Skoda Karoq Ambition 1.0 TSI DSG

20850€

Skoda Karoq Ambition 1.0 TSI DSG

COMBUSTIBLE: Gasolina

MOTOR: 1.0 TSI, 3 cilindres turbo

POTÈNCIA: 116 CV i 200 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 4382mm llarg/ 1841 ample/ 1603 alt. 1361 quilos

Proves cotxes
Ferran Vital

Skoda Karoq: l'alternativa bohèmia

Provem el nou totcamí txec, un SUV còmode, eficaç, tranquil i amb vocació familiar

A primer cop d'ull costa distingir-lo del seu germà gran, el Kodiaq, o del seu cosí Ateca. El Karoq és el SUV compacte de la marca txeca destinat a posicionar la filial de Volkswagen en un dels segments amb més projecció del mercat, el dels totcamins compactes. Però en aquest segment en què el Karoq és un nouvingut ja fa anys que un grapat de galls dominen el corral amb mà de ferro: el txec se les haurà de veure amb el Nissan Qashqai, el Renault Kadjar i el Seat Ateca, entre altres.

Skoda Karoq Zoom

Skoda Karoq / Ferran Vital

El Karoq és el substitut natural del Yeti, un dels millors SUV que hem pogut provar els últims anys –i no fem broma–. El Yeti era un totcamí capaç, resistent i sense por d'embrutar-se, però la fisonomia havia quedat un pèl antiquada pels cànons de disseny actuals.

El nou SUV de Skoda segueix la línia iniciada pel Kodiaq, tot i que presenta certes semblances amb el seu cosí de Seat, l'Ateca. Les línies rectes, les formes geomètriques i una calandra prominent fan que el Karoq mantingui viva l'essència del llenguatge estètic i del llibre d'estil del disseny de la marca txeca.

Detall llandes i amortidors Zoom

Detall llandes i amortidors / Ferran Vital

¿Té sentit per al grup Volkswagen posicionar un nou cotxe en aquest segment en què el Seat Ateca ja ha capitalitzat una part important del mercat i el Volkswagen Tiguan segueix consolidat com el referent aspiracional de les marques generalistes? Per estrany que ens sembli, la resposta és que sí.

Una mecànica contrastada

El nou Karoq utilitza la més que coneguda plataforma MQB del grup Volkswagen i els mateixos motors, transmissions, caixes de canvis i elements mecànics que ja fan servir els Audi Q5, Volkswagen Tiguan i Seat Ateca. Aquesta realitat, que alguns poden interpretar negativament, consolida el Karoq com un cotxe fiable i sense grans problemes perquè utilitza uns elements ja coneguts i permet una important reducció de costos en recerca i desenvolupament de noves tecnologies o components modulars.

Detall motor 1.0 TSI Zoom

Detall motor 1.0 TSI / Ferran Vital

El Karoq ofereix potències compreses entre els 116 i els 190 cavalls gràcies als seus dos motors gasolina de tres i quatre cilindres (1.0 TSI i 1.5 TSI) associats a caixes manuals de sis relacions o DSG (automàtica) de set relacions, sempre amb plataforma de tracció davantera, i a dos motors dièsel de quatre cilindres (1.6 i 2.0 TDI) associats a les mateixes caixes de canvis però amb la possibilitat d'associar el motor més potent amb una plataforma de tracció integral 4x4.

Detall maleter Karoq Zoom

Detall maleter Karoq / Ferran Vital

Aquest totcamí compacte fa 4,3 metres de llarg, 1,8 d'ample i 1,6 d'alt i presenta una bona quota d'habitabilitat i un maleter que arriba fins als 521 litres de capacitat (ampliables a 1.630 en cas de reclinar la segona filera de seients).

Vista posterior Zoom

Vista posterior / Ferran Vital

Pel que fa a l'oferta tecnològica, cal destacar que el Karoq disposarà d'un nou sistema d'infoentreteniment anomenat Columbus, accionat per una pantalla tàctil de fins a 9,2 polzades amb wifi, aplicacions 'online' i els sistemes SmartLink+ compatibles amb Apple Car Play o Android Auto. L'equipament tecnològic es completa amb grups òptics Full Led i seients i volant amb calefacció, i diverses ajudes a la conducció en embussaments, frenada automàtica i aparcament.

Un SUV tranquil

Vam poder provar la versió Ambition associada al petit propulsor gasolina 1.0 TSI de tres cilindres i 116 cavalls de potència amb una plataforma de tracció davantera. Val a dir que al principi vam dubtar si aquest petit propulsor seria suficient per moure amb solvència els 1.361 quilos que pesa el SUV txec. Contra tot pronòstic, aquest propulsor, associat al canvi DSG de set velocitats, és prou capaç de moure el Karoq amb una certa agilitat entre el trànsit urbà i fer incorporacions o avançaments amb una certa solvència.

Gràcies a les seves dimensions és apte i àgil en qualsevol entorn Zoom

Gràcies a les seves dimensions és apte i àgil en qualsevol entorn / Ferran Vital

Ara bé, el petit 1.0 TSI de tres cilindres és lineal i poc contundent en l'entrega de potència, i potser li trobem a faltar una mica més de contundència i caràcter. A més, els registres de consum són realment molt sensibles a l'orografia del territori o la demanda sobtada de potència, ja que vam obtenir una mitja de consum de 7,6 litres cada 100 quilòmetres en un recorregut per autopista i carreteres en bon estat d'uns 300 quilòmetres, molt per sobre de les xifres teòriques que promet la seva fitxa tècnica.

El Karoq al Montsant Zoom

El Karoq al Montsant / Ferran Vital

El que ens va sorprendre més positivament del Karoq és constatar que un cotxe gairebé igual que l'Ateca o el Tiguan pugui presentar una capacitat dinàmica i unes qualitats diferents de les de la resta tan sols modificant l'arquitectura de les suspensions. Gràcies a un taratge més aviat suau i un recorregut més llarg dels amortidors, el Karoq presenta més bones qualitats 'off-road' que els seus cosins Ateca i Tiguan, i és força més còmode en trajectes llargs per autopistes o carreteres ràpides amb pocs revolts.

El Karoq té unes bones capacitats 'off-road' Zoom

El Karoq té unes bones capacitats 'off-road' / Ferran Vital

Aquesta comoditat fa del Karoq un cotxe ideal per transportar persones grans (gràcies a l'alçària i als amplis interiors hi poden accedir amb facilitat) o per carregar i descarregar infants de les cadiretes. En aquest sentit també cal destacar que l'espai per a les cames i l'amplada de les places posteriors i del maleter del Karoq són més grans i capaços que no pas els de l'Ateca o el Tiguan.

Detall places posteriors Zoom

Detall places posteriors / Ferran Vital

En canvi, el Karoq és menys àgil i dinàmic que l'Ateca o el Tiguan perquè la direcció és menys directe i la carrosseria presenta més inèrcies a l'hora d'enllaçar trams revirats. En aquest sentit, Skoda ha sabut posicionar molt bé el Karoq, que resulta un cotxe tranquil, amb més bones capacitats fora d'asfalt que la majoria de SUVs del segment (no volem dir que sigui un totterreny de pura raça, sinó que manté la línia traçada pel Yeti, el seu predecessor) i amb gran confort i comoditat a l'hora de circular per autopistes o autovies.