat, fora de l’abast de la majoria de butxaques del país, però que segueix un dels més competitius entre els compactes de tracció integral i més de 300 CV de potència. També és del tot cert que el model de la generació anterior, encara amb el logo de Seat però amb un equipament similar a aquest Cupra León Sportstourer (menys digital, això sí) costava 38.690 euros de base i 45.730 euros amb tot l’equipament equivalent (llandes de 19, pinces de fre perforades i ventilades, seients esportius tipus bucket...), cosa que exemplifica el salt endavant a nivell de preus i posicionament de mercat de la nova Cupra independent.

Conclusió

El Cupra León Sportstourer de 310 CV i tracció integral 4Drive és un cotxe molt especial, una equació molt equilibrada entre estil, rendiment i tecnologia. Un cotxe capaç de batre el cronòmetre cada diumenge en un circuit però també apte per anar a portar els nens a l’escola el dilluns al matí. Això sí, aquest no és un cotxe mainstream: la seva estètica, potència, consum i rendiment no agradarà al gran públic, que possiblement preferirà la versió híbrida endollable de 245 CV d’aquest mateix cotxe. La versió més potent, esportiva i passional del León Sportstourer és l’autèntic rei lleó de la marca, la variant més radical i esportiva un dels millors cotxes mai fabricats a Catalunya, i això (creieu-me) és molt dir.

Cupra León Sportstourer 2.0 TSI 310 CV 4Drive

  • Preu: 45.797 euros
  • Combustible: Gasolina
  • Motor: 2.0 TSI, quatre cilindres turbo
  • Potència: 310 CV i 400 Nm de parell
  • Tracció: Integral (4Drive)
  • Mides i pes: 4657mm llarg / 1799 ample / 1437 alt. 1640 quilos
  • Nota: 7,5