Les berlines són millors que els SUV? Ho esbrinem a bord d'un Audi A6 45 TDI
Comprovem si la berlina per excel·lència de la marca alemanya pot resultar més interessant que un totcamí equivalent
Quan pensem en marques de cotxes prèmium ens poden venir al cap molts fabricants, des dels més exòtics i esportius com Ferrari o Lamborghini fins als més luxosos Bentley o Rolls-Royce. Però si baixem el nivell d'exclusivitat segur que ens vindran al cap tres marques alemanyes que porten tota la vida rivalitzant entre elles. En efecte, parlem d'Audi, BMW i Mercedes-Benz.
Cadascuna d'aquestes tres marques prèmium de tota la vida ha escollit camins diferents durant els últims anys. Mercedes ha optat per diferenciar la seva gamma de vehicles elèctrics i esportius, donant com a resultat les divisions Mercedes-EQ per a elèctrics i Mercedes-AMG per a esportius. BMW no diferencia tant la seva gamma, però adopta en tots els models un disseny futurista i arriscat que sembla que està funcionant prou bé. I Audi ha optat, com a mínim de moment, per la via més clàssica i tradicional cap a l'electrificació.
Bé, de fet encara no coneixem del tot com seran els pròxims models de la marca alemanya perquè Audi té pendent renovar molts productes de la seva gamma. Models com l'A3, el Q4 Sportback e-tron o el nou Q8 e-tron són força innovadors, però d'altres com els A4, A5, A6, Q2, Q3 o Q7 comencen a acusar el pas dels anys. És per això que hem aprofitat l'oportunitat que hem tingut de provar novament un Audi A6 associat a un motor dièsel com el que ja va passar per les nostres mans fa uns anys per intentar respondre una pregunta que ben segur força gent es fa o s'ha fet en algun moment: les berlines són millors que els SUV? O fins i tot al contrari: són millors els SUV que les berlines? Ho esbrinem a bord d'un Audi A6.
Estèticament les berlines no tenen rival
Començarem parlant de l'Audi A6 per l'apartat estètic, i com és evident comparar-lo amb els SUV és complicat perquè estem analitzant aspectes subjectius, de manera que cada opinió pot ser diferent i totes són igualment vàlides. Personalment, sempre he preferit les berlines ja no només als SUV, sinó a gairebé qualsevol altre tipus de vehicle. De fet, potser només els esportius són capaços de guanyar els sedan de tota la vida en l'apartat estètic.
Si ens centrem en aspectes objectius, de l'Audi A6 podem dir que és una berlina de manual, d'aquelles que tots els que vam dibuixar cotxes quan érem petits (o potser no tan petits) hem considerat sempre com "un cotxe". Sense més ni més, sense entrar en apreciacions de disseny. Simplement, durant molts anys pensar en un cotxe era pensar en un vehicle de tres volums. Qui sap, potser actualment als nens que dibuixen cotxes i pensen en "un cotxe" els ve al cap un SUV...
Sigui com sigui, l'Audi A6 manté viu l'esperit de les berlines clàssiques amb un frontal protagonitzat per la tradicional graella Singleframe d'Audi, unes òptiques LED i unes entrades d'aire predominants al para-xocs, especialment en aquesta unitat, que equipa el paquet esportiu S-Line. La vista lateral desprèn elegància pura i diferencia molt bé la zona del capó de l'habitacle i la porta del maleter. D'aquí venen els tres volums de què parlava. En qualsevol cas, el color blau profund del model que il·lustra l'article, juntament amb les llandes de 20 polzades i els detalls en color negre que substitueixen els cromats (propis de la versió Black Line Edition), atorga a aquest A6 un aspecte atlètic i dinàmic.
La part posterior resulta igual de clàssica que la davantera, però en aquest cas també és discreta. Res de nomenclatures complicades ni elements extravagants, aquí només hi trobem el logotip de la marca i la inscripció "quattro". En aquest sentit, podríem dir que en línies generals les berlines són molt més elegants que els SUV, així que qui busqui un producte tradicional... s'ha de comprar un sedan.
Per dins els SUV acostumen a oferir més espai
L'Audi A6 té una longitud de 4,94 metres, una amplada d'1,88 i una altura d'1,45. Això vol dir que es tracta d'un vehicle enorme de gairebé cinc metres... i la seva habitabilitat és també exemplar. A les places davanteres la comoditat és molt elevada i hi sobra espai, igual que als seients posteriors. Però esclar, és normal si tenim en compte la longitud. On surt més perjudicat és en l'espai per al cap (la seva altura reduïda hi té a veure) i al maleter, que malgrat que ofereix uns destacables 530 litres té una boca de càrrega força petita i una profunditat enorme que fa que carregar i descarregar objectes no sigui l'operació més fàcil i còmoda del món.
Per contra, qualsevol SUV equivalent (en la mateixa marca estaríem parlant d'un Q7) té més espai per al cap a les places posteriors, sovint pot oferir set seients i també disposa d'un maleter superior. I aquest patró es repeteix a qualsevol segment, és a dir que un Audi A3 de 4,34 metres de longitud té menys maleter que un Audi Q2 de 4,20 metres. Per tant, si parlem d'espai i practicitat... guanyen els SUV.
