Cotxes clàssics
Ara Motor

65 anys del Seat 1400

La marca catalana celebra avui els 65 anys d’història del seu primer model

65 anys del Seat 1400 / SEAT Zoom

Avui fa exactament 65 anys que Seat va presentar el 1400, el primer model de la història de la marca i que es va fabricar íntegrament a la Zona Franca de Barcelona. El 1400 era una berlina de gamma mitjana-alta amb detalls sorprenents per la seva època, com ara un sistema de calefacció de sèrie que millorava el confort del seu habitacle, una bonica carrosseria de tres volums i quatre portes i un sistema de propulsió posterior (les rodes motrius eren les posteriors).

El Seat 1400 utilitzava un motor gasolina 1.4 atmosfèric de quatre cilindres en línia i un carburador que oferia 44 CV de potència i permetia arribar a una velocitat màxima teòrica de 120 km/h. Més endavant el propulsor fou millorat per oferir 50 CV i una punta de 125 km/h. Encara hi hauria una última evolució del bloc motor que arribaria als 58 CV de potència i una velocitat punta de 135 km/h incrementant la cilindrada al 1’5 litres.

Línia de producció del 1400 a la Zona Franca Zoom

Línia de producció del 1400 a la Zona Franca / Seat

Basat en l’esquema i plataforma del Fiat 1400/1900, el model català era un cotxe que volia respondre a les necessitats de motorització del règim franquista, amb una demanda de taxis i vehicles oficials creixent i que l’Espanya franquista volia satisfer en una maniobra industrial i de propaganda política. Però el 1400 mai va ser un cotxe barat: costava unes 117.000 pessetes en el moment del seu llançament, una autèntica fortuna en l’Espanya de la postguerra i que encara no havia acabat de superar el trauma social i econòmic dels anys de l’autarquia franquista.

Seat va fabricar un total de 98.978 unitats durant els onze anys que es va fabricar el model (1953-1964) amb quatre variants i dues edicions especials (1400, 1400A, 1400B. 1400B Especial, 1400C i 1400C Familiar).

Finalment la sèrie 1400 va ser substituïda pels més moderns i potents Seat 1500, que van arribar al mercat l’any 1963, per respondre a les exigències d’un mercat espanyol més madur i exigent. Per acabar, Seat ha preparat un vídeo documental d'un quart d'hora en què repassa la història del popular 1400: