Proves
Motor Proves 22/11/2016

Skoda Fabia Ambition, bohemi per naixement

Provem la tercera generació del Skoda Fabia, més juvenil i "cool" que mai

Ferran Vital
5 min
Skoda Fabia Ambition, bohemi per naixement

Skoda (també podem escriure la forma txeca Škoda) ha volgut fer un cotxe atractiu, eficaç i a un preu racional enfocat al segment de públic europeu més jove i/o amb menor pressupost, i l’actual generació del Fabia és la seva aposta per aquest segment del mercat.

El frontal aporta personalitat al nou Fabia

La marca txeca va començar a fabricar el Fabia en el ja llunyà 1999. Des d’aleshores, centenars de milers d’unitats d’aquest model han consolidat la marca al llarg i ample del continent europeu. Fins ara, el Fabia havia estat associat a valors com ara la fiabilitat, espai interior, accessibilitat –sempre han fabricat models de cinc portes- preus assumibles o la robustesa, però mai no havia destacat per ser un cotxe essencialment atractiu o “chic”, cosa que ha començat a canviar amb la generació actual i cotxes com la nostra unitat de prova.

Una estètica discreta, però eficaç

Aquesta tercera generació del Fabia (també el trobareu com Mk3) és la versió més actractiva mai realitzada. Segons afirmen els dissenyadors de Skoda, amb aquest model pretenien retornar a la senzillesa visual del primer Fabia de 1999, fugint de les formes barroques i una mica estrambòtiques de la segona generació. I és que des d’un punt de vista estètica, la tercera generació de Fabia és la més juvenil que mai ha comercialitzat la marca bohèmia gràcies a la discreció i senzillesa de les seves formes.

Skoda Fabia

Sense abandonar les línies rectes i les formes geomètriques que caracteritzen l’estil de la marca txeca -amb predomini de formes rectangulars i quadrades- aquest model troba el seu equilibri en un frontal que aporta força i personalitat al cotxe gràcies a la calandra i a la disposició de les entrades d’aire inferiors, les llums antiboira i l’espòiler inferior.

La vista posterior del Fabia manté l'ADN d'Skoda

La part posterior del Fabia manté, a més, l’estil inconfusible del cotxe txec. Els grups òptics mantenen la forma d’un rombe girat, i la disposició de la lluna posterior mantenen viu l’ADN de la casa txeca.

A més, la nostra unitat de proves equipava, a mode d’extres opcionals, unes llandes de setze polsades de color blanc, a joc amb la pintura “Color Concept Blue Race” que combina els colors blau i blanc, reforçant la personalitat juvenil d’aquest model.

El Fabia té una imatge atrevida i juvenil

Uns interiors de disseny i qualitat

Els interiors del fabià de tercera generació també mantenen el mateix estil de disseny racional i pràctic, mantenint viva l’essència juvenil, gràcies als seients “jeans blue” i la disposició ergonòmica del tauler de comandaments, que continua amb la disposició de dos colors. A més de disposar d’un habitacle prou diàfan, el fabià sorprèn homologant de 330 litres de capacitat al maleter.

Amb 330 litres de capacitat, el malter és un dels punts forts del Fabia

La connectivitat del cotxe és un altre dels punts forts del nou Fabia, que gràcies al sistema “MirrorLink” permet la interacció del nostre vehicle amb el nostre smartphone. A més podem descarregar-nos una pila d’apps gratuïtes per interaccionar amb el cotxe i ampliar el ventall de possibilitats del nou Fabia. Un detall que de ben segur satisfarà al públic més jove o aficionat a les noves tecnologies.

Interiors Fabia

Mecànica eficient

Aquesta tercera generació del Fabia utilitza una plataforma pròpia, que barreja elements de la plataforma MQB amb d’altres de la plataforma PQ26 –la que utilitza l’actual generació de Volkswagen Polo-. Ens trobem davant la particularitat d’un vehicle que esdevé híbrid de dues plataformes, convertint-se en un “rara avis” del grup, que bé podria obrir possibilitats per nous models de futur del grup VAG.

Seients posteriors

El Fabia actual és un model més baix, més ample i més curt que el seu predecessor, el que ja és una declaració d’intencions d’aquest utilitari txec. A més, el seu pes supera per poc els 1.100 quilos, havent perdut gairebé un centenar de quilos respecte la generació anterior.

El Fabia utilitza una plataforma pròpia

Una dada significativa d’aquest model és el fet que ja no equipa el sistema autoblocant XDS, sovint criticat per esdevenir intrusiu, si no el nou sistema autoblocant VAQ que permet, entre altres, un tacte molt més precís i directe de la direcció a l’hora d’encarar traçats sinuosos.

La nostra unitat de proves equipava un motor 1.2 TSI (benzina) turbo que homologa 90cv de potència entregats a les rodes davanteres. Aquest motor “downsized” entrega una potència correcte a partir de les 1.800 rpm que s’estira fins a les 4.300 rpm. Això sí, els 90 cv del cotxe fan acte de presència a la zona mitja del tacòmetre, però no convida a explorar la zona alta del conta-revolucions.

Motor 1.2 TSI

Associat a un canvi manual de cinc velocitats, el petit 1.2 TSI brilla gràcies a la seva facilitat d’ús i consums ajustats. Com gairebé tots els cotxes de tracció davantera actuals, el nostre model txec és un cotxe amb un toc subvirador, però que el maridatge realitzat pel sistema de frenada i la sistema de suspensió davantera McPherson s’encarrega de neutralitzar.

Dinamisme juvenil

Arribats a aquest punt, podem afirmar que la tercera generació de l’utilitari txec és molt més dinàmica que la generació precedent. La suma del motor, el tacte del canvi manual, la nova generació electrònica i els controls de tracció i estabilitat, fan d’aquest Fabia un cotxe realment sorprenent des d’un punt de vista dinàmic.

El Fabia té un tacte divertit i sorpenent

Un cop al volant, hom descobreix que el Fabia és un excel·lent cotxe per un ús urbà, gràcies a la seva agilitat i les seves dimensions. Però és a l’hora de realitzar desplaçaments per autovia, el Fabia s’hi troba com peix a l’aigüera. Avançar a 120 km/h en cinquena a 2.800 revolucions no li suposa gaire esforç, i a banda dels consums continguts que voregen els cinc o sis litres a autopista, cal sumar-hi una posada a punt ben treballada de la suspensió i direcció, que permeten una qualitat de rodament correcte i un bon grau de confort.

El fabia és còmode i fàcil de portar

Altrament, si optem per desplaçar-nos per carretera, el Fabia manté els mateixos cànons d’eficiència i comoditat. Només si optem per atacar revirades carreteres de muntanya a un ritme alt potser arribem a copsar algun punt feble. Evidentment, els ports de muntanya no són el punt fort del jove bohemi, però la qualitat del bastidor permet moure’ns amb rapidesa i agilitat, alhora que ens permet gaudir més al volant que a altres models del grup. Al final de la prova vam obtenir un consum real de 7'5 litres, tot i haver circulat força en ciutat i a ritme àgil pe carreteres de revolts.

Conclusió

El nou Skoda Fabia ens ha sorprès amb un tacte treballat, una qualitat percebuda superior i unes capacitats dinàmiques prou acceptables. I tot, en un conjunt que no supera gaire els 10.000 euros.

stats