Alejandro Mesonero-Romanos fitxa per Alfa Romeo
Repassem la tasca del dissenyador madrileny quan acaba d'anunciar el seu fitxatge per Alfa Romeo
Alejandro Mesonero-Romanos (Madrid, 1968) no és un dissenyador de cotxes qualsevol: ras i curt, és un dels millors dissenyadors de cotxes del primer terç del segle XXI, tal com demostra la seva tasca al capdavant del departament de disseny de Seat a Martorell durant els últims nou anys.
El dissenyador madrileny va estudiar a l’escola Elisava de Barcelona i al Royal College of Art de Londres abans de començar a treballar, l’any 1994, al Volkswagen Design Europe (aleshores ubicat a Sitges), on va elaborar diversos projectes i prototips per a Volkswagen, Audi, Seat i Lamborghini.
L’any 2001 va fitxar per Renault per primer cop, i va ser el responsable del disseny de carrosseria del Laguna Coupé, un model molt apreciat pels aficionats al disseny automobilístic. Alejandro Mesonero-Romanos va començar a ascendir dins de Renault i l’any 2007 va ser nomenat cap de disseny avançat, i entre els anys 2009 i 2011 va marxar a Corea del Sud, on va exercir de màxim responsable de la joint-venture Renault Samsung Motors.
Retorn a Seat
L’estiu del 2011 Seat necessitava un dissenyador amb garanties per substituir al capdavant del disseny de Seat el belga Luc Donckerwolke, responsable del disseny de models com l’Exeo, l’Ibiza de quarta generació, l’Alhambra o l’Altea i l'Altea XL, entre d'altres.
Possiblement Seat necessitava una forta sacsejada del seu llenguatge estilístic per afrontar amb garanties el futur de la marca, i Alejandro Mesonero-Romanos va tenir el valor de protagonitzar un gir marcat en el disseny de la marca catalana amb el prototip IBL, presentat al Saló de Frankfurt de 2011, pocs mesos després de ser nomenat responsable de disseny de Seat.
El primer gran èxit del dissenyador madrileny a Seat va ser la tercera generació del León, presentada el 2012 i que es va convertir en el cotxe més venut de la marca, superant de llarg les vendes de la primera i la segona generació. L’estil de Mesonero-Romanos es caracteritza pel predomini de les línies rectes, les formes geomètriques i un criteri racional i funcional, que fuig del barroquisme dels León de segona generació o dels ja citats Altea i Toledo de segona generació.
L’impacte del nou León va ser tan gran que va marcar l’estil de tots els models de Seat entre els anys 2012 i 2019, amb altres grans èxits comercials com l’Ateca (2015) o l’Arona (2017) i algun fracàs sonat com la tercera generació del Toledo (2013).
Durant els anys de creixement a Seat Alejandro Mesonero-Romanos va formar un tàndem molt ben coordinat amb Luca de Meo, el president italià que va dinamitzar la marca de Martorell, i junts van preparar el salt de Cupra com una nova marca independent i van posar les bases del nou llenguatge estilístic de Seat, amb els Tarraco (2018) i la quarta generació del León, i el nou Formentor (2020) i els elèctrics Tavascan (2020) i el-Born (2021).
Etapa efímera a Renault i fitxatge per Alfa Romeo
Quan Luca de Meo va posar-se al capdavant de Renault ara fa dos anys va voler emportar-se Alejandro Mesonero-Romanos al grup francès per col·locar-lo al capdavant de Dacia, on ha enllestit el prototip Bigster aquests últims mesos i on ha estat un dels pilars de l’actualització de la marca romanesa.
Durant els últims mesos hi ha hagut rumors sobre el futur del dissenyador madrileny, que s’han acabat materialitzant amb el fitxatge de Mesonero-Romanos per Alfa Romeo com a cap de disseny de la marca llombarda, fitxatge que es farà efectiu a partir de l’1 de juliol. La missió de Mesonero-Romanos al capdavant d’Alfa Romeo serà encapçalar l’electrificació i la modernització de la marca amb els nous dissenys conceptuals de l'automobilística italiana.