Motor Cotxes clàssics

10 cotxes de segona mà que poden ser una bona inversió

Us proposem un llistat de models de segona mà que haurien de convertir-se en futurs clàssics i revaloritzar el seu preu en un futur no gaire llunyà

BMW M3 E92 Coupe
26/04/2025
9 min

No és gens fàcil guanyar diners en el mercat dels vehicles de segona mà. De fet, cal ser tot un expert per encertar la compra d’un model, any i motorització concrets que no ens hagin de suposar maldecaps en termes de fiabilitat, i tot i així aquests vehicles ja usats tenen un elevat marge d’incertesa i error que mai hem de subestimar. Amb tot, en tot cicle de vida de la cotització d’un automòbil hi ha alguns moments que podríem anomenar vall i que responen al moment més baix de la cotització d’un model, just en la frontissa entre allò que considerem i anomenem popularment cotxe vell i el que ja considerem un cotxe clàssic o històric que revaloritza la seva cotització en el mercat.

A continuació us proposem deu d’aquests models que haurien de convertir-se en futurs clàssics, que actualment cotitzen en preus mínims que podem considerar vall i que, segons dicta la lògica, han d’augmentar la seva cotització en un futur no gaire llunyà. Molts d’ells són vehicles que van ser poc apreciats i valorats en el seu moment, i dels quals es van vendre poques unitats: precisament aquesta realitat és un valor afegit als cotxes, ja que el fet de ser models originals i escassos farà que la seva cotització augmenti al llarg dels pròxims anys. Al costat de cada model també teniu un preu orientatiu de la seva cotització aproximada ara mateix, però convé recordar que aquest preu pot fluctuar en funció de l'estat real del vehicle, del quilometratge i de l'existència d'un llibre de manteniment degudament segellat i acompanyat de les factures amb les reparacions o recanvis oportuns.

Audi A2 (2.000 euros)

L’any 1999 Audi va sorprendre el món amb la presentació de l’A2, un vehicle utilitari aspiracional que s’allunyava dels Audi A3 i A4 que la marca d’Ingolstadt comercialitzava en aquell moment. L’Audi A2 va ser un fracàs de vendes, i l’any 2005 va desaparèixer de la gamma comercial de la marca dels anells. Curiosament l’A2 és un d’aquells cotxes que ha envellit bé (o molt bé) i un quart de segle després encara manté una imatge actual i moderna. De fet, va ser un cotxe innovador que feia servir molts elements d'alumini, com ara el xassís i la carrosseria, cosa que reduïa el pes del conjunt i beneficiava els consums moderats de combustible. I també va ser el primer model en la història de la marca alemanya a fer servir motors dièsel de tres cilindres.

L'Audi A2 va ser un fracàs sonat de Ferdinand Piëch

Actualment és possible trobar unitats de l’A2 en una forquilla de preus entre els 2.000 i els 4.000 euros, per bé que serà complicat trobar unitats amb pocs quilòmetres. En general aquest és un vehicle fiable, però si trobeu una unitat amb el motor gasolina atmosfèric 1.6 FSI ja podeu estar segurs que aquesta configuració mai us deixarà a l’estacada i resultarà una bona inversió.

Lancia Thesis (3.000 euros)

El Lancia Thesis va ser la gran aposta italiana per competir en el segment de les berlines de representació o grans, en l’anomenat segment E, on se les havia de veure amb el bo i millor dels fabricants alemanys. Fabricat entre els anys 2001 i 2009, el Thesis mai va acabar de fer-se un lloc al mercat europeu, i Lancia només en va produir unes 20.000 unitats. Disponible amb motors gasolina de quatre i de sis cilindres i amb un dièsel de cinc cilindres (la motorització més venuda en el seu moment), el Thesis destacava per un equipament excepcional, una qualitat percebuda molt elevada i un confort digne de menció.

Lancia Thesis

La seva estètica (hi ha qui assegura que aquest és un cotxe lleig, per més que aquesta sigui una apreciació personal no avaluable de manera objectiva) ha fet que actualment aquest cotxe es cotitzi en mínims històrics, amb preus al voltant dels 3.000 o 4.000 euros. Pel que fa a la mecànica, no caldria que us preocupéssiu gaire, ja que el motor dièsel 2.4 JTD i el gasolina 3.2 V6 són autèntiques joies, fiables i que no poden sinó revaloritzar-se força amb el pas dels anys. La del Thesis és, doncs, una aposta més que segura per invertir en un futur clàssic i possiblement una de les que podria ser més rendibles en un futur no gaire llunyà.

