Motor Proves cotxes

BMW 520d, estil i tecnologia

Provem la nova Sèrie 5 de BMW, un prodigi tècnic i tecnològic que porta més enllà la berlina bavaresa

BMW 520d
Ferran Vital
23/07/2017
6 min

Quan vaig provar el BMW Sèrie 7 vaig convenir que, ras i curt, era la millor berlina que havia pogut provar mai. Però la Sèrie 7 és un cotxe superlatiu i exclusiu, un autèntica obra d'art sobre quatre rodes. Els bavaresos tenien un gran repte a l'hora de renovar la Sèrie 5 aquest mateix 2017, i és que algunes berlines de la competència (Audi A6, Volvo S90, Jaguar XF i Mercedes Classe E) s'havien posat al nivell o fins i tot superat el model de Munic. Calia fer que la nova Sèrie 5 fos més pròxima a la Sèrie 7 que no pas un Sèrie 3 gran, com en alguna ocasió ens havia arribat a semblar. Per solucionar-ho, els enginyers i dissenyadors de BMW han creat la millor Sèrie 5 fabricada mai fins ara: un autèntic Sèrie 7 en miniatura nascut per marcar les diferències amb els seus competidors.

BMW 520d

Estèticament, la nova Sèrie 5 conjuga a la perfecció elegància, distinció i el característic punt d'esportivitat propi de qualsevol BMW. La calandra amb el característic doble ronyó s'associa amb uns grups òptics davanters de leds adaptatius que culminen un capó poderós, afilat i allargat, amb nervadures marcades que conflueixen sobre la lluna davantera i el pilar A.

Tot i ser un cotxe que arriba als 4,93 metres de llarg i 1,86 d'ample, la línia de cintura elevada i les marcades nervadures laterals fan que el resultat estètic d'aquesta Sèrie 5 emfatitzi el seu caràcter dinàmic. En la zona posterior, la caiguda del pilar C i les línies del maleter dialoguen amb els fars posteriors, i el resultat és un sedan esportiu i amb caràcter.

Vista posterior 520d

A més, cal sumar-hi el fet que la nostra unitat de prova portava el paquet estètic M, que inclou unes precioses llandes negres de doble radi de 19 polzades, un para-xocs posterior específic amb difusor i doble sortida de tub escapament, faldons laterals i diversos acabats cromats que atorguen encara més caràcter a la berlina bavaresa.

Detall llandes 19 polzades

L'habitacle de la nova Sèrie 5 creix per oferir cinc places reals (gràcies als 142 centímetres d'amplada de la segona filera de seients) i un maleter de 530 litres de capacitat. Els acabats de la berlina bavaresa són pràcticament perfectes, i acullen un interior tecnològic i sofisticat. Per exemple, la nostra unitat de prova disposava del sistema de control gestual que tant ens va agradar en la Sèrie 7, o una clau de comandament més semblant a un 'smartphone' que ens permet programar la climatització del vehicle o fins i tot aparcar o treure remotament el vehicle d'espais reduïts.

Seients posteriors 520d

I és que, ens agradi o no, el futur ens aboca a la conducció autònoma. De fet, el nostre 520d ja disposava de sistema de detecció de carrils, control adaptatiu de la velocitat i assistent d'aparcament automàtic, entre altres dispositius –càmeres lateral, davantera i posterior i radars de proximitat, per exemple–, que fan que el cotxe sigui cada cop més intel·ligent, estigui connectat i, sobretot, sigui més segur.

Un gegant amb ànima d'atleta

Posar-se al volant del nou Sèrie 5 és tot un plaer per als sentits. La posició de conducció, molt estirada i lleugerament girada a l'esquerra, és senzillament fantàstica, i l'habitacle i la qualitat dels materials utilitzats (interiors de cuir, motllures d'alumini, ús de plàstics tous, etc.) convida a sumar quilòmetres sense cansar el conductor ni la resta d'ocupants de l'habitacle. De fet, la nova Sèrie 5 està per sobre dels seus rivals pel que fa a nivell d'acabats i qualitat dels materials usats.

La qualitat de materials i la seva comoditat és espectacular

La nostra unitat era el 520d, la versió dièsel d'accés a la gamma, impulsada per un motor de quatre cilindres que distribueix 190 cavalls de potència en posició longitudinal per garantir un repartiment de pesos gairebé perfecte i associat a una caixa de canvis automàtica de vuit velocitats. La plataforma de la nova Sèrie 5 és de propulsió, és a dir, la potència s'envia al tren posterior, tot i que també hi ha variants de tracció integral xDrive.

