Skoda Elroq, un SUV compacte elèctric que rivalitza amb els BYD Atto 3, Ford Explorer o Kia e-Niro
El segon model de zero emissions de la marca txeca anuncia una autonomia màxima de 580 quilòmetres i un preu incial de 34.490 euros

No és cap novetat que els vehicles elèctrics no s'estan venent al ritme que fabricants i institucions esperaven, fet que provoca que les marques que disposen de models d'aquest tipus a la seva gamma s'hagin de repartir les petites porcions de pastís que els toca. Però si per a molts fabricants aquesta quota de mercat és insuficient per arribar a fer sostenible la producció de cotxes elèctrics, el fet que marques generalistes com Skoda se sumin a la festa pot acabar de dilapidar el seu negoci. I això és precisament el que pot passar si l'Skoda Elroq, el SUV compacte 100% elèctric que acaba de presentar la marca txeca, agrada al públic i resta vendes a models com els BYD Atto 3, Ford Explorer, Kia e-Niro o Peugeot e-3008.
La carta de presentació és prou bona, tot i que el nou Elroq està lluny de ser un cotxe senzill i econòmic com ens tenia acostumats Skoda històricament. Es tracta d'un SUV de 4,49 metres de longitud que té un preu de partida inferior als 35.000 euros, una tarifa similar a la que ofereix el seu germà de combustió, el Karoq. Aquest fet, juntament amb el nou disseny que estrena aquest model i a una autonomia màxima homologada d'uns 580 quilòmetres, hauria de convertir aquest Elroq en un vehicle elèctric a tenir en compte per a tothom que s'estigui plantejant la compra d'un SUV compacte de zero emissions.
Un nou disseny per a models elèctrics
Resulta força habitual que les marques vulguin diferenciar el disseny dels seus models elèctrics del de la resta de la gamma. Això ho veiem a marques com Kia amb la gamma EV, Hyundai amb els Ioniq o Volkswagen amb els I.D., i ara Skoda es vol sumar a aquesta tendència. Per aquest motiu el nou Elroq estrena un llenguatge de disseny anomenat Tech-Deck Face i que aposta per un frontal en el qual la graella se substitueix per una motllura horitzontal de color negre i que integra els llums diürns, l'absència del logo de la marca al capó i al volant (substituït per les lletres Skoda), una vista lateral clàssica amb passos de roda rodons fets de plàstic negre i una part posterior similar a la de les últimes creacions de la marca, però amb un para-xocs d'aspecte força esportiu.
Per dins també es nota que Skoda, tot i mantenir el mateix esquema que en altres models, ha volgut anar un pas més enllà amb aquest Elroq. La pantalla central és de tretze polzades i presideix el quadre de comandaments. Des d'aquí podrem accedir a tots els menús d'informació i entreteniment, així com a la connexió amb el telèfon Android Auto o Apple CarPlay sense fils. A més, un pràctic Head-Up Display ens permetrà complementar totes les dades referents a la conducció.
Darrere del volant hi trobem una pantalla de cinc polzades que fa les funcions d'instrumentació digital, però a diferència del que veiem en altres marques (que no integren la pantalla, sinó que senzillament la col·loquen en aquella zona), aquí el monitor està perfectament integrat gràcies a una visera que, alhora, redueix els reflexos del sol. Pel que fa a l'espai disponible, l'Skoda Elroq disposarà de l'habitabilitat habitual en els SUV elèctrics d'aquest segment, així com d'un maleter de 470 litres ampliable fins als 1.580.
Quatre versions amb fins a 580 quilòmetres d'autonomia
La plataforma que fa servir l'Skoda Elroq és la modular elèctrica MEB, una vella coneguda al Grup Volkswagen i que fan servir models com el Cupra Born, el Volkswagen ID.4 o l'Audi Q4 e-tron. Això ha permès als enginyers de la marca txeca poder oferir quatre versions diferents per a l'Elroq, així com tres capacitats de bateria. La d'accés a la gamma, anomenada Elroq 50, equipa una bateria de 52 kWh i té una potència de 170 CV, amb una autonomia màxima de 375 quilòmetres. Just per sobre hi trobem la versió 60, que incrementa la capacitat de la bateria fins als 59 kWh, la potència fins als 204 CV i l'autonomia fins als 400 quilòmetres.
La cirereta del pastís arriba en forma de Skoda Elroq 85 i 85x. El model 85, de la mateixa manera que els 50 i 60, disposa de tracció posterior, però augmenta la capacitat de la bateria fins als 77 kWh, la potència fins als 286 CV i l'autonomia fins als 580 quilòmetres. Per la seva banda, la versió 85x, que arribarà durant la segona meitat del 2025, es diferencia de la 85 en el fet que afegeix un segon motor elèctric a l'eix davanter que li atorga la tracció total.
Pel que fa a les potències de càrrega, l'Elroq 50 accepta un màxim de 145 kW, mentre que la versió 60 augmenta fins als 165 kW i les 85 admeten 175 kW. L'Skoda Elroq està disponible al nostre país per un preu d'accés de 34.490 euros, als quals caldrà restar els descomptes promocionals que faci la marca.