Proves cotxes

Prova del SsangYong Torres, un comiat fantàstic per a un nou inici

Provem l'últim model de SsangYong sota aquesta denominació comercial, un SUV familiar amb disseny atractiu i un preu de poc més de 30.000 euros

El títol d'aquest article té dues parts, una de molt evident i una altra que pot generar una mica més de confusió. La primera, que fa referència a la prova del SsangYong Torres, no hauria de requerir cap tipus d'aclariment. La segona, en canvi, sí que pot no entendre's fàcilment sense explicar-ne el context previ. Què vol dir que aquest cotxe representa un comiat fantàstic per a un nou inici? Doncs que el Torres és l'últim model de SsangYong com a fabricant de vehicles amb aquesta denominació, ja que a partir d'aquest mateix 2024 la marca coreana passarà a denominar-se KGM.

Aquest canvi de nom es deu a l'adquisició de SsangYong per part del conglomerat d'empreses KG Mobility, fet que ha portat a haver de canviar la denominació comercial dels vehicles que es venguin a partir d'ara. És a dir, que el nou Tívoli s'anomenarà KGM Tívoli, el Korando serà KGM Korando... i així successivament. Doncs bé, el Torres és l'últim model de SsangYong com a tal, ja que la versió elèctrica que arribarà aquest mateix estiu ja tindrà com a nom KGM Torres EVX. Sigui com sigui, avui encara podem dir que estem fent la prova del SsangYong Torres, així que tractem d'esbrinar per què aquest cotxe és ideal per acomiadar el nom que tots coneixem.

Cargando
No hay anuncios

Disseny exterior

El primer que sobta del SsangYong Torres és que el logotip de la marca gairebé no apareix enlloc a fora del vehicle. De fet, és normal si tenim en compte el que acabem d'explicar. Així, només el trobem a les llandes, d'entre 17 i 20 polzades, però tant al frontal com a la part posterior el protagonisme és per al nom del model. I ja que parlem del frontal, no us recorda el disseny d'una marca molt popular en el món dels 4x4? En efecte, l'estètica davantera del nou Torres s'assembla a la dels mítics models de Jeep, especialment gràcies a les motllures verticals de la graella frontal (tot i que en aquest cas n'hi ha sis i la marca americana en posa set).

Més enllà d'aquest detall, també són completament noves les òptiques LED, amb un disseny afilat i compacte, el para-xocs amb motllures laterals molt verticals i les proteccions plàstiques de la part inferior. Menció especial mereix també el capó, molt vertical i pla per incrementar la sensació de robustesa. Pel que fa al lateral, aquí els passos de roda acabats en plàstic negre amb formes asimètriques són protagonistes, juntament amb les línies rectes que presenten les finestres i la motllura decorativa situada al pilar C.

Cargando
No hay anuncios

Tot plegat flueix cap a una part posterior on la marca coreana també ha apostat per assemblar-se al disseny de qualsevol totterreny mitjançant una protuberància que recorda la clàssica roda de recanvi dels 4x4. Per cert, un detall curiós de la porta del maleter és que, malgrat que la maneta estigui situada a la part dreta, la porta s'obre cap a dalt. Finalment, convé destacar l'estètica dels pilots LED (amb una forma interior que pren com a referència la bandera de Corea del Sud) i la protecció plàstica del para-xocs, que segueix el mateix patró de disseny que a la part davantera.

Disseny interior

A les últimes proves que hem fet a models de SsangYong, com per exemple el Rexton o la pick-up Musso Sports, sempre hem vist que l'interior tenia una disposició general dels comandaments bona però en molts casos una qualitat justeta i un sistema d'infoentreteniment insuficient. El fabricant coreà ha tractat de resoldre tots aquests problemes amb el Torres, i el cas és que se n'ha sortit prou bé. Ara no només el tacte dels plàstics és bo i abunden les superfícies toves, sinó que les pantalles prenen força protagonisme.

Cargando
No hay anuncios

La de la instrumentació digital és de 12,3 polzades i està situada en format molt apaïsat, de manera que aconsegueix que el quadre de comandaments sigui molt diàfan. Les altres dues estan situades a la consola central i arriben en forma de monitor de 9 polzades a la part superior per controlar les funcions del sistema multimèdia i d'infoentreteniment (amb connexió amb Android Auto i Apple CarPlay però sense navegador en cap versió) i de pantalla de 8 polzades a la part inferior per controlar la climatització.

D'aquesta manera, la qualitat percebuda de l'habitacle del SsangYong Torres ha millorat força, però, per contra, algunes decisions no m'acaben de fer el pes. Per exemple, no em convenç que totes les funcions del climatitzador s'hagin de manipular mitjançant una pantalla tàctil, com tampoc m'agrada que els modes de conducció se seleccionin a través de la pantalla. I el que personalment no trobo gaire pràctic és que el volant sigui gairebé quadrat, però en aquest sentit la meva opinió és especialment subjectiva.

