Cupra Formentor VZ5 BAT: un cotxe amb ànima de superheroi
Es tracta d'una edició especial, limitada a tan sols 500 unitats, del vehicle més esportiu de la marca catalana plena de detalls en color negre
A l'ARA Motor hem parlat en diverses ocasions del Cupra Formentor VZ5. Fa aproximadament dos anys vam tenir l'ocasió de provar-ne la versió normal i posteriorment va ser el torn del VZ5 Taiga Grey. Però què diferenciava aquestes dues versions? Doncs mecànicament no hi havia cap variació, però estèticament sí. I també pel que fa a l'exclusivitat, ja que del model normal se n'havien de produir 7.000 unitats i del model Taiga Grey tan sols estava previst fabricar-ne 999.
Doncs bé, fa poc hem tingut l'ocasió de provar una versió encara més exclusiva i limitada que les anteriors. Rep el nom de Cupra Formentor VZ5 BAT i, en essència, és un VZ5 pintat completament de negre i amb una producció limitada a tan sols 500 unitats per a tot el món. Es podria pensar –i en certa manera és lògic– que realment és una estratègia de màrqueting, ja que el cotxe és idèntic al normal, però amb aquests canvis estètics es pot presumir de tenir una edició limitada sense haver d'invertir gaires diners. I qui ho pensi tindrà raó, però cal tenir present que en el món dels vehicles esportius i de luxe aquesta pràctica és molt habitual.
Marques com Ferrari, Lamborghini, Aston Martin o Bentley són expertes en, sobre la base d'un cotxe determinat, fer modificacions estètiques i fins i tot combinacions de colors i vendre-ho com una nova edició limitada, que, evidentment, resulta molt més cara que la versió normal. I sí, els clients les volen i paguen el que la marca els hi demani. Evidentment, Cupra no treballa en aquest nivell de luxe o exclusivitat, però la idea de base és la mateixa. I l'aposta sembla que està sortint bé, perquè el preu d'aquest Cupra Formentor VZ5 BAT és d'uns 75.000 euros, mentre que el de la versió normal no arriba als 70.000.
El VZ5 BAT, el cotxe que podria conduir Batman
L'origen del cognom BAT pot donar peu a moltes interpretacions, però personalment m'agrada la que fa referència a la traducció anglesa de la paraula. Bat significa ratpenat en anglès, i el fet que el cotxe estigui completament pintat de negre i que tots els detalls estètics siguin d'aquest mateix color encaixa a la perfecció amb la imatge que tots tenim al cap d'aquest mamífer. És per aquest motiu que trobo que el Cupra VZ5 BAT és un cotxe amb ànima de superheroi, perquè el podria conduir el mateix Batman.
Més enllà d'aquestes consideracions dignes de la ciència-ficció, el cert és que el VZ5 BAT es diferencia notablement de la resta de models de la gamma a través de tota una sèrie d'elements estètics en color negre. Per exemple: les barres del sostre, les llandes de 20 polzades, la graella frontal, les manetes de les portes i el faldó lateral estan pintats d'aquest color. Ah, i també les característiques sortides d'escapament d'aquesta versió especial, que en aquest cas tenen una pintura amb nom i cognoms: negre Cerakote.
També resulta curiós que el característic color Copper (la tonalitat corporativa de Cupra) desapareix de l'exterior del VZ5 BAT gairebé del tot i que només està present en els logotips de la marca situats a les llandes i a les pinces de fre. Així, els logos de Cupra de la graella frontal i de la porta del maleter estan acabats en un to cromat fosc exclusiu per a aquest model. Ah, i tampoc ens podíem oblidar de les insercions en fibra de carboni, que en aquest cas estan presents als para-xocs davanter i posterior i a les carcasses dels retrovisors.
A dins també hi predomina el color negre
La fórmula de l'exterior es replica a l'interior amb una aposta gairebé completa pel color negre, que tal vegada no sigui la solució més efectiva per fer front a les altes temperatures durant els mesos de calor però que atorga al Formentor VZ5 BAT un aspecte esportiu i fins i tot misteriós. La tapisseria de cuir és de color negre, la mateixa tonalitat que trobem en la majoria d'elements del quadre de comandaments, als botons del volant i als panells de les portes.