En tecnologia i seguretat, empat tècnic
Al començament d'aquest article dèiem que la gamma d'Audi té alguns models una mica antics i que necessiten una renovació amb més o menys urgència, però es tracta d'una necessitat més aviat imposada pels avenços dels rivals més que no pas perquè els productes hagin quedat obsolets. De fet, malgrat que l'actual generació de l'Audi A6 porta entre nosaltres des de l'any 2018, tecnològicament no acusa gaire aquests gairebé sis anys que han passat.
Això vol dir que el model de la marca dels quatre anells equipa el que trobem a la majoria de vehicles prèmium avui en dia: instrumentació digital de 12,3 polzades, pantalla central tàctil de 10,1 i fins i tot un tercer monitor de 8,6 que permet accedir a funcions de climatització o regulació de seients. Tot plegat, sumat a elements com el Head-Up Display i les tecnologies de seguretat que arriben de la mà dels llums de carretera automàtics i adaptatius, el sistema d’alerta i manteniment de carril, el control de creuer adaptatiu o les càmeres de 360º que ofereixen una imatge 3D i de visió nocturna amb detecció de vianants, fa que estiguem davant d'un cotxe que, com diu l'eslògan de la marca, és a la vanguarda de la tècnica.
Precisament per aquest motiu no es pot fer una comparativa real entre una berlina i un SUV pel que fa a la tecnologia, perquè l'equivalència és màxima. Res que trobem en aquest Audi A6 no pot estar en un Audi Q7, i si anem a gammes inferiors o a altres marques (fins i tot generalistes o de "baix cost"), ens passarà el mateix. Així que, en aquest sentit, empat tècnic.
Pel que fa a la dinàmica, els SUV hi surten perdent
Les lleis de la física no es poden posar en dubte, i si un cotxe és més alt i pesant que un altre, dinàmicament tindrà un pitjor comportament. No estic parlant necessàriament de potència, sinó d'inèrcies de la carrosseria i repartiment de pesos. Si els vehicles esportius són tan baixos com poden és perquè si el centre de gravetat és baix el comportament és millor. I és per aquest motiu que un autocar no podrà ser mai esportiu, encara que tingui un motor molt potent.
Si mantenim la comparativa que hem fet fins ara, en línies generals un Audi A6 va millor dinàmicament que un Audi Q7. L'A6 pesa menys i és més baixet, de manera que accelera millor, frena millor, té un pas per revolt més àgil i les seves reaccions són més nobles. Les marques inverteixen milions i milions en desenvolupar tecnologies que fan que els SUV tinguin, en moltes ocasions, un comportament gairebé idèntic al de les berlines. I sovint ho aconsegueixen, com en el cas de l'Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Però en general es nota que un vehicle de tres volums es mostra més apamat a la carretera que no pas un totcamí.
Tot plegat, sense haver parlat de l'apartat del consum, on clarament els SUV surten perdent. En primer lloc, perquè els neumàtics dels totcamins acostumen a tenir més diàmetre i a ser més amples que els de la resta de vehicles, la qual cosa augmenta la despesa de combustible. En segon lloc, perquè normalment pesen més, de manera que el motor ha de fer un esforç superior per moure el vehicle. I en tercer lloc, perquè una altura superior i en general unes dimensions més grans fan que la resistència al vent sigui més elevada i, per tant... sí, augmenti el consum.
Conclusió: són millors les berlines, però no pas sempre
Sempre he pensat que els SUV són una moda i que la majoria de conductors que compren un SUV podrien adquirir un vehicle compacte similar per fer les mateixes funcions amb un cost inferior tant de compra com d'ús. Però això no és sempre així, ja que els totcamins són vehicles que ofereixen més espai que les berlines, als quals és més fàcil accedir, que tenen més capacitat i boca de càrrega i que ens fan la vida més fàcil a l'hora de, per exemple, muntar una cadireta per a un nen petit.
Per contra, a escala estètica, dinàmica i d'eficiència, les berlines no tenen rival. I amb aquest Audi A6 ens ha quedat clar. Munta un motor dièsel V6 microhíbrid una mica diferent del del model que vam provar l'any 2019, ja que té una potència de 245 CV, un parell de 500 Nm i accelera de 0 a 100 km/h en tan sols 6,2 segons. I tot plegat amb un consum que durant la prova es va situar pels volts dels 6,5 litres, una xifra magnífica per a un cotxe com aquest. Potser la gent prefereix un Audi Q7 equivalent, però jo em quedo amb l'A6 sense pensar-m'ho dos cops. I si trobo que em falta espai o que la boca de càrrega és petita, doncs opto per un A6 Avant amb carrosseria familiar. Però això potser es deu al fet que quan condueixo una berlina com aquesta recordo els dibuixos que feia de petit... i la nostàlgia és molt potent.
- Preu<p>81.400 euros</p>
- Combustible<p>Dièsel microhíbrid</p>
- Etiqueta ecològica<p>Etiqueta ECO</p>
- Motor<p>V6 de 3.0 litres</p>
- Potència<p>245 CV i 500 Nm de parell</p>
- Tracció<p>Total</p>
- Mides i pes<p>4.939 mm de llarg / 1.886 mm d'ample / 1.457 mm d'alt i 1910 quilos de pes</p>
- Nota final<p>8,5/10</p>