- Preu: 29.750 euros
- Combustible: Gasolina
- Motor: 1.5 TFSI, 4 cilindres turbo
- Potència: 150 cavalls i 250 Nm de parell
- Tracció: Davantera
- Mides i pes: 4343 mm llarg / 1816 ample / 1449 alt. / 1.355 quilos
- Nota: 8,5
Audi A3 Sportback: evolució, no revolució
Provem el nou Audi A3 Sportback, un cotxe ara més tecnològic, estalviador i atractiu que mai i que vol convertir-se en la referència del segment
L’any 2020 no va ser el millor any per a la indústria automobilística (de fet, no va ser-ho per a la societat en general), però algunes marques es van atrevir a presentar els seus nous models. Aquest és el cas de l’Audi A3, que tot just ara arriba a la seva quarta generació. L'A3 és un producte llançat al mercat l’any 1996 aprofitant la base mecànica i tecnològica del Volkswagen Golf i ben aviat es va convertir en el líder dels cotxes compactes premium del mercat europeu.
Aquesta quarta generació de l’A3 es divideix en dues variants anomenades A3 Sportback o de carrosseria compacta –també anomenada hatchback–, pensada per al mercat europeu, i la de carrosseria de tres volums o sedan, més orientada als mercats americans i asiàtics, on existeix preferència per a aquest tipus. Igual com les generacions precedents de l’A3, aquesta quarta generació aprofita la plataforma modular MQB Evo estrenada per al Golf Mk8 i els Skoda Octavia i Seat León que ja hem pogut provar. També n'aprofita l'aposta mecànica, amb motors dièsel i gasolina amb potències compreses entre els 110 i els 300 CV de la variant S3, una de gas natural o GNC de 131 CV i una versió híbrida endollable de 204 CV (també n'hi ha prevista una de 245 CV en un horitzó no gaire llunyà). A aquesta oferta mecànica cal sumar-hi la disponibilitat del paquet esportiu S Line, que incorpora amortidors més curts i amb menys recorregut i configurables electrònicament. A part, hi ha la versió S3 de 300 CV i la futura versió RS3, que podria arribar als 400 CV de potència.
La nostra unitat de prova era el model A3 Sportback 35 TFSI, que fa servir un motor gasolina de quatre cilindres 1.5 TFSI que entrega 150 CV i 250 Nm de parell, associat a un canvi manual (feia molt de temps que no portava un cotxe per a premsa amb canvi manual) de sis relacions i un esquema de tracció davantera.
Com sempre, l’Audi A3 Sportback es posiciona com el gran rival dels BMW Sèrie 1 i Mercedes-Benz Classe A, amb un preu lleugerament per sota i oferint una mecànica plenament homologable, sobretot ara que els seus rivals han renunciat a les plataformes de tracció posterior i han apostat per les de tracció davantera o total, com ha fet l’Audi A3 al llarg de la seva història.
Aquest nou Audi A3 estrena un nou disseny estètic, més tecnològic i voluminós que en generacions precedents. El nou A3 Sportback fa 4,3 metres de llarg i 1,8 d’ample, i també és una mica més baix que el model precedent, cosa que li aporta més presència i potència visual i en millora l’apartat aerodinàmic. El nostre A3 Sportback de prova destaca pel color vermell de la carrosseria, així com el paquet estètic S Line, que emfatitza i remarca la nova gran calandra central de tipus hexagonal, els fars led davanters configurables (no disposa de llums matrix led), les nervadures molt marcades, els diversos detalls de color cromat i les llandes de 19 polzades. Per contra, el difusor posterior i les falses sortides del tub d’escapament amb detalls cromats no em semblen gaire adequades en aquest model, per bé que aquest últim punt respon més a una fixació personal amb aquests elements embellidors: en la meva opinió, són innecessaris en un model d’aquest preu.
Els interiors de l’A3 Sportback, per la seva banda, volen elevar el conjunt a la màxima expressió de disseny de la marca dels anells, presidit per un quadre d’instruments digitalitzat Audi Virtual Cockpit que utilitzaran tots els models de la gamma (fins i tot els més bàsics), de dotze polzades i amb diverses opcions i funcions de visualització en funció dels paràmetres escollits pel conductor. També estrena una pantalla central de deu polzades amb funcionalitats com Google Earth o el servei Alexa i connexió en temps real amb l’estat del trànsit. Fins i tot pot reservar places d’aparcament a la nostra destinació de manera telemàtica. També incorprora reconeixement d’ordres de veu i escrites.
A favor d’aquest nou A3 he de dir que manté botons físics per controlar elements clau com el climatitzador o una rodeta giratòria situada just darrere de la palanca del canvi molt reconeixible al tacte que serveix per controlar el volum de la música o la ràdio, un detall que els seus germans de plataforma Volkswagen Golf, Skoda Octavia i Seat León no han sabut o volgut mantenir i que personalment considero realment importants per evitar distraccions innecessàries. La nostra unitat de prova feia servir els seients de tall esportiu S, que recullen prou bé el cos i disposen d’ajustaments electrònics, però potser limiten una mica l’espai dins l’habitacle.
