Els 5 millors cotxes de la història de Nissan Motor Ibérica

4 min
Pathfinder 2010

La història de Nissan Motor Ibérica es remunta a l’any 1923, quan Ford va obrir una fàbrica a l’avinguda de la Nova Icària del Poblenou on fabricava els seus models per abastir els mercats espanyol, portuguès, italià i del nord d’Àfrica. Ford va estar present a Motor Ibérica fins a l’any 1954, quan va abandonar l’accionariat de l’empresa i Motor Ibérica va passar a estar controlada pel govern espanyol del general Francisco Franco.

Durant uns anys Motor Ibérica va fabricar models com ara tractors o camions per respondre a les necessitats industrials del règim, gràcies a diversos acords amb fabricants britànics com Fordson o Thames Trader. A partir de 1956 Motor Ibérica va crear la seva pròpia marca de camions, furgonetes i tractors, anomenada Ebro, que esdevindria molt popular durant els anys 60 i 70 del segle passat.

L’any 1979 Nissan va començar a participar del capital de Motor Ibérica i va substituir la presència de Massey Ferguson, un altre fabricant britànic que disposava del 36% de les accions de Motor Ibérica des de mitjans dels anys 60. El procés d’aterratge de Nissan a Catalunya va ser gradual, fins que l’any 1986 va comprar la majoria del seu capital i va canviar-ne el nom al de Nissan Motor Ibérica, amb el qual ha arribat fins als nostres dies. Nissan necessitava una planta europea on abastir la demanda del Vell Continent i la situació estratègica de Motor Ibérica a Catalunya, la mà d’obra especialitzada amb sous competitius i l’existència d’una extensa cadena de subministradors van fer que durant una pila d’anys a Nissan Motor Ibérica es fabriquessin alguns dels models més interessants del mercat.

A continuació exposem cinc dels millors models de Nissan fabricats a Catalunya. Amb tot, a la Zona Franca de Barcelona també s’hi van fabricar altres models de Renault o fins i tot de Mercedes-Benz, però que van tenir un impacte comercial i tecnològic inferior al dels cinc models escollits.

Nissan Patrol (1983-2001)

El Patrol va ser el primer model de Nissan fabricat a Catalunya, i el model amb el qual ha tingut més èxit Nissan Motor Ibérica en tota la seva història. De fet, es van arribar a fabricar més de 196.000 unitats d'aquest totterreny a les instal·lacions de la Zona Franca de Barcelona, fins al punt de dominar amb mà de ferro el mercat dels 4x4 a Espanya durant els anys 90 del segle passat. 

Nissan Patrol a la planta de Barcelona el 1983.

Val la pena destacar que el Patrol també va participar amb èxit al ral·li Dakar amb el mític Patrol Fanta Limón, un model gairebé amateur que va acabar el ral·li més dur del món l’any 1987 en novena posició final.

Nissan Vanette (1986-1994)

La Vanette va ser el segon model adjudicat per Nissan a la planta de la Zona Franca. Aquella furgoneta lleugera es va convertir en un altre èxit de vendes, per bé que també es va comercialitzar en els seus inicis sota la marca Ebro. 

Nissan Vanette.

Nissan Terrano II (1993-2005)

Durant els anys 90 del segle passat Nissan va adjudicar a la Nissan Motor Ibérica la construcció d’un altre totterreny o 4x4 que havia de posicionar-se just per sota del Patrol, amb un preu més assequible i unes mides més compactes i adaptades a les necessitats dels compradors europeus. El Terrano II va ser tot un èxit comercial gràcies a la seva robustesa mecànica, i se'n van fabricar més de 375.000 unitats a la planta de la Zona Franca de Barcelona. De fet, el Terrano II va ser el precedent immediat dels actuals Qashqai i X-Trail, dos models que lamentablement ja no van ser adjudicats a la capital catalana i que qui sap si podrien haver canviat la sort de Nissan Motor Ibérica.

Nissan Terrano II.

Nissan Pathfinder i Navara (2004-2014)

El Pathfinder va ser el darrer gran encert comercial i industrial de Nissan Motor Ibérica. Un totterreny amb motors dièsel i gasolina de quatre i sis cilindres, tracció integral i bones qualitats fora de l’asfalt que va esdevenir un èxit comercial als cinc continents. Sobre la base del Pathfinder, els japonesos van crear la segona generació de la Navara, la seva camioneta o pick-up global, que rebia aquest nom al continent europeu.

Pathfinder i Navara.

Nissan e-NV200 (2014-2021)

El gran hàndicap de la furgoneta elèctrica de Nissan ha estat el fet d’haver aparegut al mercat massa aviat, quan els vehicles elèctrics encara no eren l’opció de mobilitat real i l'alternativa que són ara. De fet, no ha estat fins als darrers dos anys que ha augmentat significativament la demanda d'aquesta furgoneta elèctrica, i que el model encara té recorregut comercial ho demostra el fet que se seguirà fabricant a les plantes de Renault a França.

e-NV200, equipada amb la bateria millorada de 40 kWh.
stats