Hyundai Kona 1.6 T-GDI  4x4 DCT Style

29790€

Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4x4 DCT Style

COMBUSTIBLE: Benzina

MOTOR: 1.6 T-GDI, 4 cilindres en línia turbo

POTÈNCIA: 177 CV i 265 Nm de parell

TRACCIÓ: Integral

MIDES I PES: 4165mm llarg/ 1800 ample/ 1550 alt. 1476 quilos.

Proves
Ferran Vital

Hyundai Kona, llop amb pell de 'crossover'

Provem l'últim totcamí de la marca coreana, un autèntic atleta disfressat de 'crossover' urbà

Poques vegades un cotxe em sorprèn tant com ho ha fet el flamant Hyundai Kona durant el temps que l'he pogut provar. I és que amb aquest cotxe les aparences enganyen –i de quina manera.

El Kona és un 'crossover', és a dir, un vehicle a mig camí entre els SUV o totcamins, els monovolums i els turismes convencionals. Estèticament, a més, el Kona és un cotxe diferent de la resta, amb un disseny trencador i atrevit, caracteritzat per uns petits i allargats grups òptics led i una silueta dominada per les proteccions dels baixos i els pasos de roda que li aporten potència visual. De fet, aquest Kona té algunes reminiscències del Citroën C4 Cactus, especialment a la línia frontal, tot i que la vista posterior i la posició dels muntants (o pilars C) també recorden el disseny del Mazda CX-3, un altre dels galls del segment.

El Kona té un disseny únic Zoom

El Kona té un disseny únic / Ferran Vital

Probablement aquesta és la primera gran qualitat del Kona: a Hyundai han pogut fer un SUV diferent (no té res a veure amb els seus germans Tucson i Santa Fe) amb bona presència estètica i un disseny molt atractiu per al públic jove i urbà, el 'target' principal d'aquest vehicle.

Hyundai Kona, llop amb pell de ‘crossover’ Zoom

Hyundai Kona, llop amb pell de ‘crossover’ / Ferran Vital

Els interiors mantenen el discurs innovador, fresc i juvenil sense renunciar a qualitats de materials i comoditats pròpies de segments superiors. Sense anar més lluny, la nostra unitat de prova disposava d'una pantalla tàctil de 8 polzades, un sistema de 'head-up display', connexió 4G, volant de tres radis amb calefacció, quadre d'instruments totalment digitals, seients amb sistema de calefacció i refrigeració, climatitzador bizona i una atrevida combinació esportiva amb detalls, fils i costures de color vermell que aportaven més atractiu visual a l'habitacle. Els més aficionats a les noves tecnologies també valorarem les entrades USB o el carregador de telèfon sense fil.

El quadre de comandaments transmet qualitat i frescor Zoom

El quadre de comandaments transmet qualitat i frescor / Ferran Vital

Tot i fer 4,17 metres de llarg i ser un model del segment B (utilitari), el nou Kona ens sorprèn també per l'habitacle, gràcies a un maleter de 361 litres associat amb una segona filera de seients prou aprofitable on podem encabir fins a tres ocupants reals, tot i que la plaça central posterior no arriba a oferir un confort absolut a l'ocupant. D'acord, el Kona no és un Tucson ni un Sportage, però la capacitat de l'habitacle no queda gaire allunyada d'aquests models.

Les places posteriors són sorpenentment amples Zoom

Les places posteriors són sorpenentment amples / Ferran Vital

La seguretat és un altre dels pilars del nou Kona, que compta amb molts sistemes de seguretat i prevenció com ara el detector d'angle mort, el detector d'objectes posteriors, sensors de proximitat i un sistema de frenada adaptativa.

Una cotxe sorprenentment divertit

Els primers Kona al nostre mercat utilitzen dos motors de gasolina: un tricilíndric d'un litre que arriba als 120 CV i un 1.6 de quatre cilindres que arriba fins als 177 CV. Nosaltres hem pogut provar el model més potent, associat de sèrie a una plataforma de tracció integral i un canvi automàtic de doble embragatge i set relacions anomenat 7DCT.  