Renault Vel Satis (3.500 euros)

Un altre cotxe estrany o rar, tant per la seva estètica com pel volum d’unitats fabricades, és el Renault Vel Satis. El Vel Satis va ser una berlina aspiracional amb una carrosseria elevada (allò que avui en diríem crossover) que Renault va fabricar entre 2001 i 2009 aprofitant la plataforma del Laguna i elements estructurals de l’Espace. El Vel Satis utilitzava el llenguatge estètic iniciat per l’Avantime (un autèntic unicorn que encara es revaloritzarà més que el Vel Satis i que actualment ja cotitza a l’alça) i feia servir motors de quatre i de sis cilindres dièsel i gasolina.

Renault Vel Satis

Podem trobar unitats del Vel Satis ben conservades en una forquilla de preus entre els 2.000 i els 5.000 euros. Aquest és un vehicle fiable i durador, del que es podran trobar força peces de recanvi en el futur gràcies als elements mecànics, tecnològics i modulars compartits amb els Mégane, Laguna i Espace del seu temps.

Mini Cooper S R50/53 (6.500 euros)

El Mini sempre és una aposta segura, gràcies a tot allò que envolta al mític urbà anglès. El model Cooper S era la variant més potent del Mini modern de primera generació, anomenat internament R50/R53. La versió més prestacional del Mini modern es va fabricar entre els anys 2001 i 2004, i entregava uns magnífics 163 CV de potència gràcies a un motor gasolina 1.6 turbo de quatre cilindres. Aquest és un model amb una mecànica fiable i contrastada, que si va acompanyat d’un bon historial de revisions i manteniment no hauria de suposar cap risc mecànic.

MINI Cooper S

Actualment és possible trobar-ne unitats a un preu d’entre 5.000 i 8.000 euros, i el fet de ser la versió més potent del Mini contemporani i l’existència de peces de recanvi suficients semblen ser arguments suficients per a la seva revalorització futura.

Land Rover Discovery Sèrie I (7.000 euros)

El Land Rover Discovery és tot un símbol dels totterrenys dels anys 90, un vehicle que es va comercialitzar entre els anys 1989 i 1998 i va esdevenir un dels referents del segment. Disposava de mecàniques gasolina i dièsel, però la versió possiblement més interessant és la que feia servir un motor V8 d’origen Rover, una configuració difícil de trobar en el mercat de segona mà ja que la major part de vendes del Discovery de primera generació feien servir el motor dièsel 2.5 Tdi. Val la pena centrar-se en els models fabricats a partir de 1994, quan el Discovery va rebre millores mecàniques i tecnològiques per suplir alguns dels seus pecats de joventut i problemes de fiabilitat.

Land Rover Discovery 5 portes

El Land Rover Discovery de primera generació encara no ha patit la febre que ja viuen altres models, i és possible trobar unitats (amb molts quilòmetres, això sí) en una forquilla d’entre 7.000 i 12.000 euros. Val la pena destacar que la major part d’aquestes unitats provenen del món rural, on han prestat servei com a eina de treball, i encara que aquests són models duradors, possiblement no han estat preservats amb tota la cura del món. Si trobeu una unitat ben conservada i amb mecànica gasolina, no us ho penseu: heu trobat el Sant Grial dels totterrenys.

Mazda RX-8 (8.000 euros)

Entre els anys 2002 i 2012 Mazda va fabricar un cupè esportiu amb motor rotatiu, 1.3 litres de cubicatge que entregava 192 CV o 231 CV de potència i una carrosseria fantasiosa que li aportava una estètica espectacular. Aquell RX-8 es va convertir en tot un símbol dels conductors més passionals d’inicis de segle, i el temps l'ha anat arraconant en l'oblit fins a convertir-lo en un model injustament infravalorat en el mercat.

Mazda RX 8

És possible comprar un Mazda RX-8 per poc més de 6.000 o 7.000 euros, per bé que aquest és un vehicle amb fama de tenir alguns problemes de fiabilitat i costarà trobar-ne unitats ben conservades que no hagin estat sotmeses a un ús esportiu en circuits o carretera de muntanya. En aquest cas sí que seria imprescindible fer una revisió a fons acompanyada d'un llibre de manteniment degudament segellat per assegurar-nos que el model ha estat ben cuidat i conservat.

Volkswagen Phaeton (11.000 euros)

A inicis del segle XXI Volkswagen va decidir fabricar una berlina de luxe o de representació capaç de competir amb el Mercedes Classe S o el BMW Sèrie 7. El resultat va ser el Phaeton, un sedan fantàstic fabricat entre els anys 2002 i 2016 que compartia plataforma i motors amb els (atenció!) Bentley Continental i diferents models de Porsche i Audi. Disposava de motors de sis cilindres en V dièsel i gasolina, i motors gasolina de vuit i dotze cilindres, amb una forquilla de potències d’entre 241 i 450 CV, sempre associats a un sistema de tracció integral 4Drive.

