Proves Cotxes
Motor Proves 15/04/2018

Peugeot 308: estilisme francès

Provem el compacte de la marca francesa, que sap combinar un disseny exterior clàssic amb un interior modern i funcional

Sergio Domínguez
7 min
Peugeot 308

Si bé els SUV són els vehicles de moda, al nostre mercat la categoria que ha mostrat més estabilitat al llarg dels anys és la dels compactes. Com que són uns automòbils molt polivalents –combinen una bona maniobrabilitat urbana amb una gran solvència en carretera–, any rere any representen una porció del pastís molt important respecte al total de vendes. Precisament per això, gairebé totes les marques volen participar en la lluita per tenir el compacte més venut de tot el mercat, però aquesta posició va molt cotitzada.

Peugeot 308

Si repassem les dades de vendes a l'estat espanyol dels últims dos anys, el Seat León s'ha mostrat líder indiscutible, seguit de prop pel Volkswagen Golf. On trobem canvis és a la tercera posició, i és que l'any 2016 la va ocupar el Peugeot 308 amb l'Opel Astra quart i el Renault Mégane cinquè, però al tancament de l'exercici de l'any passat l'última posició del podi era per a l'esmentat Mégane i el 308 queia fins a la quarta posició.

Frontal 308

És comprensible la pèrdua del podi per part del Peugeot, ja que el compacte francès data del 2013, i en aquesta categoria quatre anys són tot un abisme temporal. Per aquest motiu, l'any passat la marca del lleó presentava un 'restyling' per al seu model compacte amb l'objectiu de recuperar la tercera plaça del podi i, si pot ser, ocupar algun esglaó superior.

Vista lateral 308

En aquest sentit, hem tingut l'oportunitat de provar el nou Peugeot 308 associat a l'acabat Allure i al motor 1.5 BlueHDI de 130 cavalls i canvi manual de sis relacions, que us expliquem com va. Està preparat per recuperar el bronze?

ESTÈTICA EXTERIOR

L'actual generació del compacte francès va marcar, l'any 2013, el llenguatge de disseny que compartirien tots els models de la marca fins avui mateix, de manera que la recent actualització s'ha volgut centrar a fer del 308 un model una mica més modern sense perdre per això l'estil inicial.

Detalls grups òptics davanters

La majoria de canvis són molt subtils i es concentren primordialment a la part frontal, on veiem un capó més estilitzat que dona pas a una graella frontal redissenyada i en la qual el logo de Peugeot té tot el protagonisme. A més, el para-xocs té un disseny renovat i els fars, segons versions, disposen de tecnologia Full Led.

Peugeot 308

Pel que fa al disseny lateral i posterior, tot continua gairebé igual que abans del 'restyling', i les línies estilitzades es combinen amb unes elegants llandes que en el cas de la nostra unitat de proves eren de 18 polzades. I és que el 308 és un cotxe de tall clàssic, allò que tota la vida hem conegut com un compacte.

Detall fars posteriors en forma d'urpes de lleó

Com a novetat, els pilots posteriors mantenen sempre encesos els llums de posició, formats per les típiques tres barres lluminoses que simulen les urpes d'un lleó.

ESTÈTICA INTERIOR

Les diferències entre la part exterior del 308 respecte a l'habitacle són molt notables, i és que fent una ullada al disseny general del vehicle es podria pensar que l'interior manté la línia clàssica i elegant, però res més lluny de la realitat. El cert és que l'interior del compacte francès és alhora minimalista i personal. Minimalista perquè el quadre de comandaments, com que és presidit per una gran pantalla de 9,7 polzades a través de la qual es controlen tots els menús del cotxe, gairebé no disposa de botons físics. I personal perquè el disseny del que Peugeot anomena i-Cockpit pot agradar més o menys, però en cap cas deixa indiferent. Ens referim al fet que el quadre d'instruments semidigital –que combina les agulles físiques amb una pantalla digital– és per sobre del volant, de manera que aquest volant s'ha de col·locar en una posició força reduïda si volem veure completament tota la informació de velocitat, revolucions i altres dades.

Detall interiors

A l'interior del 308 hi veiem moltes clarors i alguna ombra: d'una banda, la posició de conducció és molt bona, ja que s'ha d'anar lleugerament alt –resulta molt fàcil trobar un reglatge adequat dels seients– i el volant té una mida petita que transmet esportivitat; de l'altra, el fet que la consola central no disposi gairebé de botons obliga a haver de desviar la mirada de la conducció per activar fins i tot els controls de la climatització.

