Reportatge
Motor Novetats 30/10/2021

Cupra, la marca de moda: quina és la clau del seu èxit?

Analitzem les raons de l’èxit de Cupra, la marca que més creix aquest 2021 i que ha superat les previsions més optimistes de la directiva

3 min
Detall Cupra Formentor

Quan Seat va anunciar que Cupra es convertiria en una marca independent ningú podia esperar l’èxit fulgurant que ha aconseguit la marca catalana en només quatre anys d'existència. I és que Cupra ja representa el 15% de les vendes del conglomerat de Seat-Cupra, i un 41% de les vendes de models de la marca corresponen a vehicles electrificats (bàsicament, les versions híbrides endollables o PHEV del Formentor i del León).

Cupra ha venut més de 58.000 unitats fins al mes de setembre, una xifra que suposa un increment del 218% respecte a les vendes de l’any anterior, i el Formentor s’ha convertit en un model desitjat que ja suposa el 70% del gruix de les vendes de Cupra. El Formentor és el primer model exclusiu de Cupra i el mercat ha respost de manera entusiasta al seu plantejament. El fet de ser un totcamí de tall cupè i esportiu i comptar amb versions gasolina, dièsel i híbrides endollables li ha fet guanyar el favor dels compradors, fins a convertir-se en una de les grans sorpreses de l’any.

El creixement de Cupra, a més, no s’ha fet a costa de Seat, ni ha canibalitzat les vendes dels models que comercialitza Seat, ja que també continua creixent i durant els primers nou mesos de l’any acumula 391.000 unitats venudes, una xifra que iguala les vendes d’abans de la pandèmia.

El gran creixement de Cupra s’explica per la seva popularitat i acceptació en el mercat català i espanyol, però també, i sobretot, per les seves bones xifres de vendes a Alemanya i el Regne Unit, els dos mercats més grans d’Europa. A tot això cal sumar-hi l’arribada imminent del nou Cupra Born, el primer elèctric de la marca basat en la plataforma MEB del grup Volkswagen i que de ben segur ajudarà Cupra a tancar el 2021 amb més de 80.000 unitats venudes, un èxit que ni tan sols podien preveure les previsions més optimistes ara fa quatre anys.

Èxits esportius i comercials

L’altre gran èxit de Cupra ha sigut en el camp de la competició –on recull el llegat i els coneixements del ja desaparegut departament Seat Sport i que ha sigut responsable de l’evolució dels dos models de competició elèctrics de la marca– a l’Extreme E (el Dakar dels cotxes elèctrics) i al Pure ETCR, la màxima competició de turismes elèctrics, que enguany ha celebrat la seva primera edició i on els catalans s’han imposat amb autoritat a dos rivals de prestigi com Hyundai i Alfa Romeo.

Els èxits esportius han ajudat a millorar la imatge de marca de Cupra, i han contribuït a fer que aquesta sigui la marca que més creix al mercat espanyol, on ja suposa un 1,2% del mercat, una xifra realment elevada. El Formentor suposa el 80% de les vendes al mercat espanyol i cobreix un segment del mercat que fins ara no era el públic objectiu de la marca. De fet, el Cupra Formentor és un rival dels BMW X1 i X2 o Audi Q2 i Q3, ja que el seu perfil de comprador és el d’un conductor o conductora que busca un vehicle aspiracional, esportiu, tecnològic i electrificat, valors que encaixen amb la filosofia que representa Cupra.

Per acabar, convé destacar que Cupra també s’està sabent teixir una xarxa comercial pròpia, amb una imatge diferenciada de Seat. En aquest sentit destaquen les noves botigues, City Garages o pop-up stores que Cupra ja té en capitals europees com Munic i Milà o les que obrirà al llarg del 2022 en altres ciutats com Madrid, Rotterdam, Lisboa i Berlín.

stats