Un altre dels detalls que no m’agradaven dels nous Seat León, Volkswagen Golf i Skoda Octavia era la posició i el comandament dels llums, que en aquest Audi A3 em sembla més ben resolt. Sí, la posició és la mateixa, però el comandament és més ergonòmic i racional, més fàcil de fer anar si ens trobem amb boira densa, per exemple. A més, la consola central manté botons físics per canviar el perfil de conducció o Drive Select, per desconnectar el control de tracció i estabilitat (ESC off), desactivar l’ajuda acústica per estacionar i maniobrar o encendre els intermitents d'alerta, entre altres. Aquests comandaments físics, a diferència del que passa amb el nou León, ajuden a agilitzar la feina del conductor en moments en què l’atenció ha de ser màxima en el que passa a l’asfalt.
Ja sabem tots que un Audi A3 Sportback ni és ni serà un SUV, però sí que no puc estar-me de dir que l’accés a les places davanteres i posteriors m’ha semblat un punt més complicat que en el Seat León o en l'Skoda Octavia i que encabir infants en la seva cadireta és una mica més difícil en aquest Audi que en els models abans esmentats i que parteixen de la mateixa base. Per contra, un cop a l’interior el cotxe és molt còmode i ergonòmic, amb un disseny pràctic i racional.
Gràcies a l’augment de mides de l’habitacle, les places posteriors del nou A3 Sportback han crescut lleugerament, per bé que tres ocupants adults no s’hi trobaran del tot còmodes, ja que la placa central posterior no té prou espai ni per a les cames ni per a l’esquena del seu hipotètic ocupant. El maleter, per la seva banda, arriba als 380 litres de capacitat, igual com el Golf o el León.
Una dinàmica eficient
No fa tant de temps un Audi A3 amb motor gasolina turbo de 150 CV hauria sigut catalogat en el segment dels cotxes de tall esportiu i de consum elevat. Res més lluny de la realitat. Una de les grans sorpreses d’aquest A3 Sportback 35 TFSI ha sigut el seu rang de consum de carburant, molt més contingut del que esperava, i sense haver de renunciar gens ni mica al dinamisme i les prestacions.
I és que aquest nou motor 1.5 TFSI (equivalent al 1.5 TSI dels Skoda, Volkswagen o Seat) és la nova joia de la corona del grup, ja que permet obtenir un bon rendiment en prestacions i dinamisme mantenint a ratlla el consum. En el cas de la nostra unitat de prova el consum es quedava en uns 5,6 litres cada 100 quilòmetres circulant per carretera i autopista, i fins i tot per sota dels 5 litres en cas de seleccionar el mode de conducció Efficiency i anant amb molta cura amb l’accelerador a poc que l’orografia resulti favorable. A més, aquest propulsor té una bona resposta i puja de voltes amb seguretat, i el seu maridatge amb el canvi manual de la nostra unitat de premsa fa que em plantegi seriosament si val la pena pagar el sobrecost dels canvis automàtics DSG o S Tronic, per bé que en aquest model l’opció de canvi automàtic passa obligatòriament per haver d’associar-lo a la versió mild hybrid amb sistema de 48 V.
Un cop al volant, una de les coses que més m’han sorprès d’aquest nou A3 Sportback és el seu grau de dinamisme, superior a altres generacions del model. El nou A3 Sportback és, en línies generals, més sòlid i mostra més rigidesa torsional a l’hora d’enllaçar revolts, molt apamat en carreteres ràpides i autopistes. Val a dir, però, que el paquet específic S Line de la meva unitat de prova, amb una suspensió específica i els mapes o modes de conducció Dynamic o personalitzable –que permet configurar al nostre gust la rigidesa de la direcció, el tarannà de les suspensions o la resposta del motor– fan que l’experiència al volant sigui més dinàmica que en generacions anteriors.
A més, també cal destacar el bon aïllament acústic de l’interior, superior al percebut en el Seat León o l'Skoda Octavia, i un bon filtrat de les suspensions, que, tot i ser una mica mica més rígides que en els altres models del grup VAG, no arriben a ser incòmodes quan circulem per ferms inestables o amb sotracs. Aquesta realitat fa que, un cop al volant del nou A3 Sportback, la percepció de cotxe ben fet i de qualitat sigui alta i es justifiqui en part la diferència de preu amb els altres models esmentats.
Potser el que més m’ha agradat de l’A3 Sportback 35 TFSI ha sigut el seu consum de carburant. Tal com dèiem, és possible obtenir consums de 5,6 litres cada 100 quilòmetres, i en entorns urbans no puja gaire més enllà dels 7 litres, unes xifres que fins fa no gaire mai hauríem pensat possibles en un Audi A3 gasolina turbo de 150 CV. I el que és millor, aquest motor 1.5 TFSI de quatre cilindres ofereix una bona resposta en qualsevol règim de voltes i mostra un bon maridatge amb el canvi manual de sis relacions.
Conclusió
El nou A3 Sportback 35 TFSI ofereix una combinació pràcticament imbatible: consums de carburant moderats, bones prestacions dinàmiques, una estètica atractiva, forta càrrega tecnològica i una sensació de qualitat percebuda elevada amb un preu de venda al voltant dels 30.000 euros, que, tot i ser una quantitat elevada, no és molt superior al que demana Volkswagen pel seu Golf i queda per sota del que costen els nous BMW Sèrie 1 i Mercedes-Classe A, els seus dos grans rivals.