Seients davanters

Com a mínim la pantalla esmentada està ben situada cap al conductor i té un funcionament molt intuïtiu, i altres detalls com la roda de volum del sistema multimèdia, el bon tacte del pom del canvi de marxes d'alumini i el sostre panoràmic opcional –que aporta molta lluminositat a l'habitacle– fan de l'interior del 308 un conjunt minimalista i modern.

Detall quadre rellotges

Pel que fa a l'equipament, disposa d'elements com el GPS, signat per TomTom, i connectivitat amb Android Auto i Apple CarPlay, així com una gran dotació en matèria de seguretat composta per la frenada automàtica d'emergència, el lector de senyals de trànsit i el control de velocitat actiu, entre d'altres.

Detall seients posteriors

L'habitabilitat de les places posteriors del 308 no és el seu punt més fort, amb un espai un pèl just per als genolls. La plaça central està pensada per a desplaçaments curts i quatre adults és el nombre màxim d'ocupants que podran viatjar amb comoditat en un viatge llarg.

Maleter 308

Això sí, gràcies al seu maleter de 420 litres –per sobre de la mitjana del segment–, no haureu de patir per l'equipatge.

MOTOR

Si volem escollir un motor de benzina, el propulsor tricilíndric d'1,2 litres PureTech és el més sensat de la gamma i disposa de potències que van dels 110 als 130 cavalls. Les opcions amb més prestacions passen pel motor d'1,6 litres PureTech de 225 cavalls que trobem a la versió GT i per l'1.6 THP de 270 cavalls de la versió GTI.

Motor 1.5 BlueHDI

Més enllà d'aquestes potents opcions, podem equipar tres mecàniques dièsel: d'una banda, la més potent de la gamma, un propulsor 2.0 BlueHDi de 180 cavalls associat exclusivament a l'acabat GT; de l'altra, dos motors més racionals que equipen els models més venuts. Parlem del motor 1.6 BlueHDi de 100 cavalls i de l'1.5 BlueHDi de 130 cavalls, que és el que ens ocupa en aquest moment.

Peugeot és conscient que els motors dièsel no estan vivint la seva millor època, de manera que ha volgut actualitzar-los per fer-hi complir totes les normatives. Tant és així que el nou 1.5 BlueHDi de la nostra unitat de proves s'estrena en tot el grup PSA en aquest 308 i no només s'adapta a l'Euro 6c (que és la normativa vigent), sinó que s'avança al temps i compleix l'Euro 6d, que entrarà en vigor a partir de l'any 2020.

Detall llandes

A la pràctica, resulta un motor que té un funcionament molt suau i una entrega de potència contundent però progressiva, com ho demostren els 300 Nm de parell disponibles a tan sols 1.750 revolucions. El consum que anuncia la marca és de tan sols 3,7 litres i, com sol ser habitual, en condicions reals és impossible d'aconseguir. Amb tot, durant la prova s'ha situat en uns acceptables 5,6 litres i per autopista, sent molt curós amb el pedal de l'accelerador, ha baixat fins als 3,9 litres.

És possible pobtenir consums reals que vorejen els quatre litres

Per acabar-ho d'arrodonir, la caixa de canvis manual de sis velocitats és capaç d'extreure el millor rendiment del motor a l'hora de fer recuperacions o avançaments –a més d'emetre un so força atractiu– i la sisena marxa resulta perfecta per reduir els consums.

DINAMISME

L'apartat dinàmic del 308 es pot definir amb una paraula: polivalència. Habitualment els cotxes que mostren un gran confort de marxa penalitzen el comportament dinàmic, i viceversa, però en el cas del compacte francès hi trobem una gran funcionalitat en totes les circumstàncies: la conducció per autopista resulta molt còmoda i permet afrontar grans viatges, mentre que en una carretera plena de revolts no perd les maneres en cap moment.

Peugeot 308

Una altra paraula igualment vàlida per tractar d'explicar el comportament del cotxe és 'neutre'. El taratge de la suspensió és neutre perquè no es mostra gaire tou en carreteres revirades ni gaire dur en autopistes, i la posada a punt del xassís és neutre perquè no té tendència ni a subvirar ni a sobrevirar. Com és evident, si el nostre nivell d'exigència és excessiu mostrarà una tendència subviradora, però en aquest cas potser el model que ens convé més és el flamant GTI.

Conclusió

Al començament de la prova ens preguntàvem si el 308 podria recuperar la tercera posició en el rànquing de compactes més venuts, i a hores d'ara estem en disposició de respondre a aquesta qüestió. Efectivament, el compacte francès ha fet una gran aposta tecnològica i mecànica sense per això oblidar l'estètica, que han millorat en la mesura del possible. Per tant, el 308 es referma com una de les opcions més racionals del mercat i està plenament capacitat per recuperar el bronze que ha perdut.

stats