El pas Tonale és un mític port de muntanya dels Alps italians situat a 1.884 metres sobre el nivell del mar que marca la línia divisòria de les regions de la Llombardia i el Trentino-Alto Adige, no gaire lluny de l’Stelvio, un altre mític pas alpí que també serveix per batejar el que va ser el primer SUV de la casa italiana.
Alfa Romeo Tonale, recompensa a la paciència
La marca italiana presenta el model definitiu del Tonale, el totcamí compacte amb versions híbrides i híbrides endollables
Amb força més retard del que esperàvem, Alfa Romeo ha presentat el Tonale, el SUV compacte de la marca italiana que ha de marcar un abans i un després en les vendes de vehicles nous d’Alfa Romeo. I és que els Giulia i Stelvio, tot i ser cotxes molt ben fets sobre la fabulosa plataforma Giorgio, no han acabat de convèncer els clients de les seves bondats i han passat amb xifres de vendes força discretes durant els darrers mesos. El Tonale, per la seva banda, fa servir la plataforma EMP-2 derivada de la CMP del grup Stellantis, que prèviament ja feien servir models com el Peugeot 3008, per exemple, i permet abaratir els costos de producció del vehicle.
Amb el Tonale, però, tot hauria de ser diferent. Ha de consolidar Alfa Romeo com una marca aspiracional, i el retard en la presentació del model definitiu es deu a una millora constant en el model fins a assolir aquesta versió definitiva. La fiabilitat, un altre dels punts febles de la marca segons diverses llegendes urbanes (nosaltres mai hem tingut especials problemes de fiabilitat amb models d’Alfa Romeo), sembla assegurada amb els cinc anys o 150.000 quilòmetres de garantia que ofereix Alfa Romeo amb aquest nou model.
L’altre element innovador en l'estratègia comercial del Tonale és que la marca hi ha inclòs un sistema NFT (non-fungible token), una mena de targeta de memòria que recollirà la vida útil del vehicle, així com les seves revisions i estat de manteniment, i que permetrà mantenir el valor venal del vehicle al llarg de la seva vida útil.
Una estètica ben treballada
Tot bon Alfa Romeo ha de ser no només potent i de conducció agradable: també ha de semblar-ho. La bellesa és un valor innegociable de la marca, i val a dir que el nou Tonale destaca per una aposta estètica molt atrevida que sap conjugar les essències de la marca amb un disseny futurista.
El frontal del Tonale rep influències de models mítics de la marca com els recents 159 i els clàssics SZ i Monreale, i manté la calandra característica de la marca. Però la part posterior del cotxe és encara més espectacular i recupera l’essència del disseny del Brera i del mític 8C 2900B dels anys 30 del segle passat per oferir una carrosseria elegant i esportiva de tall cupè que no recorre a l’ús de formes geomètriques i nervadures molt marcades com la major part de models del segment. Un disseny clàssic i elegant que avança algunes de les solucions estètiques de la marca en el futur.
Aquest és un totcamí amb mecàniques dièsel, gasolina i, per primer cop en la marca, també híbrides i híbrides endollables o PHEV amb fins a 275 CV de potència i unes mides generoses. I és que el nou Tonale fa 4,53 metres de llarg, 1,84 d’ample i 1,60 d’alt, amb una estètica elegant i esportiva, però també funcional i racional que no s’allunya gaire del Tonale Concept que ja vam conèixer ara fa tres anys.
El que sí que canvia força en aquest model de producció respecte del prototip original és la disposició ergonòmica del seu interior, molt més tradicional i convencional que no pas la del seu prototip. Els interiors, que són força similars als dels Giulia o Stelvio, queden presidits per una pantalla central tàctil de 10,25 polzades, un quadre d’instruments totalment digital de 12,3 polzades i una càrrega tecnològica important, amb connexió 4G i la possibilitat de renovar i actualitzar aplicacions de manera telemàtica. El Tonale també inclou un destacat arsenal d’ajudes a la conducció, com ara frenada automàtica d’emergència, càmeres de visió zenital o regulador de velocitat en funció del trànsit que li permeten assolir el nivell 2 en l’escala de conducció autònoma.
Una mecànica ben assortida
El Tonale disposa de motors dièsel i gasolina de quatre cilindres, una versió híbrida amb motor gasolina 1.5 i un motor elèctric de 48 V i 20 CV que pot moure el vehicle sense ajuda del de combustió i potències de 130 i 160 CV, sempre associat a un canvi automàtic de set relacions i doble embragatge i sistema de tracció davantera. En el cas del motor dièsel, el Tonale només s’oferirà amb un motor 1.6 de 130 CV i 320 Nm de parell que ja vam provar en el nou Jeep Compass ara fa uns mesos.
La joia de la corona és la versió PHEV o híbrida endollable anomenada Plug-in Hybrid Q4 amb sistema de tracció integral a les quatre rodes i una potència total combinada de 275 CV, que li han de permetre accelerar de 0 a 100 en només 6,2 segons, i assolir una autonomia elèctrica d’uns 80 quilòmetres en entorns urbans i de 60 quilòmetres fora de ciutat.
Però l’essència dels Alfa Romeo sempre ha estat el seu tacte esportiu i dinàmic, i en aquest sentit els enginyers de la marca llombarda han inclòs detalls com ara frens Brembo de quatre pistons, discos de fre ventilats i una suspensió i direcció posades a punt per aportar el plus d’esportivitat que s'espera d’un model de la marca del biscione.
El nou Tonale arribarà al mercat a finals de primavera, a un preu encara per confirmar, però que es mourà al voltant dels 27.000 o 28.000 euros per a les versions d’accés i que arribarà al voltant dels 45.000 euros per als models híbrids endollables de 275 CV i més de 60 quilòmetres d’autonomia en mode elèctric.