Clàssics
Ferran Vital

Renault 5 Turbo, només apte per als experts

Repassem la història d'un dels mites dels anys 80: l'R5 Turbo

Renault 5 Turbo, només per mans expertes / RENAULT Zoom

El Renault 5 va començar la seva vida comercial el 1972, per omplir el buit que deixava el Renault 4, el seu predecessor contemporani de la marca del rombe. Els seus creadors el definien com un cotxe simpàtic i divertit, però poc es podien imaginar l’enorme impacte que tindria el nou model, que aviat es va convertir en un autèntic supervendes al Vell Continent.

El mercat demanava també versions cada cop més potents del petit R5, i Renault ja va començar a comercialitzar les versions Alpine, Copa i Gordini (enfocades a un ús esportiu i de competició) a partir del 1976.

Un R5 Turbo a Monte-Carlo, any 1983 Zoom

Un R5 Turbo a Monte-Carlo, any 1983 / Renault

Neix el Renault 5 Turbo

Però no va ser fins al 1980 que Renault va presentar la versió R5 Turbo, un model que ben poc tenia a veure amb el model original. El Renault 5 Turbo era un biplaça amb motor central posterior –és a dir, darrere els seients i no sota el capó- enfocat a un ús de competició.

La versió R5 Turbo arribava als 160 CV gràcies a un motor 1.4 de quatre cilindres alimentat per un generós turbo, que associat a un canvi de marxes manual de cinc velocitats el va convertir en amo i senyor dels ral·lis a escala local i internacional durant els anys 80.

R5 Maxi Turbo Zoom

R5 Maxi Turbo / Renault

Amb un pes de tan sols 970 quilos, el petit R5 Turbo accelerava de 0 a 100 en 7,7 segons i incorporava discs de fre a les quatre rodes. Renault va fabricar més de 5.000 unitats del Renault 5 Turbo, i fins i tot va preparar una versió, anomenada Renault 5 Maxi Turbo, amb l’objectiu de competir al Grup B del campionat de ral·lis i que arribava –poca broma- als 350 CV de potència, cosa que el feia una autèntica bèstia pràcticament ingovernable en mans poc expertes.