Seat León Cupra R 2.0 TSI 310 CV

46375€

Seat León Cupra R 2.0 TSI 310 CV

COMBUSTIBLE: Gasolina

MOTOR: 2.0 TSI, 4 cilindres turboalimentat

POTÈNCIA: 310 cavalls i 380 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 4324mm llarg / 1816 ample / 1435 alt. 1453 quilos

Proves cotxes
Sergio Domínguez

Seat León Cupra R: radical, ràpid i referent

Provem el model més exclusiu i potent de la marca, que amb una producció limitada a 799 unitats i una potència de 310 cavalls se situa com l’autèntica referència al segment

A l’Ara Motor coneixem de primera mà el rendiment del motor 2.0 TSI del grup VAG perquè l’hem provat en diversos models amb potències que van des dels 230 cavalls del Volkswagen Golf GTI Performance fins als 310 dels Volkswagen Golf R Variant o l’Audi TT-S Roadster. Una de les marques que fa servir aquest motor és Seat, concretament per donar vida al seu model més esportiu, el León Cupra. Fa uns mesos vam tenir l’oportunitat de provar-lo associat a la carrosseria familiar, el canvi automàtic DSG i la tracció total, però la prova que ens ocupa, tot i disposar del mateix propulsor, és completament diferent. Ens trobem davant d’un León Cupra molt especial, equipat amb un canvi manual i amb una preparació esportiva i aerodinàmica mai vista abans en un model de la marca.

Unitat 23 de 799 Zoom

Unitat 23 de 799 / Sergio Domínguez

Estem parlant del Seat León Cupra R, que, amb una potència de 310 cavalls en la seva versió manual, no només és el model més potent de la història de la marca (amb permís del Cupra ST de 370 cavalls), sinó que també és el més radical i exclusiu. Radical gràcies a tota una sèrie de solucions aerodinàmiques i esportives, i exclusiu gràcies al fet que es tracta d’una edició limitada a 799 unitats, de les quals només 40 arribaran al mercat espanyol –20 amb canvi manual i 20 d'automàtiques–. No sempre es té l’oportunitat de provar un model tan especial, així que us convidem a descobrir amb nosaltres quines impressions ens ha causat.

ESTÈTICA EXTERIOR

He de reconèixer que quan Seat va presentar el Cupra R vaig tenir sentiments dividits. D’una banda m’agradava veure com la marca havia sigut capaç de crear un model tan radical emprant solucions aerodinàmiques efectives i millorant les capacitats esportives del model, però de l’altra temia que en directe el model, amb la pintura mat, els detalls en color coure i els apèndixs aerodinàmics, es veiés una mica recarregat.

Seat León Cupra R, amb ‘R’ de radical, ràpid i referent Zoom

Seat León Cupra R, amb ‘R’ de radical, ràpid i referent / Sergio Domínguez

Res més lluny de la realitat. Si a les fotografies el cotxe ja és prou imponent, en persona senzillament enamora. És un d’aquells cotxes que atrau mirades pel carrer, moltes d’elles amb cert nivell dubitatiu: quin és aquest Seat? És així de sèrie? És veu molt esportiu! El fet que sigui una edició tan limitada i, per tant, el model sigui tan car de veure, fa que molta gent es delecti davant la seva presència.

Frontal Cupra R Zoom

Frontal Cupra R / Sergio Domínguez

Si algú pateix per no saber si es diferencia prou de l’estètica d’un Cupra normal, la resposta és afirmativa. Si comencem pel frontal, no hi ha cap mena de dubte: aquest Cupra R sí que sembla un Cupra, i és que sovint costa trobar grans diferències entre la versió estàndard i l’acabat FR. Les grans entrades d’aire, els detalls en color coure, un ‘splitter’ davanter de fibra de carboni i unes entrades d’aire laterals per refrigerar els frens denoten que ens trobem davant d’un vehicle molt especial.

Vista lateral Zoom

Vista lateral / Sergio Domínguez

Si ens desplacem cap al lateral la vista és encara més espectacular, i és que el color Gris Pirineus Mat (que té un sobrecost de 2.580 euros) llueix amb tot el seu esplendor i deixa entreveure uns faldons que també tenen un detall en fibra de carboni, unes llandes de disseny exclusiu acabades en color coure –i que amaguen uns frens signats per Brembo– i uns retrovisors que també estan pintats en aquest to, corporatiu de la nova marca Cupra.

