Royal Enfield Meteor 350, una ‘cruiser’ amb credencials
Provem la nova Meteor 350, una moto confortable i elegant amb molta personalitat
Després de la presentació dels models Twin i seguint amb la visió d’anar oferint més models adaptats al públic europeu o nord-americà amb comptagotes, Royal Enfield ens presenta la nova Meteor 350, una motocicleta d’estil cruiser, un model certament captivador per la seva estètica i pel seu motor.
A Europa i amb aquest model, la marca entra en un nou segment, però és important saber que no és un segment inexplorat per la marca. Si ens endinsem en la història del període indie de la marca, veurem que al món de les cruiser ja hi van entrar als anys 90. La nova Meteor que ara ens arriba és l'herència de la Royal Enfield TBX (o Thunderbird X), que alhora va ser una evolució de la Rumbler. Però la primera moto cruiser, tal com la marca descriu aquest tipus de motos, va ser la Lightning que es va presentar als anys 90 i que va ser tota una revolució al seu país, ja que per primer cop Royal Enfield fugia del seu classicisme per mostrar el seu vessant més rebel. Més recentment, l’any 2018, van presentar els models Thunderbird i Thunderbird X, però si volien entrar al mercat europeu els calia actualitzar-se a la normativa Euro-5. I així va ser com va néixer la Meteor 350. El seu nom prové d’un model que ja es va oferir als anys 50 del segle passat i, igual com la nova Meteor, també va ser una moto destinada a obrir nous mercats, tot i que en aquell cas va ser el nord-americà.
La Meteor 350 ve a omplir un segment que fa anys que està ben oblidat. Als anys 90 totes les marques japoneses i fins i tot alguna d'europea (italiana sobretot) oferia motos cruiser de cilindrada petita i mitjana. Però a poc a poc van anar desapareixent i en els últims anys s’ha tornat a veure algun fabricant asiàtic que les ha recuperat, això sí, en format A2 amb motor de 125 cc. Però si hem de trobar-li un model que s'hi assembli molt clarament citaríem la Yamaha SR 125 o 250, que tan popular es va fer als anys 80 i 90 a les nostres ciutats. Una moto amb estil, còmoda i sobretot indestructible, ingredients que també trobem en la Meteor 350 de Royal Enfield. Sembla una bona carta de presentació, oi? Analitzem un per un, doncs, aquests tres ingredients que fan de la Meteor una moto amb molt atractiu.
Una moto amb estil
Aquest punt és innegable, en la Meteor. La seva aparença clàssica és evident, però, al contrari del que és habitual en la marca, tal com vam veure en l'última prova de la Twin Interceptor, aquest model sí que presenta alguns detalls moderns. Aquests elements de modernitat són especialment evidents en el far davanter amb llum diürna led, en la instrumentació parcialment digital o en la pantalla per al navegador. Són poques coses, és veritat, però prou per donar-li un toc actual que ben segur molts apreciaran.
La resta, però, es deixa portar pel look típicament cruiser, on pren molt protagonisme el dipòsit de benzina, el far rodó i gran, el seient i la preciosa llum posterior, d’un disseny molt atractiu. A més, cal destacar la gran presència del color negre. Motor, llandes, xassís, parafangs, tub d’escapament... són d’aquest color, i es crea un bonic contrast amb el color groc (Fireball Yellow) del dipòsit. També volem esmentar els commutadors del manillar, d’un estil clàssic molt atractiu.
Una moto còmoda
Un altre ingredient amb molta importància en aquesta moto. La seva posició de conducció és totalment natural, gens forçada. Braços, esquena, cames... Tot ens queda en una posició molt natural. També hi ajuda la seva accessibilitat, amb una altura del seient (765 mm) que permet arribar fàcilment a terra, cosa que dona seguretat al conductor quan està aturat. Si a més hi afegim un radi de gir molt bo, veiem que la Meteor 350 és una moto ideal per a la ciutat. Si parlem del seient, la part del conductor és més ampla i ens recull molt bé. Té la duresa ideal per poder recórrer quilòmetres sense adonar-nos-en. L’acompanyant, però, no rep les mateixes atencions, tot i que sempre podrem buscar en el catàleg d’accessoris un respatller.
