Un SUV elèctric familiar per 6.000 euros? El president de Leapmotor creu que és possible
Zhu Jiangming, fundador i director executiu de la marca xinesa, creu que l’abaratiment de la tecnologia permetrà reduir el preu dels SUV elèctrics “al voltant dels 6.000 euros”

Pràcticament tots els SUV elèctrics mitjans del mercat del segment C –que superen els 4,5 metres de llarg i els 1,8 d’ample– que es venen al nostre mercat avui estan en una forquilla de preus d’entre els 30.000 i els 45.000 euros. Però el CEO del grup Leapmotor, el xinès Zhu Jiangming, creu que en un futur no gaire llunyà “serà raonable que un totcamí familiar elèctric costi uns 50.000 iuans”, uns 6.000 euros al canvi actual, tal com ha declarat en una entrevista a un mitjà xinès coincidint amb l'obertura del Saló de l'Automòbil de Hong Kong.
Zhu Jiangming es basa en “l’abaratiment dels costos de producció en massa” d’elements com ara l’electrònica, l’alumini, el plàstic i les bateries de liti per justificar la seva predicció. Amb tot, el màxim responsable executiu de Leapmotor, un fabricant xinès participat en un 20% pel grup Stellantis, no fixa cap data concreta i especifica que la seva predicció s’ajusta només al mercat asiàtic, especialment a la Xina i altres mercats emergents, no a Europa i Amèrica del Nord.
Leapmotor és un dels fabricants emergents a la Xina, i durant els darrers anys –especialment gràcies a l’empenta en forma de capital del grup Stellantis l’any 20204– s’ha especialitzat en vehicles de tipus SUV o totcamí amb mecàniques elèctriques o electrificades. La marca ja comercialitza alguns models petits al nostre mercat, com ara el Leapmotor C10 i el Leapmotor T03 (un dels cotxes elèctrics més barats del moment, amb un preu de venda a partir dels 18.000 euros) i aquest estiu té previst fer-hi aterrar el seu nou model elèctric, anomenat Leapmotot B10, que precisament serà un SUV elèctric del segment C, el nínxol de mercat al qual feia referència Zhu Jiangming, i que es preveu que tingui un preu al voltant dels 160.000 o 170.000 iuans a la Xina, uns 20.000 euros al canvi actual, i que molt probablement a Europa acabi situant-se just al llindar dels 30.000 euros per les versions d’accés.
Una predicció agosarada, fins i tot a la Xina
Actualment no hi ha cap cotxe elèctric a la Xina que costi 50.000 iuans. El model més barat del mercat avui al gegant asiàtic és el petit cotxe urbà BYD Seagull (que aquí es ven com a Dolphin Surf i va ser presentat fa poques setmanes), amb un preu per a les versions d’accés de 56.800 iuans –uns 6.800 euros al canvi–, 18.780 euros al nostre mercat, descomptes promocionals i ajudes institucionals a banda.
Sembla molt complicat, així doncs, que un totcamí elèctric polivalent i familiar pugui arribar al llindar dels 50.000 iuans o 6.000 euros fins i tot a la Xina, però Zhu Jiangming creu que la clau de la rebaixa dels preus dels cotxes elèctrics serà el progrés tecnològic, la competència directa i l’abaratiment dels microxips i de l’electrònica. El mateix Jiangming fa una comparativa amb l’electrònica de consum en l’entrevista basant-se en l’evolució del mercat, i recorda que “una televisió de 100 polzades costa uns 700 euros i un aire condicionat l’equivalent a 150 euros” gràcies a l’evolució dels microxips.
Els microxips als quals fa referència el director executiu de Leapmotor són el sistema SOC (system-on-chip), un microxip que integra en un sol element físic diversos components electrònics, com ara la CPU, la CGU, la memòria i els controladors i altres mòduls que afavoreixen la connectivitat i la intel·ligència artificial. En els vehicles moderns, el sistema SOC és el responsable del sistema d’infoentreteniment, les ajudes electròniques a la conducció i les càmeres, sensors i sistema de navegació, i és un element nuclear i central del funcionament dels vehicles.
Les declaracions de Zhu Jiangming no han passat desapercebudes a la Xina, i alguns responsables d’altres grans fabricants automobilístic xinesos, com Wei Jianjun, director executiu de Great Wall Motor, han alertat del perill “d’una possible guerra de preus” dins del mercat xinès, que podria causar una important retallada dels marges de beneficis operatius de les grans marques del gegant asiàtic. Els grans fabricants europeus, per la seva banda, estan preocupats per l’amenaça cada cop més real que suposen els fabricants xinesos.
Sembla que al Vell Continent encara estem molt lluny de poder veure totcamins elèctrics a uns preus realment molt baixos, que podrien ser un autèntic terratrèmol per a una indústria automobilística que no s’ha acabat de posicionar en el procés de transició cap als cotxes elèctrics i que no pot (i segurament no vol) competir amb els preus que ja ofereixen les marques xineses, fins i tot amb un possible augment aranzelari als seus productes.