10 cotxes de ral·li per fer una bona inversió
Repassem alguns dels millors cotxes de tracció integral i aptituds dinàmiques dels anys 80 i 90 que no han deixat de revaloritzar-se amb el pas del temps
Van ser els reis i els referents de tota una generació, i els seus noms encara fan somriure i volar la imaginació dels aficionats que ara tenen entre 35 i 55 anys, que van fer-se grans somiant que algun dia es posarien al volant d’un d’aquests cotxes. De fet, els models que avui repassem són les versions de carrer dels vehicles que competien en el mític Grup B dels anys 80 o en el Grup A dels anys 90.
La normativa del Mundial de ral·lis exigia a les marques que fabriquessin com a mínim 200 unitats homologades per circular pel carrer dels cotxes que participaven en el Grup B, una xifra que augmentava fins a les 2.500 unitats que el reglament del WRC exigia als participants en el Grup A. Per això hi ha ben poques unitats que hagin arribat fins als nostres dies, i el seu preu s’ha disparat molt els últims anys (i ho continuarà fent). El darrer model, però, és un vehicle actual, que es pot comprar a qualsevol concessionari i que -us ho ben asseguro- es convertirà en un clàssic que augmentarà el seu valor en un futur no gaire llunyà. I és que aquestes màquines, a banda de despertar emocions, són una bona inversió.
Peugeot 205 T16
Va ser la versió més radical del Peugeot 205 i va presentar-se en societat l’any 1984, adaptada a les noves normatives del Grup B. Era una petita bomba amb un xassís i un bastidor tubulars, tracció integral, motor turbo 1.8 de quatre cilindres en posició central (just darrere dels seients davanters) i 200 CV de potència. Una joia de la indústria francesa que ara es cotitza al voltant dels 350.000 euros.
Audi Sport Quattro
El mateix 1984 Audi va començar a comercialitzar la darrera evolució del mític Audi Quattro, amb millores mecàniques i tecnològiques. Aquest monstre tenia un motor 2.1 de cinc cilindres en línia (un dels senyals d’identitat d’Audi al llarg del temps) en posició davantera longitudinal, tracció integral Quattro i una potència de 300 CV. El seu preu actual no baixa del mig milió d’euros.
Lancia Delta S4 Stradale
Lancia necessitava un nou cotxe amb tracció total capaç de mantenir l’herència dels Stratos i 037, i el Delta S4 Stradale va ser el primer cotxe dels italians amb tracció total i un motor 1.8 turbo que desenvolupava 250 CV en posició central. Aquesta sèrie S4 Stradale de l’any 1985 és la més buscada i valorada, i ja se n’han venut unitats per sobre del milió d’euros.
Ford RS200
Ford va fer la seva incursió en els cotxes de carrer homologats del Grup B l’any 1986 amb el flamant RS200, un altre cotxe amb motor central i tracció integral que donava 250 CV. Ara bé, aquest model va arribar una mica tard, ja que va debutar la temporada en què es van prohibir els models del Grup B. Una unitat del Ford RS200 actualment pot costar entre 350.000 i 450.000 euros.
Toyota Celica GT-Four
Toyota va ser el fabricant que més ràpidament es va adaptar a les normes del nou Grup A i amb el Toyota Celica GT-Four va dominar una pila d’anys el Mundial de ral·lis. La primera versió de carrer del Celica GT-Four va arribar l’any 1986, i tenia una potència de només 150 CV. L’any 1989 va llançar la segona generació del Celica GT-Four amb 208 CV, que ha esdevingut el més valorat i popular, i finalment l’any 1994 va presentar la tercera generació, que arribava als 240 CV. El seu preu actual varia en una forquilla entre els 12.000 i els 28.000 euros, en funció de l’estat de conservació i el quilometratge.
Ford Escort RS Cosworth
L’any 1992 Ford va presentar l’Escort RS Cosworth, un model que es convertiria en un mite en el món dels ral·lis i que en les versions homologades per circular arribava als 227 CV del potent motor 2.0 turbo de quatre cilindres associat al sistema de tracció total de Ford. El seu preu actual oscil·la entre els 40.000 i els 50.000 euros.
Lancia Delta HF Integrale
El Delta no va deixar d’evolucionar i millorar fins a l’any 1993, quan els italians van comercialitzar el Delta HF Integrale Evo2 de 215 CV. Un autèntic mite que marida eficàcia amb una bellesa única i atemporal. El seu preu actual s’enfila fins als 60.000 euros, però és un dels models la cotització dels quals creix més i més de pressa.
Subaru Impreza 22B STI
La saga dels Subaru WRX STi va regnar entre els anys 1995 i 2003 al Mundial de ral·lis, amb l’icònic Colin McRae al volant. El Subaru Impreza 22B STI de l’any 1998 és la joia de la corona de la saga i el model més buscat, amb un motor bòxer de 280 CV i del qual només es van fabricar 424 unitats. El seu preu actual és relativament baix, ja que hi ha unitats a la venda al voltant dels 20.000 euros, però ben segur que les seves condicions de conservació no són les millors. Alerta: l’any passat es va subhastar un Subaru Impreza 22B STI per més de 300.000 euros. Era una unitat amb només 435 quilòmetres i totalment de sèrie.
Mitsubishi Lancer Evolution VI
Un altre dels models més grans de la història dels ral·lis. Mitsubishi va començar a competir i a fabricar el popular Evo l’any 1992, i en va fer deu evolucions. El més buscat i valorat de tots és l'Evo VI de l’any 1999, una màquina de 280 CV amb la qual Mäkkinen va alliçonar tots els seus rivals i de la qual només es van fabricar 350 unitats. El seu preu actual oscil·la entre els 80.000 i els 90.000 euros, però l’estiu passat se'n va vendre una unitat per 173.000 euros, un preu de rècord per una unitat en bon estat.
Toyota GR Yaris
És el cotxe més modern d’aquesta selecció, i encara està a la venda als concessionaris -això sí, amb una llarga llista d’espera-. Tracció integral, motor de tres cilindres (coses dels nous temps) i 261 CV de potència per un cotxe molt especial, d’aquells que ja no se'n fan. El seu preu de concessionari és de 32.950 euros, però ja es venen unitats de segona mà per 42.000 o 43.000 euros als compradors que no volen haver d’esperar uns quants mesos fins a tenir el seu cotxe nou. Ben segur que la seva cotització augmentarà molt en el futur.