Una moto indestructible
Robustesa, el tercer ingredient i potser el més important de la Meteor. Per explicar-ho només cal que ens imaginem per un moment la geografia de l'Índia. Carrers amb molt de trànsit, carreteres sense asfalt, ports de muntanya inacabables... És evident que per fer front a aquest difícil escenari cal comptar amb una moto fiable i indestructible. I aquestes característiques han sigut sempre marca de la casa. La Meteor ens transmet, com les seves germanes, molta robustesa. Per les nostres ciutats, cal destacar, com ja hem dit, que gira molt, un detall no gaire habitual en aquest tipus de motos. Això, juntament amb les seves contingudes dimensions, fa que en entorns urbans li puguem treure molt de suc. En carretera oberta, a condició de practicar una conducció tranquil·la, també ens portarà serenament a qualsevol lloc tot i el seu petit motor.
Royal Enfield és tot un expert en aquesta cilindrada de 350 i fa anys que fabrica motors monocilíndrics d’aquest cubicatge. Per a aquest model estrena un motor monocilíndric de 349 cc refrigerat per aire i oli, totalment nou, dissenyat des de zero i que no és el mateix que podíem trobar al model Classic 350. Tot i això, sí que presenta trets comuns de la marca, com el fet que es tracta d’un motor de carrera llarga. Aquest detall, a part de donar-li un so característic molt agradable i fàcilment reconeixible, li dona també un comportament diferenciador de la resta de motos d’un sol cilindre, que normalment són de carrera curta.
En la Meteor el pistó ha de fer un gran recorregut per dins el cilindre i això fa que, tot i que són motors més tranquils respecte als motors de carrera curta (que giren més de pressa), ofereixi un parell motor molt més elevat. En la pràctica ho notarem en el fet que la Meteor és una moto que no defalleix en pujades fortes o quan hi viatgem dues persones. També notarem que és un motor que no es queixa gaire quan el fem baixar de voltes sense reduir marxes. Deixem el gas, tornem a accionar-lo i la Meteor reprèn el ritme amb serenor.
Respecte al motor de 350 cc que portaven les Classic, aquest nou motor també ha guanyat moltíssim en suavitat i s’han disminuït molt les vibracions (gràcies a un eix d’equilibrament). Al ralentí o en marxa sentim les vibracions del motor, però en cap cas és una sensació molesta, tot el contrari, és un autèntic plaer. Sentim com el pistó puja i baixa tranquil·lament com si fos el batec del nostre cor. I si pugem de revolucions, les vibracions mai arriben a ser molestes. Sens dubte, un motor molt agradable.
A nivell de xassís, la Meteor també és una moto totalment nova. S’ha treballat molt en la rigidesa per a una millor estabilitat en tota la geometria, per gestionar bé tant a poca velocitat com anant més ràpid. I el resultat és una moto que ens ofereix molta utilitat tant en ciutats com en vies interurbanes. I tot i que la seva cilindrada i xifra de potència (20,2 CV) no siguin altes, és una moto a la qual no li fan por les escapades de cap de setmana o fins i tot els grans viatges.
Al saló internacional EICMA de Milà, el més important del món de la motocicleta, molts esperaven la presentació d’un nou model de Royal Enfield, i fins i tot ja hi havia qui ho donava per fet. Les apostes coincidien que portaria el motor Twin, però calia saber si seria una trail o la versió més potent de la Meteor 350 (Super Meteor?). Però al final, seguint una mica la tònica de les altres marques de presentar ben poques novetats aquest any, no es va presentar cap nou model. Tot i que la porta queda ben oberta, ja que la marca va presentar un concepte de moto cruiser molt atractiu que va fer que es convertís en una de les motos més admirades al saló. Segurament aquest nou prototip es presentarà pròximament, i llavors coneixerem per fi la tan esperada germana gran de la Meteor. Fins aleshores, amb la 350 ja en tenim per gaudir i fer passar el temps.
No volem acabar sense parlar del Tripper™ Navigator, una de les curiositats de la Meteor 350. Es tracta d’una pantalla situada a la dreta del rellotge principal de la instrumentació que serveix per donar-nos indicacions mitjançant el navegador de Google Maps. Gràcies a l’aplicació de Royal Enfield podem connectar el nostre telèfon via Bluetoothi visualitzar amb unes indicacions a la pantalla la direcció cap a la nostra destinació. Nosaltres ho hem pogut provar i funciona bé. Per ciutat o per carretera oberta és de gran ajuda, tot i que en llocs on hi ha molts carrils que porten a diferents direccions és més complicat orientar-se, ja que els signes visuals que utilitza en aquests casos no són gaire clars. Però en general l'experiència és molt positiva i s’agraeix que ho porti.