Provem el BMW 330e, el Sèrie 3 del futur
El 330e serà un cotxe cabdal per a la història de la marca bavaresa: és el primer híbrid endollable de la Sèrie 3, vaixell insígnia dels de Munic
El 330e és l'aposta híbrida endollable de BMW, un pas més en l'estratègia dels de Munic cap a la mobilitat sostenible. I un pas realment important, ja que suposa la primera vegada que un Sèrie 3, vaixell insígnia dels bavaresos, incorpora a la seva gamma un model amb vocació obertament ecològica i sostenible. Bé, la veritat és que fa uns anys BMW ja va fer un primer model (ActiveHybrid 3), però aquest cop la cosa va de debò. En un futur no gaire llunyà, moltes de les berlines seran així.
Tot i ser un vehicle essencialment diferent, el 330e no difereix estèticament gens dels seus germans de gamma. De fet, tan sols les llandes específiques, les plaques laterals i una llum de cortesia de color blau en obrir el vehicle denoten la seva naturalesa híbrida.
Els interiors mantenen el nivell d'elegància, confort i benestar de la Sèrie 3, sense presentar cap diferència significativa amb els seus germans de gamma. L'únic element en què sí que percebem una ruptura és al maleter, on aquesta versió elèctrica perd capacitat (passa de 480 l a 370 l) per encabir-hi la bateria elèctrica, situada sota els seients posteriors i part del maleter.
Una mecànica estalviadora i efectiva
Les grans diferències del 330e respecte a la resta de models de la gamma està en la mecànica. I és que tot i fer servir el mateix xassís i bastidor de la Sèrie 3, el 330e incorpora un motor elèctric de 88 CV associat al motor tèrmic de benzina i quatre cilindres turboalimentats que distribueixen 184 CV, gràcies als quals s'obté una potència combinada de 252 CV de potència, més que suficients per moure amb brillantor el conjunt, que homologa un pes de 1.735 kg.
Els dos motors són l'un al costat de l'altre, col·locats en posició longitudinal davantera per darrere de l'eix davanter. A continuació, el 330e disposa una caixa de canvis automatitzada d'origen ZF de vuit velocitats, que s'encarreguen d'administrar la potència dels dos propulsors i enviar-la a l'eix posterior.
A diferència d'altres models híbrids, però, com el Toyota Prius o el Kia Niro, aquest BMW 330e no pot recarregar la bateria automàticament aprofitant l'energia cinètica del vehicle mateix, sinó que cal carregar-la mitjançant un endoll.
Les bateries d'ions i liti, situades a la part posterior per garantir el repartiment de pes 50:50 entre eixos, tenen una capacitat de 7,6 kW i una autonomia cent per cent elèctrica de 40 km, suficient per recorreguts urbans. Per recarregar-la, disposem d'una presa de corrent Schuko, just al costat de la porta del conductor. Es pot recarregar en qualsevol punt domèstic en poc més de dues hores i mitja.
Una manera ecològica de gaudir al volant
El 330e no deixa de ser un Sèrie 3 potent i divertit, tot i el seu esperit ecològic. A diferència d'altres models híbrids, el 330e ofereix diversió i potència al volant gràcies al dinamisme propi dels models bavaresos i la seva acurada posada a punt.
El conductor pot seleccionar tres modes de conducció que varien la resposta dels motors i del canvi de marxes. Així doncs, si seleccionem el mode Sport, els dos propulsors s'associaran per extreure els 252 CV del cotxe i oferir prestacions molt dinàmiques. En canvi, si seleccionem el mode Confort o Eco Pro, el 330e sempre arrencarà i iniciarà la marxa en mode elèctric i només utilitzarà el motor tèrmic quan sigui necessari.
A diferència de la resta de models de la Sèrie 3, però, el 330e inclou també un selector de mode eDrive situat a la palanca del canvi, que permet seleccionar el mode Auto eDrive, que controla els dos motors per defecte; el Save Battery, enfocat a reservar la càrrega elèctrica per a un ús posterior, o el Max eDrive, enfocat a una conducció cent per cent elèctrica, sense recórrer en cap moment al motor tèrmic (excepte en acceleracions molt fortes o quan superem els 125 km/h).
Si seleccionem el mode Eco Pro i Max eDrive, el 330e es mourà com un vehicle elèctric, homologant consums i emissions zero, amb una autonomia màxima de 40 km. Un cop esgotada la bateria elèctrica, el cotxe segueix funcionant com un vehicle de benzina convencional.
El 330e, però, continua homologant consums molt baixos seleccionant els modes Confort i Auto eDrive, que registren consums reals de 2,1 l en cicles urbans i per carretera practicant una conducció eficient.
El consum únicament es dispara quan seleccionem el mode esportiu i permetem que el motor elèctric faci d'auxiliar del tèrmic, atacant un port de muntanya i permetent als 252 CV del 330e cavalcar amb llibertat sobre l'asfalt. El 330e és ràpid i molt efectiu en conducció dinàmica (fa el 0 a 100 en només 6 s), i no té absolutament res a envejar a motoritzacions dièsel potents, com la del 320d que vam provar fa uns mesos. Els dos motors associats efectuen un maridatge fantàstic i omplen el tacòmetre de parell i vida a la més mínima insinuació sobre l'accelerador.
Conclusió
El 330e és l'opció més recomanable per a les persones que vulguin una berlina potent i ecològica sense renunciar a l'esportivitat, al confort i a l'estil propis d'un BMW Sèrie 3. Ara bé, el preu no és barat: a partir dels 45.300 €.