Tot el que cal saber de la nova ITV
Avui entra en vigor el decret que regula el nou procediment de les ITV a l’estat espanyol, que controlarà el software del cotxe i elimina els defectes lleus
A partir d’avui la xarxa d’estacions ITV estrena el nou procediment que ha entrat en vigor aquest cap de setmana. La principal novetat de la nova ITV és que els operaris tindran la possibilitat de connectar els cotxes posteriors al 2006 amb un ordinador gràcies al sistema de diagnòstic OBD i que controlarà diversos sistemes electrònics com ara el control d’estabilitat o ESP, l’estat dels airbags, els tensors dels cinturons de seguretat, l’ABS i fins i tot els controls de velocitat i el sistema d’il·luminació del vehicle.
El nou protocol també permetrà el control de les emissions amb una sonda que s’introduirà al tub d’escapament del vehicle, però que d’entrada no examinarà les emissions de NOx (els gasos perjudicials per als humans, protagonistes del Dieselgate) sinó que tan sols examinarà les emissions de CO2. En aquest sentit les autoritats espanyoles ja han avançat que les estacions ITV no mesuraran les emissions de NOx dels cotxes dièsel fins que la normativa comunitària els ho exigeixi formalment.
Preus, suspensos i dates de renovació
El nou protocol estableix també que tots els inspectors de les estacions ITV hauran de ser tècnics superiors d’automoció de grau superior o disposar del títol d’electromecànica de vehicles de grau mitjà i acreditar una experiència mínima de tres anys. A més, els tècnics necessitaran diversos certificats de formació contínua presencial o telemàtica com a mínim cada tres anys.
En cas de suspendre l’examen d’aquesta nova ITV (el protocol és més exigent i desapareixen els defectes lleus) podrem realitzar un segon examen en una estació diferent de la primera on només certificaran que els defectes indicats en el primer test s'han corregit i no podran buscar defectes o deficiències noves.
Una novetat interessant d’aquesta nova ITV és la possibilitat de concertar visita fins un mes abans del venciment de la data sense que la revisió següent s’avanci. D’aquesta manera molts conductors no hauran d’esperar fins a la data límit per concertar visita per realitzar la nova ITV.
Ara bé, els cotxes que vulguin ser considerats històrics hauran de tenir, com a mínim, 30 anys d’antiguitat en comptes dels 25 actuals. Un símptoma més de l’envelliment del parc mòbil al nostre país.
Per acabar, tot i que encara no s’han confirmat les noves tarifes de les administracions autonòmiques, tot fa pensar que aquestes ITV més exhaustives, amb nou material i amb personal més preparat tindran un increment proporcional en la factura dels consumidors.