Prova del Ford Puma ST 2025: diversió en format ECO, però amb menys potència
Ens posem al volant de la versió més actualitzada del Ford Puma ST, que perd 40 CV respecte al model anterior però manté la mateixa posada a punt i disposa d'etiqueta ECO
El Ford Puma ST no és pas un desconegut a l'Ara Motor, ja que vam tenir l'ocasió de provar-lo ara fa quatre anys i ens va sorprendre pel seu dinamisme i les elevades dosis de diversió al volant que és capaç d'oferir, tot i la seva carrosseria d'estil SUV. Aleshores, per què el tornem a provar? Doncs perquè després de l'última actualització que la marca americana ha implementat en el seu totcamí d'accés, ara la versió ST ha passat de muntar un motor 1.5 gasolina turbo de tres cilindres amb 200 CV a un altre de més petit, d'un litre i també tres cilindres però que redueix la seva potència fins als 160 CV i incorpora un sistema de microhibridació que li permet obtenir l'etiqueta ECO.
Aquest canvi no és pas menor, ja que estem parlant d'un cotxe de tipus esportiu que, en la seva actualització, perd 40 CV de potència i renuncia al canvi manual en favor d'un automàtic de 7 velocitats. Però més enllà del que això pugui comportar en el terreny dinàmic —un aspecte que tractarem més endavant— també resulta interessant fixar-nos en la resta de modificacions que ha experimentat el nou Ford Puma. Per exemple, el disseny exterior introdueix petits canvis, l'habitacle és completament nou i la gamma de motors s'ha vist reduïda a un únic propulsor, tot i que amb diferents nivells de potència. Així doncs, esbrinem si aquest nou Ford Puma ST és un digne successor del model anterior.
Per fora, millor no canviar el que funciona
Realment costa identificar aquest Ford Puma ST com una actualització del que hi havia fins ara, perquè els canvis són molt subtils. Per exemple, el disseny interior dels llums led és nou i l'enorme graella frontal inclou el logotip de la marca a dins, mentre que fins ara se situava fora, just a la zona on comença el capó. Pel que fa a la resta les formes dels para-xocs continuen sent les mateixes, així com les llandes o el disseny de la part posterior.
Això vol dir que el Puma ST conserva les mateixes llandes de 19 polzades en el color antracita de sempre, així com les pinces de fre de color vermell, la doble sortida d'escapament o les inscripcions ST a la porta del maleter i a la graella frontal. També són idèntiques les mides, amb una longitud de 4,22 metres, una amplada d'1,80 i una altura d'1,53. En línies generals és un cotxe que es percep dinàmic, però alhora força discret (especialment en el color negre de la nostra unitat de proves) i que, tot i ser la versió esportiva real, no es diferencia excessivament del model normal amb el paquet estètic ST-Line.
Per dins, més pantalles i un minimalisme que resta practicitat
Els canvis més substancials d'aquest nou Ford Puma ST són a l'interior. Aquí el primer que sobta és que, tot i que la pantalla de la instrumentació creixi de les 12,3 a les 12,8 polzades, és la central la que es posiciona com a novetat principal, passant de les 8 polzades del model anterior a les 12 d'aquest. Ara inclou el sistema de connectivitat SYNC 4 i és compatible amb Android Auto i Apple CarPlay sense fils, a més d'incorporar l'assistent per veu Alexa.
Menció especial mereix el fet que ara la pantalla central és la que integra els comandaments del sistema de climatització, que es mostren a la part inferior i de manera permanent, és a dir, apareixen sempre independentment del menú en què ens trobem. Si bé és cert que la ubicació d'aquests comandaments al model anterior no era òptima (eren a la part inferior de la consola central) com a mínim eren tàctils i més fàcils de manipular.
Ara el disseny del quadre de comandaments és molt més minimalista i net, però no resulta tan pràctic, ja que gairebé han desaparegut tots els botons físics i es recorre a pantalles tàctils per activar la majoria de les funcions. Pel que fa a l'habitabilitat, el Ford Puma ST ofereix uns seients davanters de tipus baquet senzillament genials, ja que aconsegueixen l'equilibri perfecte entre comoditat i subjecció que s'espera d'un vehicle d'aquest estil. A més, de la mateixa manera que el volant (que ara és de dos radis i està aplatat per dalt i per baix) incorporen calefacció i múltiples regulacions.