Cargando
No hay anuncios

Si ens centrem en l'habitabilitat, amb una longitud de 4,70 metres és de preveure que aquest cotxe vagi molt sobrat d'espai a tots els seients. En efecte, a les places davanteres tothom hi pot viatjar còmode, de la mateixa manera que a les posteriors gràcies al fet que el túnel central és molt poc invasiu i que l'amplada permet que hi puguin viatjar cinc ocupants sense gaires problemes. Això sí, aquest cinquè passatger patirà un respatller força més dur que el de la resta de seients.

El maleter del SsangYong Torres ofereix ni més ni menys que 599 litres de capacitat, una xifra realment sorprenent i que es pot ampliar fins als 1.622 si abatem els seients posteriors. Les seves formes són força regulars i permeten carregar objectes amb facilitat, però cal tenir present que en les versions amb tracció 4x4 o les que facin servir GLP veuen reduïda aquesta capacitat fins als 463 litres.

Cargando
No hay anuncios

MOTOR

Com és cada cop més habitual en molts fabricants, el SsangYong Torres només es pot escollir associat a una única motorització. Es tracta d'un motor gasolina d'1,5 litres que desenvolupa una potència de 163 CV i un parell de 280 Nm, fet que li permet homologar un consum de 7,9 litres cada 100 km en el cas de la versió amb tracció davantera i de 9,1 en la de tracció total. Nosaltres hem tingut l'ocasió de provar el model 4x2, que no gasta tant com l'altre però que malgrat tot s'ha situat per sobre dels 8 litres gairebé en tot moment.

Cargando
No hay anuncios

I com que si circulem habitualment per ciutat aquesta xifra pot arribar als 10 litres, la marca ofereix la possibilitat d'adaptar el Torres per fer servir gas liquat del petroli (GLP). D'aquesta manera el consum no és que baixi, sinó que senzillament el preu del combustible és inferior al de la gasolina i d'aquesta manera no ens farà tant mal la butxaca quan hàgim de passar per la benzinera. Això sí, cal tenir present que aquesta conversió a GLP té un preu de 2.750 euros, però a canvi obtenim l'etiqueta ECO de la DGT.

DINAMISME

No, el SsangYong Torres no destaca per ser el SUV amb millor comportament dinàmic del mercat, però tampoc ho pretén. I tampoc es posiciona com el model que tingui el motor més enèrgic o frugal, però a canvi resulta molt noble i còmode. A l'hora d'afrontar un viatge per carretera o autopista és ideal per fer centenars de quilòmetres sense que els ocupants es cansin, mentre que per ciutat és àgil malgrat la seva grandària. De fet, en entorns urbans un element que ens ajuda a circular còmodament amb el Torres és la direcció, que està molt assistida i ens permet moure el volant sense fer gairebé cap esforç.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta particularitat fa que en trams revirats no es transmeti cap mena d'informació entre el conductor i les rodes, però, novament, això no és el que es pretén amb aquest cotxe. Pel que fa al canvi de marxes, es tracta d'una caixa automàtica de sis velocitats amb lleves al volant que ens permet fer una conducció dinàmica si ens ho proposem, ja que el funcionament no és tan lent com es podria esperar en un cotxe així.

Finalment, un aspecte dinàmic positiu i un de negatiu. El positiu és que el pes total del conjunt és de tan sols 1.603 quilos, una xifra realment bona que ens permet obtenir una agilitat sorprenent en qualsevol circumstància. El negatiu és que el motor es mostra una mica mandrós i mancat d'empenta per sota de les 2.000 o 2.500 revolucions, cosa que ens obliga a jugar constantment amb el canvi de marxes, a reduir relacions si volem potència i, per tant... a augmentar el consum.

Cargando
No hay anuncios

Conclusió

L'últim model de SsangYong sota aquest nom és un SUV familiar molt espaiós, amb un disseny atractiu i amb personalitat i un equipament força complet. Potser no serà el millor del seu segment en l'àmbit dinàmic ni oferirà els consums més baixos, però pot tenir etiqueta ECO, resulta comodíssim a l'hora de viatjar i a més té un preu força raonable. Està disponible des de 34.000 euros segons anuncia el configurador de la marca (31.000 amb descomptes), però el preu del nostre model, automàtic amb l'acabat Life, és de 39.000 euros.

SsangYong Torres G15T 4x2 Life AT
  • Preu<p>39.000 euros</p>
  • Combustible<p>Gasolina</p>
  • Etiqueta ecològica<p>Etiqueta C (verda)</p>
  • Motor<p>1.5 gasolina 4 cilindres</p>
  • Potència<p>163 CV i 280 Nm de parell</p>
  • Tracció<p>Davantera</p>
  • Mides i pes<p>4700mm llarg / 1890 ample / 1720 alt. 1.603 quilos</p>
  • Nota<p>7</p>