Història
Ara Motor

Seat Toledo, de l'èxit a l'oblit

L’històric Toledo desapareix de la gamma Seat sense pena ni glòria després de 28 anys al mercat

Seat Toledo, història d’un fracàs / SEAT Zoom

L’any 1991 Seat acabava d’entrar al conglomerat de Volkswagen. Els alemanys van decidir que la marca catalana necessitava una berlina generalista capaç d’atraure un públic ampli, i per això va aprovar el llançament del primer Seat Toledo, un model que aprofitava la plataforma del Volkswagen Golf i diversos elements tecnològics i mecànics del Passat d’aleshores i que va estar vigent al mercat fins al 1998, substituït per una segona generació que es va mantenir en el mercat amb un bon resultat comercial fins el 2005. Probablement el primer Toledo i el seu restyling de segona generació, amb un disseny signat per Giorgetto Giugiaro, han estat els Toledo de més èxit de tota la història, i que han quedat en la retina de molts clients de la marca.

El segon Seat Toledo (1998-2005) va ser un èxit comercial Zoom

El segon Seat Toledo (1998-2005) va ser un èxit comercial / Seat

Amb l’arribada del segle XXI i el llançament d’un model més polivalent i juvenil com va ser el primer Seat León, el Toledo es va quedar obsolet i fora de joc. A Seat van tenir la idea –força discutible– de convertir el Toledo en una berlina de formes estranyes derivada del Seat Altea, que va estar vigent al mercat entre els anys 2004 i 2009 i que va fracassar estrepitosament, en un dels pocs fracassos estilístics i comercials de Seat en els últims trenta anys.

Encara no entenem què va pensat Walter da Silva en dissenyar el segon Toledo Zoom

Encara no entenem què va pensat Walter da Silva en dissenyar el segon Toledo

Les vendes havien passat de les 100.000 unitats anuals del primer Toledo els anys 1992 i 1999 a poc més de 5.000 dels anys 2007 i 2008, i els responsables de Seat van decidir buscar una solució amb l’arribada del nou Toledo l’any 2012.

L'any 2009 el Toledo va tocar fons: només es van vendre 500 unitats durant tot l'any

L'últim Toledo es fabricava a Eslovàquia en la mateixa línia que l’Skoda Rapid, cotxe amb el qual va compartir absolutament tots els elements tecnològics i mecànics, i va rebre la mateixa estètica que els moderns Ibiza i León. Tot i que el nou Toledo recuperava l’essència de berlina de tres volums i quatre portes generalista, mai va acabar d’arrencar del tot comercialment, sovint per la competència interna del León i les seves versions ST.

El darrer Toledo va ser fabricat a la República Txeca Zoom

El darrer Toledo va ser fabricat a la República Txeca

En els últims vuit anys de vida del Toledo només se'n van vendre 59.000 unitats a tot el món, sobretot al mercat espanyol (33%), on es va popularitzar com a taxi, però també al mercat alemany i britànic. Però l’estrella de l’últim Toledo es va anar apagant progressivament: va passar de les 14.000 unitats venudes del 2013 a les 1.000 unitats del 2019, l’any del seu comiat.