Opel Grandland X Excellence 1.6 CDTi

26615€

Opel Grandland X Excellence 1.6 CDTi

COMBUSTIBLE: Dièsel

MOTOR: 1.6 CDTi, 4 cilindres turbo

POTÈNCIA: 120 CV i 300 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 4477mm llarg/ 1856 ample/ 1609 alt. 1430 quilos

Proves cotxes
Ferran Vital

Opel Grandland X: alemany per fora, francès per dins

Provem el nou SUV compacte d'Opel, un cotxe que anuncia una nova era per als de Rüsselsheim

Poques vegades un cotxe aparentment tan senzill com aquest ha significat tant per a un fabricant. I és que el Grandland X és el primer SUV compacte d'Opel, un cotxe que completa l'oferta de totcamins dels de Rüsselsheim després dels seus germans petits Mokka X i Crossland X, autèntics galls del seu segment.

L'inici d'una nova era

El Grandland X és el primer cotxe d'Opel desenvolupat després de la compra de la marca alemanya per part del grup PSA (Peugeot-Citroën). De fet, tot i que estèticament el Grandland X manté els senyals d'identitat propis dels Opel, en realitat aquest cotxe és un 3008 amb una carrosseria alemanya.

Grandland X Zoom

Grandland X / Ferran Vital

De fet, aquesta serà una constant a partir d'ara dins les marques del grup. Opel compartirà plataformes, motors, tecnologies i elements mecànics amb la resta de marques del grup. D'entrada, aquest Grandland X disposa d'un motor dièsel 1.6 CDTi de 120 CV i d'un de gasolina (1.2 PureTech) de 130 CV que ja fa temps que utilitzen altres cotxes del grup francès. Les dues caixes de canvis (manual o automàtica EAT6 amb convertidor de parell) i la plataforma de tracció davantera (no hi ha cap versió 4x4) també són elements heretats del 3008.

El Grandland X utilitza la plataforma del Peugeot 3008 Zoom

El Grandland X utilitza la plataforma del Peugeot 3008 / Ferran Vital

Aquestes setmanes Opel estrenarà un nou motor dièsel 2.0 Blue HDI (original del grp PSA) de 177 CV i està previst que el Grandland X estreni un sistema híbrid endollable durant el 2018 o inicis del 2019, sempre utilitzant l'esquema de tracció davantera.

Com és el nou Grandland X?

El gran dubte que ens ha sorgit a l'hora de provar el nou Grandland X és saber on pensava posicionar el grup PSA la marca alemanya. Després d'analitzar l'estètica i els materials utilitzats en el SUV compacte alemany, podem començar a treure'n algunes conclusions.

Veure com PSA posiciona aquest nou SUV compacte ens permet predir quin serà el paper d'Opel en el grup francès, on compartirà plataforma, motors i elements mecànics amb Peugeot, DS i Citroën

D'entrada, l'estètica i el disseny del Grandland X són molt més conservadors que les apostes futuristes i gairebé revolucionàries dels Peugeot. El Grandland X manté l'essència del disseny clàssic i elegant dels seus germans petits Mokka X i Crossland X, amanit amb alguns detalls que emfatitzen la seva presència com ara els protectors de plàstics als baixos i passos de roda, i una calandra una mica més prominent que ens recorda força el frontal del nou Insignia. En canvi, la vista de tres quarts i posterior ens recorda força la solució estètica que utilitza l'Astra, amb un pilar C –o muntant– molt marcat.

Grandland X Zoom

Grandland X / Ferran Vital

Curiosament, el Grandland X no és gaire gran –i perdoneu el joc de paraules–. De fet, el nou SUV compacte d'Opel fa només 26 centímetres més que els Mokka X i Crossland X tot i ser d'un segment superior, malgrat que l'espai dins l'habitacle i sobretot el maleter de 514 litres sí que marquen la diferència amb els seus germans petits.

Maleter Grandland X Zoom

Maleter Grandland X / Ferran Vital

Si bé el Grandland X ofereix cinc places, l'espai per als ocupants de la segona filera és sensiblement més ample i aprofitable que molts dels seus rivals, com ara l'Ateca i el Qashqai, per exemple. De fet, si busqueu un SUV amb vocació familiar per encabir-hi dues cadiretes infantils i un tercer ocupant a la plaça central per acompanyar els infants, aquest podria ser el totcamí que necessiteu.

