Esportius
Motor Novetats 15/07/2022

El Kia Stinger, a un pas de desaparèixer

El Kia Stinger és un esportiu de luxe capaç de plantar cara als millors BMW, Audi o Mercedes, però les seves xifres de vendes a Europa no són gens bones

3 min
Kia Stinger

¿Qui es gasta més de 55.000 euros en un Kia, quan per aquest preu ja es pot comprar un model d’una marca aspiracional alemanya o sueca? Ras i curt, aquesta és la raó principal per la qual el Kia Stinger es ven poc –gairebé gens– a Europa. Poc importa que per aquest preu (elevat, sí) els compradors s’emportin un vehicle amb tracció integral, repartiment de pes perfecte i amb un motor gasolina V6 de 366 CV i equipat fins al capdamunt, mentre que per aconseguir un cotxe amb similar potència, prestacions o equipament a Audi, BMW o Mercedes caldria pagar entre 76.000 i 98.000 euros.

Vist des d'un punt de vista estrictament econòmic, el Kia Stinger és una ganga; un model car, sí, però amb la relació entre preu, qualitat i equipament més interessant del mercat en el seu segment. De fet, ja fa cinc anys que Kia va presentar el seu Stinger, un model interessant, elegant, dinàmic i esportiu a parts iguals, que feia servir una plataforma específica de tracció posterior amb una posada a punt excel·lent a Nürburgring i un dinamisme i agilitat dignes de rivalitzar amb els millors cotxes alemanys. Fins i tot en un inici feia servir mecàniques dièsel o gasolina amb motors de quatre cilindres, però des de l’any 2020 va reduir la seva gamma mecànica a un sol model amb tracció integral i l’esmentat motor gasolina V6 de 366 CV de potència.

Kia Stinger amb motor V6
Kia Stinger amb motor V6

I és que a Kia han xocat amb el mur de la realitat del segment premium i aspiracional o ambiciós. Al cap i a la fi, per vendre molt en aquest segment no n’hi ha prou amb fer bons cotxes: també han de semblar-ho. I per molt que Kia hagi millorat la imatge de marca i la qualitat dels seus productes (que ho ha fet), encara no és percebuda pel gran públic com una alternativa real a Audi, Mercedes o BMW, per exemple. El comprador d’aquest segment té un pressupost determinat, i si no pot accedir als models més prestacionals del trident alemany (Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro, Mercedes CLS 450 4Matic o BMW M440i xDrive) equivalents al Kia Stinger, optarà per versions menys potents i equipades però amb el logo d’una marca premium al capó.

El cas és que el Kia Stinger es ven poc a Europa, però tampoc ha sabut reeixir en vendes en altres mercats com ara l’asiàtic o el nord-americà, i per això Kia fins i tot es planteja eliminar el model de la seva gamma aquest mateix any, tot i que per a molts especialistes del món del motor aquest és el millor Kia que s'ha fabricat mai.

El mercat demana cada cop més vehicles SUV o totcamí i electrificats, i en aquest context les opcions reals del Kia Stinger són molt limitades. Si a més hi afegim el fet que és un model destinat a veure-se-les amb els millors fabricants alemanys en el seu segment favorit, acabarem per concedir que la de l’Stinger és una lluita quixotesca, romàntica però destinada al fracàs. Sense anar més lluny, l’Stinger només va matricular 156 unitats al mercat espanyol durant tot el 2019 –el seu millor any–, però durant tot el 2021 no va matricular més de 30 vehicles nous al llarg de tot l’any.

Tenint en compte tots aquests condicionants no és d’estranyar, doncs, que Kia decideixi recular i repensar la fórmula de l’Stinger, apostant de nou pels SUV que sí que ven (Sorento, Sportage, XCeed o Stonic) i sobretot per models elèctrics i electrificats com el Niro o el nou EV6.

stats