Vista posterior Cupra R Zoom

Vista posterior Cupra R / Sergio Domínguez

I finalment la vista posterior resulta gairebé tan increïble com la davantera. El logo de Seat i la paraula ‘Cupra’ estan pintades en color coure mat, la part posterior del maleter llueix el logo distintiu ‘R’ i a més tant l’enorme aleró posterior com el difusor estan fets amb fibra de carboni.

Detall aleró de fibra de carboni Zoom

Detall aleró de fibra de carboni / Sergio Domínguez

Val a dir que aquests afegits en fibra de carboni no només milloren l’estètica general sinó que compleixen una funció molt important, i és que els enginyers de Seat han millorat un 12,5% la càrrega aerodinàmica, la qual cosa repercuteix positivament en el comportament dinàmic del qual parlarem més endavant.

Detall espòiler posterior i tub escapament Zoom

Detall espòiler posterior i tub escapament / Sergio Domínguez

Tanquen la vista posterior els apèndixs laterals, que eixamplen el cotxe i el fan veure més agressiu, i la doble sortida d’escapament, específica per a aquesta versió i que millora notablement el so respecte a la versió normal.

ESTÈTICA INTERIOR

La disposició dels elements principals de l’interior del Cupra R és la mateixa que la de qualsevol León, però els detalls esportius hi són ben presents i ajuden a traslladar el caràcter radical de l’exterior a l’habitacle. Què vol dir això? Doncs que la disposició de la pantalla central –de vuit polzades– o dels comandaments del climatitzador és la que ja coneixem, però en altres aspectes el Cupra R es diferencia notablement dels seus germans de gamma.

Detall quadre instruments Zoom

Detall quadre instruments / Sergio Domínguez

En primer lloc, els elements que el conductor fa servir contínuament –el volant i el pom del canvi de marxes– estan entapissats en Alcantara, la qual cosa aporta un tacte molt esportiu. També estan entapissats en aquest material els seients de tipus ‘backet’, que a més hi sumen les costures de color coure.

Interiors Cupra R, amb Alcantera i alumini Zoom

Interiors Cupra R, amb Alcantera i alumini / Sergio Domínguez

La paraula ‘Cupra’ que es pot llegir a la pantalla quan arrenquem el vehicle, el quadre d’instruments de color gris, les insercions en un símil de fibra de carboni per les portes o la inscripció a la consola central del número d’unitat limitada davant el qual ens trobem ens recorden que aquest Cupra no és un més, sinó que vol marcar la diferència.

Seients davanters Zoom

Seients davanters / Sergio Domínguez

Pel que fa a l’habitabilitat, segurament és un dels punts més forts d’una versió tan esportiva com aquesta. I és que els seients davanters resulten molt confortables (i tenen una gran subjecció lateral, ideal per circular per carreteres revirades o circuits) i l’espai i confort de les places posteriors és exactament el mateix que el d’un León normal, com el que vam provar a l’Ara Motor, és a dir correcte en totes les cotes i amb un maleter de 380 litres que no és dels més grans però presenta unes formes força aprofitables.

MECÀNICA

A l’inici de l’article comentàvem que el motor 2.0 TSI era un vell conegut i que en la seva configuració amb 310 cavalls l’havíem provat tant en el Volkswagen Golf R Variant com en l’Audi TT-S Roadster. Ara estem en condicions d’afirmar que és en aquest León Cupra R on aquest propulsor ens ha semblat més viu, com si fos més potent del que realment és. Els de Martorell han fet molt bé la feina, i ja només arrencar-lo el so procedent de l’escapament millora notablement respecte al del Cupra normal i denota el potencial que tenim entre mans.

Detall motor Cupra R Zoom

Detall motor Cupra R / Sergio Domínguez

Com sol ser habitual podem seleccionar el comportament de la direcció, la suspensió i la resposta del motor mitjançant els diversos modes de conducció disponibles, i mentre que en la configuració més confortable es mostra molt dòcil i progressiu, en el mode Cupra el motor es transforma radicalment. En primer lloc el ralentí puja de 800 a 1.000 revolucions per oferir una resposta més immediata, però el veritable espectacle arriba quan ens acostem a la zona més elevada del comptavoltes i podem gaudir dels 310 cavalls de potència i 380 Nm de parell que el situen com el Seat més potent de la història.

