Tesla enterra el Model 2, el projecte del cotxe elèctric assequible de 25.000 dòlars
Durant la junta d'accionistes de Tesla Elon Musk anuncia una versió més econòmica del Model Y i l’abandonament del projecte Model 2

Era un secret a veus, però Elon Musk ha confirmat oficialment que renuncia al projecte del vehicle elèctric assequible de 25.000 dòlars que hauria d’estar en producció des de fa uns quants anys per centrar els esforços de Tesla en una versió més econòmica del Model Y, el seu totcamí estrella que comparteix plataforma i mecànica amb el Model 3.
L’empresari d’origen sud-africà va anunciar la versió més senzilla, barata i accessible del Model Y durant la presentació dels resultats financers de la marca durant el primer semestre de l’any fa tot just uns dies. I és que Musk creu que la clau de volta per capgirar els mals resultats comercials de Tesla és l’escàs poder adquisitiu dels seus potencials compradors, ja que tal com va afirmar, “la gent vol comprar un Tesla i no pot, no hi ha una manca de ganes de comprar cotxes elèctrics, existeix una manca de capacitat econòmica”. Arribats a aquest punt convé recordar que les vendes de Tesla han caigut un 50% a Europa i un 15% als Estats Units durant els primers sis mesos de l’any, i que l’estat de Califòrnia –principal feu automobilístic de Tesla fins ara– acumula set trimestres consecutius de davallada de vendes.
Tesla no ha confirmat com pensa abaratir els costos de producció del Model Y per oferir-ne una versió més bàsica i assequible, tot i que algunes fonts apunten a unes bateries de menor capacitat i l’ús de seients de tela més senzills i econòmics que els actuals.
Comiat al Model 2
L’anunci de la versió més econòmica del Model Y, un cotxe que fins ara havia esdevingut el puntal del creixement comercial de Tesla, és el revulsiu que Musk té preparat per mirar de superar la crisi de confiança i la davallada de vendes que ha comportat la seva accidentada aventura política a l’administració Trump. A ningú se li escapa, però, que aquesta és una solució senzilla, pràctica i més econòmica que no pas crear un Model 2 amb una nova plataforma i uns costos de desenvolupament i producció que la marca possiblement no està en condicions d’amortitzar en un pla financer immediat. En aquest sentit, l’estratègia de Tesla respon a la necessitat de seguir controlant els costos de producció i rendibilitzar encara més la plataforma (ja del tot amortitzada) que fan servir els actuals Model 3 i Model Y.
La nova versió econòmica del Model Y hauria d’arribar al mercat al llarg de l’any vinent, i Musk espera que funcioni “especialment bé a Europa”. Amb tot, caldrà esperar per veure si aquesta versió econòmica del Model Y funciona comercialment i fa recuperar l'interès en la marca, per bé que alguns analistes del mercat automobilístic apunten que l’aposta de Musk no resol un dels principals problemes de la marca: una gamma envellida i superada tecnològicament i estèticament pels grans fabricants europeus i especialment xinesos.