VW Phaeton

És realment sorprenent comprovar com aquest model de luxe, que va vendre poques unitats, actualment es pot adquirir en una forquilla de preus entre els 7.000 i els 10.000 euros, un preu ridícul si tenim en compte que en el seu moment àlgid costava entre 66.000 i 136.000 euros. La major part dels vehicles a la venda són dièsel, i el motor 3.2 TDI de sis cilindres és un motor robust que no ha de generar problemes. El Phaeton era un cotxe dur i fet per durar, però convé tenir present que en cas d'avaria els possibles recanvis d’aquest cotxe són pocs i de preu elevat.

Toyota MR2 W30 (13.000 euros)

Tot i que feia molts anys que el Toyota MR2 es comercialitzava al Japó, no va ser fins a la tercera generació que aquest esportiu biplaça es va començar a comercialitzar a Europa. Entre els anys 1999 i 2007 Toyota només va vendre unes 25.000 unitats d’aquest model al Vell Continent, i a casa nostra va ser sempre un autèntic unicorn, una rara avis difícil d'avistar que s'ha convertit en un preuat objecte de col·leccionisme. Els 140 CV del seu motor gasolina atmosfèric 1.8 garantien certa agilitat i alegries a un vehicle diferent, únic i, sorprenentment, avui encara poc valorat.

Toyota MR2 Roadster

Se'n poden trobar unitats en bon estat de conservació en una forquilla de preus entre els 9.000 i els 15.000 euros, i tot i que aquest és un model absolutament fiable, hem de considerar que en el futur començarà a ser complicat trobar algunes peces de recanvi, i per això és essencial mirar de garantir al màxim el seu bon estat de conservació.

Subaru BRZ i Toyota GT86 (20.000 euros)

L’any 2011 Subaru i Toyota ens van sorprendre amb el llançament d’un vehicle esportiu amb carrosseria cupè, motor bòxer de quatre cilindres amb 200 CV i tracció posterior. Aquest esportiu de primera generació es va fabricar fins a l’any 2020 a la planta de Subaru de Gunma, al Japó, i maridava el bo i millor de les dues marques: els motors bòxer característics de Subaru i la posada a punt de les suspensions i el tacte de direcció de Toyota. El vehicle resultant, anomenat popularment Toyobaru, es va vendre com a GT86 a Toyota i com a BRZ a Subaru, tot i ser exactament el mateix cotxe.

Subaru BRZ i Toyota GT86

És possible trobar alguna de les poques unitats del Subaru BRZ amb un preu al voltant dels 25.000 o els 30.000 euros, mentre que les del Toyota GT86 es poden trobar en una forquilla de preus una mica inferior, entre els 18.000 i els 23.300 euros. Aquesta diferència de preu es deu al fet que el model amb logo de Subaru es va vendre menys i, per tant, és una mica més exclusiu que el mateix cotxe amb el logo de Toyota. Posats a escollir, el Subaru BRZ en bon estat de conservació i de manteniment seria una inversió òptima, ja que aquest model és menys freqüent i la seva cotització ja ha començat a pujar i seguirà amb una marcada tendència a l’alça.

BMW M3 E92 (45.000 euros)

Els BMW Sèrie 3 són sempre un valor segur en el món de l’automoció, per bé que el model de cinquena generació, aparegut l’any 2005 i conegut amb el codi intern E90, no va acabar de ser un model gaire ben valorat pels experts, especialment en les versions amb motor dièsel, considerades poc fiables pels seus problemes amb el turbo. L’any 2007 BMW va desenvolupar la versió d’altes prestacions M3, coneguda amb el codi E92, que va resultar ser l'últim M3 amb motor V8 o si ho preferiu de vuit cilindres en V, que entregava uns fabulosos 420 CV de potència. El BMW M3 comptava amb versions cupè de tres portes, berlina o sedan de cinc portes, i amb una versió cabrio o descapotable que per la seva raresa (de la versió sense sostre se’n van fabricar força menys unitats que de les versions de tres i cinc portes) es convertirà en la variant més cotitzada en el futur.

BMW M3 Convertible

Un BMW M3 mai és un cotxe barat, ni pel que fa al preu de compra ni pel que fa al manteniment. Actualment els M3 E92 disponibles al mercat tenen una forquilla de preu que oscil·la entre els 35.000 i els 55.000 euros, que seguirà pujant durant els pròxims anys, especialment en les versions descapotables o cabrio. Més enllà del seu preu d'adquisició, convé assegurar-se del seu estat de conservació i del seu historial, ja que les unitats amb un ús més quotidià sempre seran més cotitzades que les que han estat sotmeses a un ús intensiu en circuit.

stats