A les places posteriors la subjecció no és tan bona, i l'espai total és molt més recomanable per a un total de quatre adults que no pas per a cinc. Amb tot, l'espai a la segona fila de seients és correcte per a les cames però una mica més just per al cap, especialment degut a la presència d'un enorme sostre panoràmic. Sigui com sigui, pel que fa a l'habitabilitat l'apartat més destacable del Ford Puma ST el trobem al maleter, que ofereix uns impressionants 465 litres als quals cal sumar-hi 80 litres addicionals provinents d'un compartiment situat sota la safata principal.
Un únic motor, tres nivells de potència
Com dèiem al principi d'aquesta prova, la gamma del Ford Puma estava formada fins no fa gaire per dos motors, tots dos gasolina però amb cilindrades d'1.0 o 1.5 litres. Amb aquesta nova actualització la gamma s'ha vist reduïda a un únic propulsor (el d'un litre) amb tres nivells de potència: 125, 155 i 160 CV. En qualsevol dels tres casos el propulsor principal rep l'ajuda d'un petit motor elèctric d'uns 15 CV que l'ajuda en algunes acceleracions o recuperacions, a més de permetre que entri abans en funcionament el sistema Start-Stop.
Les dades de tots tres nivells de potència són molt similars, passant dels 9,8 segons per accelerar de 0 a 100 km/h amb un consum de 5,4 litres cada 100 quilòmetres de la versió d'accés als 7,4 segons i 6 litres de consum de la versió ST. A més, cal tenir present que el canvi sempre és el mateix automàtic de set velocitats, independentment de la versió escollida. A la pràctica val a dir que el consum real és clarament superior (d'uns 8 litres aproximadament) i que les prestacions, tot i que són bones, són notablement inferiors a les de la versió anterior de 200 CV.
Al volant, una màquina molt divertida però un pèl descafeïnada
La millor notícia possible davant d'un cotxe que ha perdut 40 CV de potència respecte el model anterior és que manté el mateix xassís i la mateixa posada a punt. I això és el que fa que aquest Ford Puma ST, tot i el que pugui semblar, encara segueixi sent un gran SUV utilitari esportiu. La direcció és precisa i directa, la suspensió es mostra rígida en tot moment (fins i tot independentment del mode de conducció seleccionat, la qual cosa el fa una mica rígid en ciutat) i la seva mida continguda li permet moure's per trams revirats amb una agilitat sorprenent.
El canvi de doble embragatge i set velocitats es mostra força ràpid i el so de l'escapament, tot i no ser estrident ni tan esportiu com abans, encara manté una nota atractiva que, de mica en mica, es va perdent en la majoria de models del mercat. Menció especial mereix el fet que la marca hagi treballat tan bé la dosificació de la potència a l'eix davanter, ja que es pot sortir de la majoria de revolts gairebé amb el pedal de l'accelerador premut a fons sense patir una pèrdua excessiva d'adherència.
No hi ha dubte: el Ford Puma ST encara avui és un cotxe molt divertit amb què ens podem divertir, i molt, al volant, però tampoc es pot amagar el fet que abans, amb un motor de major cilindrada, 200 CV de potència i canvi manual, l'experiència esportiva era força més completa. Sigui com sigui, malgrat que el model actual perdi una mica de diversió, a canvi és capaç de reduir els consums i ens ofereix els avantatges de disposar de l'etiqueta ECO.
Conclusió de la prova del Ford Puma ST 2025
Després de la desaparició del Ford Fiesta (i, per tant, de la seva versió ST) era qüestió de temps que el Puma també hagués de renunciar a la recepta de motor d'1.5 litres amb 200 CV i canvi manual del model anterior. El substitut és un cotxe amb el mateix comportament dinàmic que tanta diversió era capaç d'oferir al volant, però amb una mecànica força més descafeïnada i un canvi que obligatòriament ha de ser automàtic. Així doncs, aquest Ford Puma ST és una opció realment bona per a tothom qui vulgui un SUV utilitari esportiu que tingui un punt més picant que el que ofereixen les versions normals, però que no arriba a oferir les mateixes prestacions que abans. Sigui com sigui, poques altres opcions trobem al mercat d'un estil similar i per un preu que, com el d'aquest Puma ST, sigui d'uns 34.000 euros.