Motor BMW 520d

Tot i les grans dimensions del 520d i el pes que fa (homologa un pes de 1.635 quilos en buit), aquest bavarès es mou amb molta agilitat en pràcticament totes les condicions. A més, el conductor pot escollir diversos modes de conducció, anomenats EcoPro, Sport i Comfort, que varien la gestió de la caixa de canvis i la resposta del motor. Menció a banda mereix el mode Adaptive, que ajusta la suspensió a les característiques del ferm en què es troba i gràcies al tren de rodatge adaptatiu és capaç d'eliminar la inclinació de la carrosseria i aconseguir així un pas per corba neutre i còmode que elimina inèrcies i moviments de carrosseria.

Detall quadre comandament 520d

Un cop en marxa, l'habitacle del 520d queda perfectament insonoritzat, i la qualitat del bastidor és tan gran que pràcticament ens sembla que estem viatjant en una catifa voladora. Malgrat que la nova Sèrie 5 és molt polivalent i capaç en diverses situacions d'ús, és a l'autopista on la berlina bavaresa mostra les millors qualitats: suma quilòmetres sense despentinar-se i oferint una comoditat excepcional homologant xifres de consum reals que oscil·len entre els 7 i els 8 litres –en funció de la quantitat d'ocupants del vehicle, el mode de conducció seleccionat i la nostra afició a la conducció eficient.

La ciutat no és l'escenari favorit de la Sèrie 5 (¿hi ha cap berlina del segment E pràctica per a un ús urbà?) però els assistents de proximitat, els assistents d'aparcament i les càmeres davantera, posterior i lateral –entre altres extres de la nostra unitat de premsa– faciliten molt els petits entrebancs urbans, com ara els aparcaments, circular per carrers estrets o fer girs complicats per cantonades criminals.

Detall llums LED adaptatius

On la nova Sèrie 5 ha fet un salt endavant considerable és en la capacitat dinàmica per carreteres revirades de muntanya: a falta de provar el futur M5 (l'esperem amb candeletes!), ja podem aventurar-nos a dir que aquesta nova generació és també la més dinàmica i esportiva del segment, prenent com referència aquesta unitat impulsada pel modest motor dièsel de 2 litres de cilindrada. El 520d en mode esportiu i amb el canvi en mode seqüencial (per la palanca o mitjançant les lleves) mostra bones aptituds, amb un xassís amb bona rigidesa torsional –el cotxe queda literalment enganxat a l'asfalt–, una direcció molt comunicativa, una suspensió EDC amb amortidors de duresa variable sorprenentment eficaç i un bon sistema de frenada, que permeten bellugar-se amb una agilitat i alegria que esdevenen referència del segment.

És el nou referent del segment E

A més, si portem seleccionat el mode esportiu, el Sèrie 5 no engrana immediatament una marxa superior quan arribem a la zona del tall d'injecció, sinó que si volem permet aguantar l'agulla a la part alta del tacòmetre. Ara bé, dubto que sovint supereu les 4.000 rpm amb aquest 520d, ja que en aquest rang de revolucions el motor ja ens ha ofert el millor que podia donar-nos.

Detall maleter 520d

Per tant, ¿tot és perfecte en aquest 520d que hem provat? Gairebé. Només li podem criticar el funcionament del sistema de reconeixement de senyals, que projectava velocitats errònies, o el sistema d'aparcament autònom, que mantenia criteris diferents dels nostres a l'hora de trobar un lloc apropiat per aparcar. I sincerament tampoc ens ha acabat de conquistar el sistema de conducció semiautònom, ja que no es manté dins els carrils amb la precisió que nosaltres hauríem volgut per confiar-hi plenament.

Conclusió

La nova Sèrie 5 de BMW conjuga l'esperit dinàmic de la marca amb un arsenal tecnològic espectacular, amanit amb els millors materials de construcció per oferir al conductor una experiència al volant difícil de superar. Si vols, però, també introdueix la conducció autònoma.

Preus

La gamma de preus de la Sèrie 5 arrenca en els 49.400 euros de la nostra unitat de prova (520d) i arriba fins als 96.550 euros de la versió M550d Touring xDrive, a l'espera del pròxim M5 xDrive, que veurem d'aquí a pocs mesos. Com sempre, la llista d'equipament opcional de què disposa la nostra unitat és llarga: paquet M, Head-up Display, càmeres d'aparcament, control gestual del sistema multimèdia, sistema de so i altaveus Harman Kardon, climatitzador de quatre zones, clau digital, seients regulables electrònicament amb memòria i control autònom de carril, entre altres, cosa que eleva la factura fins als 71.619 euros.

stats