Motor 1.6 T-GDI Zoom

Motor 1.6 T-GDI / Ferran Vital

El nou Kona disposa d'un selector que inclou tres modes de conducció (anomenats Eco, Sport i Confort) que regulen la rigidesa de les suspensions, la duresa de la direcció, la resposta del motor i la gestió de la caixa de canvis, que canvien radicalment el caràcter i la forma d'entregar la potència d'aquest 'crossover'.

Vista posterior Zoom

Vista posterior / Ferran Vital

En trams revirats i carreteres ràpides és on brillen més els 177 cavalls de potència del coreà, que duen a terme un maridatge sorprenentment eficaç amb el canvi automàtic i amb la direcció i les suspensions del Kona, que fan que el cotxe vagi allà on volem només de pensar-ho. De fet, les reaccions i el comportament són més aviat dignes d'un GTI que no pas d'un 'crossover' de tall urbà.

El Kona és molt eficaç en un ús 'off-road' Zoom

El Kona és molt eficaç en un ús 'off-road' / Ferran Vital

Les sorpreses no s'acaben aquí, però. Equipat amb un eficaç sistema de tracció integral i fins i tot amb bloqueig de diferencial, el Kona és un cotxe més que apte per circular en condicions atmosfèriques adverses o fer escapades 'off-road' amb més seguretat que la majoria de SUVs del mercat, fins i tot més grans i amb molt més renom.

Detall fars posteriors Zoom

Detall fars posteriors / Ferran Vital

Per la seva banda, el mode Comfort està orientat a un ús intensiu a l'autopista, on el Kona es converteix en un bon company gràcies als ajustos electrònics de la suspensió, la direcció i la gestió de la potència del motor, mentre que el mode Eco és el més indicat per a un ús intensiu en entorns urbans, per evitar que els consums del Kona es disparin.

El Kona en moviment Zoom

El Kona en moviment / Paula García

I és que potser el tema dels consums és un dels pocs aspectes que no m'han acabat d'agradar d'aquest Kona: tot i que és possible homologar registres de 6 o 7 litres per autopista per sota de la velocitat màxima permesa i amb orografia favorable, és relativament senzill que els nostres registres s'enfilin per sobre dels 8 litres tot i fer-ne un ús més o menys estàndard. A més, passar dels 10 litres és molt senzill per poc que ataquem una carretera sinuosa o juguem amb el mode seqüencial de la palanca de canvis a un ritme àgil (i, creieu-me, aquest Kona va tan bé que convida a treure el suc del seu potent propulsor). I en aquesta conducció més esportiva és on trobo a faltar –encara que sigui en forma d'extra– unes lleves al volant, per apujar o abaixar marxes de forma més ràpida i efectiva a la nostra voluntat (tot i que, en honor de la veritat, el canvi automàtic és més que eficaç per al 90% dels casos).

Els relativament elevats consums són un dels pocs elements negatius del Kona

De moment Hyundai no disposa de mecàniques dièsel per al mercat europeu (tot i que està previst que hi arribin aquest 2018) i no es descarta que en un futur no gaire llunyà la seva oferta també arribi a incloure una variant híbrida o híbrida connectable. I veient les característiques d'aquest propulsor gasolina, no podem estar-nos de pensar que una hipotètica versió híbrida arrodoniria una de les grans revelacions de l'any.

Preu

Les versions més econòmiques del Kona, amb tracció davantera i motor gasolina de 120 CV tenen un preu de 16.500 euros. Un preu prou atractiu i competitiu. En canvi, la nostra unitat de premsa, equipada amb el nivell d'equipament més alt de la gamma (Style), motor de 177 CV, canvi automàtic i 4x4, té un preu final de 29.790 euros, descomptes promocionals al marge.