És el millor cotxe mai fabricat al país Zoom

És el millor cotxe mai fabricat al país / Sergio Domínguez

El Cupra R ofereix tota la potència a un règim 300 revolucions superior respecte al d’un Cupra normal, de manera que resulta sorprenent com es pot arribar a revolucionar tant un motor turboalimentat com aquest. El so i l’empenta del propulsor entre les 5.800 i les 6.500 revolucions és, senzillament, brutal. Associat al canvi manual, la connexió entre el conductor i la màquina és total, i tallar el gas passades les 6.000 revolucions per introduir la següent marxa provoca un petardeig provinent de l’escapament molt addictiu.

Detall cues escapament Zoom

Detall cues escapament / Sergio Domínguez

Com és d’esperar, el consum no és reduït –tot i que practicant una conducció eficient es poden aconseguir consums de 7,5 litres–, però tampoc és un aspecte rellevant en un vehicle d’aquest tipus. De fet, és igual si en una carretera revirada el cotxe registra 18 o 20 litres de consum, ja que no es tracta d’una despesa sinó d’una inversió en felicitat.

DINAMISME

Els enginyers de Seat s’han esforçat especialment a intentar aconseguir que el Cupra R no es diferenciï dels seus germans només a nivell estètic, de manera que han treballat de valent l’apartat dinàmic per tal de millorar l’efectivitat del model normal, que ja de per si era elevadíssima.

El tacte dinàmic és senzillament espectacular Zoom

El tacte dinàmic és senzillament espectacular / Sergio Domínguez

Per aconseguir-ho han optat per reprogramar l’autoblocant VAQ de tipus Haldex per millorar la gestió de la potència, augmentar l’amplada de vies i la caiguda negativa de les rodes en 2 graus per millorar el pas per revolts, i regular la suspensió adaptativa DCC i el sistema de frenada signat per Brembo per tal de millorar el comportament.

És el tracció davantera més efectiu del mercat Zoom

És el tracció davantera més efectiu del mercat / Sergio Domínguez

A la pràctica això es tradueix en un dels compactes esportius amb tracció davantera més efectius del mercat, si no el que més. No cal dir que en trams rectes es pot circular realment ràpid, i és que amb un 0-100 km/h en tan sols 5,8 segons i una velocitat màxima de 250 km/h aquest León és un autèntic míssil. I a més, aturar-lo no resulta cap problema, ja que els frens signats per Brembo de 370 mm davant i 310 darrere són de sèrie i ofereixen un tacte i efectivitat extraordinaris.

Els frens Brembo aturen el cotxe amb molta facilitat Zoom

Els frens Brembo aturen el cotxe amb molta facilitat / Sergio Domínguez

Però un cop arriben els revolts és on el Cupra R mostra tot el seu potencial en un aspecte que, personalment, considero fonamental a l’hora de comprovar el rendiment d’un cotxe potent amb tracció davantera: la gestió de la tracció quan es demanda tota la potència. En aquest sentit, el Cupra R sorprèn molt positivament, ja que es comporta de forma molt neutra, com si fos un cotxe amb tracció total. La gestió electrònica de l’autoblocant VAQ, les millores en la suspensió i la caiguda negativa de les rodes –que permeten passar pels revolts aprofitant tota la superfície del neumàtic– i l'amplada més gran de les vies fan del compacte de Seat un vehicle molt, molt efectiu, que no acusa sobreviratge ni subviratge i que permet accelerar a fons abans de sortir del revolt amb tota confiança. Un altre aspecte que ha millorat notablement és el tacte de la direcció, que ara es mostra molt més comunicativa i ens permet situar el cotxe exactament allà on volem en tot moment.

El Cupra R és molt efectiu a l'hora de gestionar revolts Zoom

El Cupra R és molt efectiu a l'hora de gestionar revolts / Sergio Domínguez

Conduir per una carretera revirada és una autèntica meravella; acostar-se al revolt i fer la maniobra del punta taló gràcies al bon tacte de l’accelerador, notar com el cotxe s’inscriu sense protestar i a una velocitat impressionant i obrir gas força abans del que es podria considerar lògic per anar pujant marxes amb un canvi molt ràpid i de recorreguts curts. Tot plegat fa que qualsevol carretera secundària, per llarga que sigui, ens sembli molt curta.

El Cupra R fa curta qualsevol carretera, per llarga que sigui Zoom

El Cupra R fa curta qualsevol carretera, per llarga que sigui / Sergio Domínguez

Amb tot, si volem extreure tot el seu potencial el millor que podem fer és provar-lo en circuit, ja que per carretera és massa fàcil excedir els límits de velocitat i es nota que el cotxe es troba lluny de la seva capacitat màxima.