Motor Clàssics

Peugeot 205 GTI, el millor compacte esportiu dels 80

Va ser el primer 'hot hatch' de la història de Peugeot, i va sintetitzar la capacitat creativa de la marca francesa

Peugeot 205 GTI, el millor compacte esportiu dels 80
Ferran Vital
17/08/2017
2 min

Als anys 80 del segle passat es van fabricar pocs cotxes tan perfectes com el Peugeot 205 GTI. Nascut l’any 1983 per fer front al Renault 5, els enginyers de Peugeot van veure ben aviat les capacitats dinàmiques i prestacionals del xassís del 205, i van decidir crear el primer compacte esportiu de la marca, fins aleshores centrada en la producció de berlines de qualitat.

El 205 GTI era la respota als Golf GTI i R5 Turbo

Peugeot va preparar la versió 205 GTI l’any 1984, i de seguida fou va guanyar-se el favor del gran públic, que va veure en el petit lleó gal el rival perfecte del Golf GTI. I és que el 205 GTI disposava d’un motor d’1,6 litres de cilindrada i 105 CV de potència (després elevats fins a 115 CV) gestionats per un canvi manual de cinc velocitats, capaç d’accelerar de 0 a 100 en 8,6 segons, tenir una velocitat punta de 187 km/h i mantenir consums de vuit i nou litres als cent quilòmetres, unes prestacions espectaculars fa trenta-cinc anys que encara són acceptables per a cotxes moderns. Dos anys després el 205 GTI va rebre una actualització amb un nou motor gasolina 1,9 que arribava als 130 CV.

Vista posterior 205 GTI

A més de ser un cotxe potent, el 205 GTI feia gala d’un comportament dinàmic espectacular, amb una precisió i una maniobrabilitat mai vistos fins aleshores en el seu segment gràcies als poc més de 850 quilos de pes. La seva direcció, la seva capacitat de frenada i la seva estètica van convertir el 205 GTI en una autèntica icona, que va ser escollit per la prestigiosa revista britànica 'Autosport International' com el millor 'hot hatch' de tots els temps.

El 205 al Dakar de l'ant 1988

El seu èxit comercial va ser aclaparador, i durant els deu anys de vida comercial del vehicle es van vendre unes 300.000 unitats del compacte esportiu. A més, la versió de ral·li, anomenada 205 T16, que va competir al llegendari Grup B, i els èxits al París-Dakar dels 80 van convertir el petit francès en un autèntic 'enfant terrible' de la història del motor, i en un clàssic que encara enamora avui:

stats