Detall places posteriors Zoom

Detall places posteriors / Ferran Vital

Els materials utilitzats als interiors del Grandland X són una mica menys nobles que els del Peugeot 3008, en una clara declaració d'intencions del posicionament de les dues marques. Això sí, la disposició racional i elegant del quadre de comandament o la qualitat i el confort dels seients posicionen el Grandland X per sobre de la gran majoria dels seus competidors.

Aposta segura

El Grandland X es diferencia del 3008, model del qual deriva, a l'hora de buscar un plus de confort i comoditat, gràcies a una direcció menys directa i un taratge de les suspensions més tou que el model del lleó, de manera que s'orienta més a un públic familiar o viatger. De fet, aquest Grandland X no és un totcamí pensat per viure grans aventures fora d'asfalt o en situacions climatològiques desfavorables.

Detall quadre comandaments Zoom

Detall quadre comandaments / Ferran Vital

Ara bé, el Grandland X disposa de tot l'arsenal tecnològic heretat del 3008 i compta amb elements com ara càmera de visió zenital de 360 graus, fars davanters adaptatius IntelliLight amb led, seients amb calefacció i refrigeració, frenada d'emergència, sistema d'estacionament automàtic, el clàssic sistema Opel OnStar per demanar ajuda o socors, els ja coneguts navegador i sistema d'infoentreteniment IntelliLink i diversos sistemes de seguretat com ara l'avisador de canvi de carril, el control d'angle mort, el detector de senyals de trànsit, el radar de proximitat d'objectes i el sistema de manteniment en el carril.

Detall seients davanters Zoom

Detall seients davanters / Ferran Vital

Gràcies a tot aquest equipament tecnològic, sumar quilòmetres amb el Grandland X es converteix en un plaer, sobretot en desplaçaments mitjans o llargs per carreteres ràpides i autopistes, on el Grandland X està còmode. Gràcies a les seves dimensions compactes (4,5 metres de llarg), tampoc li és especialment complicat moure's i maniobrar per entorns urbans, i potser és a l'hora d'enfilar trams revirats on els 120 o 130 CV del Grandland X i la direcció progressiva i un pèl tova no acaben de convèncer –a diferència del seu cosí, el Peugeot 3008, més efectiu en aquest entorn.

Fora de l'asfalt el Grandland X no acaba de brillar Zoom

Fora de l'asfalt el Grandland X no acaba de brillar / Ferran Vital

El Grandland X no és un cotxe pensat per a un ús intensiu fora d'asfalt perquè la plataforma que comparteix amb el 3008 ni tan sols està preparada per utilitzar un sistema de tracció integral. Ara bé, el sistema opcional Grip Control, associat a neumàtics M+S, millora les seves qualitats 'off-road'.

Motor 1.6 CDTi Zoom

Motor 1.6 CDTi / Ferran Vital

La nostra unitat de prova utilitzava el motor 1.6 CDTi de 120 CV associat al canvi automàtic EAT6. Val a dir que aquest propulsor, que ja feia servir Opel en la seva etapa amb General Motors, és una mica aspre i no acaba de brillar per arrossegar la tona i mitja de pes del Grandland X. A més, aquest propulsor tampoc no és contundent en cap rang del tacòmetre i, si bé és cert que manté consums ajustats, trobem que li caldria una mica més de força i energia, sobretot a la zona mitjana i alta del compta-revolucions.

Grandland X Zoom

Grandland X / Ferran Vital

Això sí, maridat amb el canvi automàtic i en condicions normals de circulació, hem pogut registrar consums de 5,5 litres en recorreguts mixtos a velocitat legal per autopista i en cicles urbans, una xifra moderada i no gaire allunyada dels 4,3 litres que promet la seva fitxa tècnica.

Preus

Els preus del Grandland X amb motor gasolina de 130 CV arrenquen a partir dels 19.000 euros, mentre que la nostra unitat de prova, amb motor dièsel de 120 CV, canvi automàtic i equipament Excellence arriba fins als 26.500 euros. El cotxe més potent de la gamma, dièsel 2.0 Blue HDI de 180 CV i canvi automàtic, es dispara fins als 35.000 euros (descomptes promocionals al marge).