Història
Motor 15/01/2022

GasGas, la història d’èxit del primer fabricant català que guanya el Dakar

Els de Salt es converteixen en el segon fabricant del món capaç de guanyar títols mundials de trial i d'enduro i el Dakar

3 min
GasGas 3

Ni els més optimistes podien imaginar ara fa quatre anys que l’empresa catalana GasGas, fundada a Salt l’any 1985, estrenaria l’any 2022 amb una històrica victòria al Dakar de la mà del pilot britànic Sam Sunderland. I és que GasGas va haver d’afrontar una greu crisi l’any 2015 que va comportar un concurs de creditors i suspensió de pagaments que va fer dubtar sobre la viabilitat de l’empresa. Durant alguns anys GasGas va seguir funcionant integrada dins del grup Torrot Electric, que tampoc va poder fer emergir la marca del Gironès.

L’any 2019 el gegant austríac KTM va presentar una oferta al grup Black Toro Capital (BTC), matriu del grup Torrot, per prendre el control de la majoria de les accions de la històrica GasGas assegurant que la marca seguiria fabricant motos a la fàbrica de Salt. Fins aleshores GasGas comptava amb un gran historial esportiu en el món del trial i de l’enduro, amb diversos campionats del món d’aquestes dues especialitats gràcies al talent de pilots com Jordi Tarrés, Adam Raga, Laia Sanz, Paul Edmonson o Petteri Silván, entre d’altres.

En un primer moment l’anunci de la compra de GasGas per part del grup KTM va espantar força els treballadors de la companyia, per la por que el nou propietari deslocalitzés la producció de motocicletes i quads fora del país. Amb tot, la transferència de tecnologia i coneixements de KTM cap al fabricant català ha acabat esdevenint profitosa, i la marca ha eixamplat la seva oferta comercial amb noves motocicletes d’enduro i de trial, però també amb noves motos elèctriques i e-bikes que han ajudat a modernitzar la gamma comercial dels de Salt.

Però el gran pas endavant de GasGas sota el control de KTM s’ha esdevingut en el vessant esportiu i de competició de la marca. Els austríacs han cregut en el potencial esportiu de GasGas fins al punt d’empènyer els del Gironès a noves aventures competitives, com ara les sèries AMA Supercross i AMA Pro Motocross, amb sonades victòries per als pilots de la marca, i la sorprenent arribada de GasGas al campionat del món de motociclisme a la categoria de Moto3, dins l’equip de Jorge Martínez Aspar.

Un any per a la història

Precisament ha sigut sobre l’asfalt, un hàbitat poc habitual per a les motos de GasGas, on la marca ha brillat més i ha obtingut diverses victòries gràcies a joves talents com el valencià Sergio García i el mallorquí Izan Guevara. De cara a la temporada 2022, l’equip d’Aspar i GasGas debutarà a la categoria Moto2 de la mà del català Albert Arenas –que ja va guanyar el campionat del món de Moto 3 ara fa dos anys– i el britànic Jake Dixon. Per darrere de tots ells empeny amb força la figura emergent de Daniel Holgado, un adolescent alacantí de només 16 anys que ha guanyat el campionat del món júnior amb GaGas però que competirà amb KTM la temporada vinent.

A tot els grans èxits obtinguts sobre l’asfalt l’any 2021 cal afegir els campionats del món de trial i enduro obtinguts per Laia Sanz, així com el campionat del món d’enduro individual i per equips de l’italià Andrea Verona.

Però la cirereta del pastís per als catalans ha arribat aquest 2022 amb la victòria al Dakar, una fita impensable uns anys enrere. GasGas s’ha convertit en el primer fabricant català a guanyar el ral·li més dur del món gràcies al bon paper del seu pilot estrella, Sam Sunderland. El britànic ha fet història a l'obtenir el seu segon Touareg després d’un ral·li molt seriós i intel·ligent, on ha sabut dominar els moments clau gràcies a la seva experiència i serenor, però també a les prestacions i fiabilitat mecànica de la moto catalana.

A ningú se li escapa, però, que la gran victòria de GasGas al Dakar o el bon paper al campionat del món de Moto3 no haurien sigut possibles sense la transferència tecnològica i l’experiència acumulada per KTM, matriu de la marca catalana. Ara bé, també és cert que el prestigi internacional de la marca acumulat durant tots els anys anteriors a la compra de GasGas per part de KTM, i l’essència competitiva dels de Salt, així com el bon treball dels seus mecànics i enginyers, han sigut essencials per consolidar GasGas com un referent del món de les dues rodes, ja que es converteix en el segon fabricant després d’Honda que és capaç de sumar la Triple Corona del món de les motos d’aventura, que consisteix en guanyar els campionats del món de trial i enduro i afegir-hi el Dakar. En l’horitzó de GasGas encara queda un últim repte pendent, el del Mundial de motocròs, un repte que intentarà conquerir aquesta temporada de la mà del gallec Jorge Prado.

stats