Amb tot, Cupra ha volgut trencar la monotonia interior amb dos colors més: d'una banda, el gris que trobem a les motllures de les sortides d'aire i als seients esportius de tipus bucket signats per Sabelt; de l'altra, el color Copper amb què estan pintades totes les costures de la tapisseria. A més, el logotip de la marca situat al volant replica la solució de l'exterior a través un color cromat fosc.
Mecànicament, un unicorn amb rodes
Com dèiem, el motor del Cupra Formentor VZ5 BAT és el mateix que el de qualsevol altre VZ5. I això, que aparentment podria semblar poc destacable, és una grandíssima notícia. Cal tenir present que som davant d'un motor d'origen Audi, desenvolupat per la marca alemanya i que tan sols ha sortit dels models del fabricant d'Ingolstadt per equipar aquest Cupra Formentor VZ5. És el mateix propulsor del qual vam poder gaudir al volant de l'Audi RS Q3 ara fa uns mesos, però en aquest cas limitat a 390 CV en comptes dels 400 del SUV alemany.
Les característiques tècniques d'aquest propulsor són les següents: es tracta d'un bloc de cinc cilindres i 2,5 litres que desenvolupa una potència de 390 CV a 5.700 revolucions i un parell motor de 480 Nm a tan sols 2.250 voltes. Tot plegat permet registrar una acceleració de 0 a 100 km/h en tan sols 4,2 segons i una velocitat màxima que, com passa en les marques prèmium alemanyes, s'ha limitat a 250 km/h.
Però més enllà de les dades, el que més ens ha sobtat cada cop que ens hem pogut posar al volant del Formentor VZ5 és el seu comportament. No importa si tenim disponibles 10 CV més o 10 CV menys, ja que en general és la posada a punt del xassís el que marca la diferència respecte a la resta de SUV esportius similars en potència i prestacions. De fet, Cupra es refereix al Formentor com a CUV (crossover utility vehicle) i té tot el sentit del món, ja que no es tracta d'un SUV tal com els coneixem.
I és que la sensació un cop ens posem en marxa és la de conduir un cotxe compacte amb el qual podem circular molt de pressa tant en línia recta com en qualsevol carretera plena de revolts. La marca de Martorell ha treballat intensament a l'hora de desenvolupar elements com la suspensió (que disposa d'amortidors regulables) o la tracció total, que, gràcies al sistema Torque Splitter, pot repartir el parell entre les quatre rodes de manera intel·ligent per evitar pèrdues de tracció i accelerar de manera contundent en qualsevol situació.
Tal vegada l'aspecte més positiu de la conducció del Formentor VZ5 BAT és l'absència gairebé total d'inèrcies quan afrontem un tram revirat, ja que la carrosseria és realment baixa (tan sols fa 1,50 metres d'altura) i ampla (1,85 metres), cosa que fa que tingui realment apamat l'asfalt. I si he de triar un aspecte negatiu em quedaria amb el del consum: és molt superior al del motor 2.0 TSI de 310 CV, i el rendiment, tot i ser superior, no acaba de compensar la despesa extra. Tot i que també és cert que parlant d'un cotxe de més de 70.000 euros això no hauria de suposar un problema...
Els modes de conducció aconsegueixen que el Formentor VZ5 BAT pugui passar de ser un cotxe tranquil ideal per al dia a dia a ser una veritable joguina de circuit, i la resposta dels frens, de la direcció o del canvi automàtic DSG de set velocitats és impecable. Tot plegat és una cosa esperable d'un cotxe d'aquestes característiques, però posa de manifest (si és que algú en tenia algun dubte) que a Catalunya també es poden fabricar veritables joies de l'automoció.
- Preu<p>75.000 euros aprox</p>
- CombustibleGasolina
- Etiqueta ecològicaEtiqueta C (color verd)
- Motor2.5 TFSI, 5 cilindres en línia, turbo
- Potència390 CV i 480 Nm de parell
- TraccióIntegral a les quatre rodes (4Drive)
- Mides i pes4.468 mm de llarg / 1.852 mm d'ample / 1.505 mm d'alt i 1.683 quilos de pes
- Nota final9/10