Motor 20/08/2021

Lydia Sempere trenca la velocitat del silenci

5 min
La pilot Lydia Sempere va néixer sorda

BarcelonaUn de cada 1.500 a 2.000 nadons a Espanya presenta hipoacúsia neurosensorial profunda. Segons el doctor Pere Clarós, otorrinolaringòleg, “la malaltia produeix una gran pèrdua de les cèl·lules ciliades i provoca un deteriorament progressiu de l’audició”.

Aquest va ser el cas de la Lydia Sempere, que va néixer sorda. Quan tenia dos anys li van posar un implant coclear a l’oïda esquerra i posteriorment un altre al dret. “Has de conèixer la història de la Lydia”, em va dir Marc Gené fa tretze anys. El de Ferrari em va parlar d’una noia de 10 anys, que avui en te 23, absolutament apassionada pel kàrting i l’automobilisme en general. “Havia de competir en silenci”, explica l’alacantina, “i no tenia les mateixes oportunitats que els meus rivals, ja que no podia posar-me els implants amb el casc obligatori per córrer”.

L’expilot de F1 la va ajudar. El Marc tenia molt de contacte amb el fabricant dels cascos Bell, i no va parar fins que va aconseguir que en fessin un a mida de les necessitats de la Lydia. Això li va permetre no únicament córrer de manera satisfactòria i anar millorant a cada cursa, sinó fins i tot guanyar el campionat Rotax de Múrcia.

Avui Sempere compta amb el suport de la Fundació Renault per la Inclusió i la Mobilitat Sostenible, que treballa per eliminar obstacles, desenvolupar una mobilitat inclusiva i promoure la igualtat de gènere. Gràcies a això, la Lydia corre al campionat d’Espanya de Turismes al volant d’un potent Renault Mégane RS de 280 cavalls. De les cinc curses programades –de tres mànegues cadascuna– ja només en queden dues per disputar-se, a València d’aquí a tres setmanes, i a Montmeló a mitjans de novembre.

“Aquest any és d’aprenentatge i d’anar superant els obstacles que se’m van presentant”, diu la Lydia. “Ara hi sento millor, però encara no acabo d’entendre del tot el soroll del motor. Em passa com amb la música: jo les melodies no les entenc. Amb el canvi del cotxe és el mateix; encara no puc precisar el moment exacte que he canviar de marxa, i per això em guio amb una pantalla amb uns leds que m’indiquen quan he de fer un canvi de velocitat. És una mica complicat perquè he d’estar pendent del circuit, dels rivals, de fer una bona traçada, dels punts de gir i de frenada... i a la vegada d’aquest indicador lluminós de les revolucions del motor”.

Aquest any Sempere disposa d’uns implants de nova generació que li permeten rebre instruccions per ràdio i Bluetooth dels tècnics del seu equip des del pit-lane. “Però el més important no són els resultats”, comenta aquesta pilot en una conversa telefònica que podem mantenir amb gairebé total normalitat. “Jo treballo per fomentar l’esport inclusiu, i aquest objectiu coincideix totalment amb els de la Fundació Renault. Com saps, el món de l’automòbil està molt masculinitzat. Cal revertir aquesta situació, i crec que la feina que faig pot ajudar una mica.” La seva participació en les curses estatals és molt important, ja que actualment és pràcticament l'única dona que competeix en turismes, juntament amb l’andalusa Alba Cano, que després de debutar també amb els karts, ja porta vuit anys al campionat de resistència CER. “Però encara som poquetes dones, i això hem de canviar-ho amb urgència”, matisa la Lydia.

Sempere és feliç quan es corda el casc, posa primera i surt disparada des del pit-lane: “És un vessament de molta adrenalina, i el desig de voler córrer cada cop més i més. El pas dels karts als cotxes ha sigut molt radical. A mi em fascina la velocitat, i pilotar un cotxe així és una meravella”, diu aquesta entusiasta seguidora de la desapareguda Maria de Villota i de Fernando Alonso, a qui va conèixer quan tenia nou anys i de qui guarda una foto dedicada com un tresor.

L’objectiu de la pilot valenciana és poder arribar a competir en les W Sèries, el campionat de monoplaces per a dones on ja participen la catalana Belén Garcia i les valencianes Nerea Martí i Marta Garcia.

El llibre escrit pel pilot Kenny Noyes

SBK, Moto2 i Glasgow 3

El 2015, mentre defensava el títol de campió d’Espanya de Superbikes, Kenny Noyes va tenir un accident molt greu al circuit d’Alcanyís que li va capgirar la vida.

El pilot americà resident a l’Hospitalet de Llobregat va arribar a l’hospital en estat Glasgow 3, el nivell de consciència més baix que existeix des del punt de vista mèdic. Des d’aleshores, Noyes no ha desaprofitat cap de les noves oportunitats que li ha donat la vida. L'última: escriure el llibre “SBK, Moto2 y Glasgow 3”, on revela la seva experiència vital i ajuda les persones que han tingut una lesió cerebral com la seva, i les persones del seu entorn. Ja està disponible a internet i a totes les llibreries.

Ciència i esport, de la mà

Els apunts:

Ignite, el Hamilton més solidari

El pilot britànic i l’equip Mercedes han posat en marxa una iniciativa per afavorir que les persones negres puguin trobar feina en diferents àmbits de la F1: esportiu, tècnic i organitzatiu.

Amb Ignite i el programa Accelerate 25 de la marca de l’estrella busquen promoure la diversitat i la integració en el món dels esports de motor, com ja fa el pilot a través de la seva fundació Mission44, enfocada a la formació per a la indústria del motor.

Ciència i esport, de bracet

Després de crear respiradors mecànics per assistir malalts de covid-19 i de desenvolupar amb la universitat de Leicester un micròfon minúscul perquè els metges puguin ser escoltats amb claredat tot i portar la roba EPI posada, l’equip Alpine de F1 ha arribat a un acord de col·laboració amb l’Institut del Cervell de l’hospital Pitié Salpêtrière de París.

L’aportació de les dades biomètriques dels pilots durant un GP i dels seus mecànics i tècnics servirà per entendre millor el comportament del sistema nerviós de les persones i combatre les malalties que l'afecten.

Zanardi lluny de fer vida “normal”

Catorze mesos després de l’accident que va patir Alessandro Zanardi mentre circulava per una carretera italiana amb la handbike que feia servir per la seva discapacitat, la recuperació encara continua.

L’expilot de F1, Indycar i turismes segueix ingressat en una clínica especial on fa rehabilitació física i neurològica. Tot i que l’esportista es pot comunicar i que la situació és estable, encara no pot parlar, i després de diverses operacions encara no hi ha llum al final del túnel.

stats