08/09/2012

L'IVA frena els cotxes més que l'ABS

2 min
Si no es reactiven les vendes de cotxes, un terç dels concessionaris hauran de tancar, segons Faconauto.

Set dies amb el nou IVA, i el sector de l'automoció amb prou feines ha experimentat cap canvi. Però els seus usuaris -és a dir, tothom- sí que ho han notat. A la butxaca. Els venedors de vehicles esperaven que les setmanes prèvies a la pujada portessin un increment de vendes dels seus productes, i no ha estat així.

L'atonia del consum provocada per la crisi, i sobretot la por a l'endeutament, ha estat superior a la voluntat o necessitat d'estalvi dels consumidors. És veritat que les vendes van augmentar el mes passat comparat amb l'agost anterior, però, en realitat, no es tracta d'un increment real de l'activitat comercial, sinó d'un avançament que han protagonitzat els compradors més previsors i que després es trobarà a faltar en els pròxims mesos, ja que no hi ha hagut operacions noves, sinó un desplaçament d'aquestes transaccions al calendari.

Els previsors compren a l'agost

A l'agost a Catalunya es van vendre 7.698 cotxes, un 7,6% més que al mes de juliol, tot i que l'acumulat anual continua sent negatiu. A Espanya, si comparem aquest mateix mes amb el de l'any passat, l'increment de vendes ha estat d'un 3,4%, ja que s'han venut 48.820 turismes, uns 1.000 més que en el mateix termini del 2011. Tot i que aquest és el creixement de vendes a particulars més notable dels últims vint-i-cinc mesos, l'increment s'ha situat molt per sota del que esperaven els fabricants. Curiosament, la majoria de transaccions es van fer als concessionaris els últims cinc dies del mes passat, cosa que ja és un indicador del caràcter previsor que hi ha darrere d'aquestes adquisicions.

Comprar un cotxe mai no havia estat tant a l'abast com en aquests moments, i no perquè els bancs facilitin les opcions de pagament a terminis o perquè els vehicles siguin més barats. Des que va començar la crisi les marques fan una política de descomptes molt agressiva i, de fet, les opcions que elles mateixes fan a través dels seus canals de finançament són molt més interessants que les proposades per les entitats bancàries.

L'accés al crèdit a través dels productors d'automòbils exigeix menys condicionants i és lleugerament més econòmic que el que demanen els inabastables crèdits bancaris al consum.

L'últim exemple d'aquest esforç que fan els constructors d'automòbils, que no és sinó una actuació de supervivència davant de la davallada acumulada de vendes a Catalunya, d'un 4,9% fins ara aquest any i d'un 8,5% a Espanya, és l'assumpció, per part seva, de l'increment del 3% de l'IVA. Això els suposarà una despesa afegida de més de cent milions d'euros a l'últim quadrimestre de l'any. I per si no n'hi havia prou, José Manuel Soria, ministre d'Indústria, Energia i Turisme, va descartar dilluns que el govern espanyol posi en marxa un nou pla Renove per falta de recursos, una mesura que els fabricants necessitaven com l'aire que respiren.

Segons Faconauto, la patronal dels concessionaris d'automòbils, un terç de les botigues de cotxes que hi ha actualment hauran de tancar si no es reactiven les vendes. La distribució a Espanya està preparada per vendre 1.200.000 cotxes a l'any, com ja havia passat, però la tendència apunta a un mercat que a finals de desembre podria despatxar mig milió d'unitats per sota d'aquesta xifra, un valor semblant al que van arribar les vendes fa gairebé dues dècades. Endarrere, molt endarrere, com els crancs.

stats