El Fiat 500 no serà (només) elèctric
La marca italiana fa marxa enrere i recupera els motors de combustió en el seu model més icònic, el 500
Els plans de futur de Fiat preveien que el seu model estrella, el 500, es convertís en un model totalment elèctric amb l’arribada de la nova generació d’aquest mite de la indústria automotriu italiana. Tot i que els de Torí havien anunciat que l’actual generació del Fiat 500 –que vam poder provar ara tot just fa tres anys– seria la primera que eliminaria els motors de combustió de la seva gamma i que a partir de 2027 els transalpins disposarien d’una oferta comercial totalment elèctrica, Fiat ha anunciat ara que mantindrà una versió híbrida en aquesta nova generació del popular vehicle urbà.
Aquest canvi de rumb en els plantejaments de la marca es deu a la decisió del grup Stellantis, matriu de Fiat, de fabricar una versió híbrida amb motor de combustió de gasolina a la planta industrial de Mirafiori (Itàlia) a partir del primer semestre de 2026. L’actual generació del 500 ja inclou una versió mild hybrid, híbrida lleugera o microhíbrida en la seva oferta comercial, a un preu raonable (al voltant dels 17.000 €) i una potència de 70 CV, que es fabrica a la planta polonesa de Tychy.
El nou model, que es fabricarà a Itàlia, serà un híbrid convencional autorecarregable, més potent i més tecnològic, però també més car que el model actual. L’anunci de Fiat no inclou de moment, però, la versió esportiva i prestacional Abarth 500, que mantindrà exclusivament les motoritzacions de zero emissions. El veterà Fiat Panda, per la seva banda, mantindrà les mateixes mecàniques semihíbrides o híbrides lleugeres amb motor de combustió que comparteix amb l’actual 500.
Una decisió controvertida
L’anunci d’aquest canvi de rumb en la política industrial de la marca italiana es deu a un reposicionament comercial motivat per la realitat del mercat europeu i dels gustos i preferències dels compradors europeus. I és que el procés de transformació i electrificació del mercat automobilístic no avança al ritme que marcaven les previsions dels grans fabricants, i l’estancament i davallada de la demanda de vehicles elèctrics ha obligat a repensar l’estratègia anunciada pels grans conglomerats automobilístics.
Segons apunten els especialistes del sector, el refredament de la demanda de cotxes elèctrics es deu, sobretot, al preu de compra (encara força superior al dels models amb motors de combustió), a causa del cost de les bateries de liti i la reducció dels incentius i avantatges fiscals associats a la compra de vehicles elèctrics. Aquests factors han provocat la davallada de la demanda dels nous vehicles elèctrics.