Jeep Compass 4xe, un totcamí amb consciència ecològica
Provem la versió híbrida endollable del Compass, anomenada 4xe, i que esdevé el primer Jeep electrificat del mercat
Jeep és una marca icònica, amb milions de seguidors a tot el món. Els seus models fins ara han estat sinònim de cotxes robustos, de qualitat i aventurers, però ara la nova divisió 4xe també introduirà un factor ecològic en aquesta equació. I és que el Compass 4xe és el primer Jeep endollable amb etiqueta de zero emissions que arriba al nostre mercat, i ho fa mantenint l’aposta pel sistema de tracció total i una preparació específica que inclou un bloqueig electrònic del diferencial i modes de conducció sobre fang, sorra, roques o neu que en milloren el comportament fora de l’asfalt.
El Compass 4xe aprofita la base estructural, tecnològica i mecànica de l’actual Compass, un vehicle que porta alguns anys al mercat amb bones xifres de vendes i que ja vam poder provar ara fa un parell d’anys.
La nova versió híbrida endollable difereix poc a nivell estètic del model estàndard que ja vam poder provar, que també anava associat a l’acabat Limited. Bé és cert que aquest model de prova estrena la nova variant restyling del Compass, que es caracteritza per una actualització estètica molt lleugera dels nous fars les davanters redissenyats i que integren tecnologia led, un para-xocs davanter nou i nous dissenys de llandes d’entre 17 i 19 polzades.
Pel que fa al seu interior el Compass estrena una nova pantalla central tàctil de 8,4 o 10,1 polzades –la nostra unitat de prova, associada al sistema de propulsió híbrid endollable en feia servir la més gran, així com seients entapissats de cuir– amb el nou sistema d’infoentreteniment Uconnect 5, compatible amb Android Auto i Apple Car Play, que també integra Alexa, navegador TomTom i control per ordres de veu que s’activa en dir “Hey, Jeep”.
Amb tot, no puc estar-me de dir que el nou sistema d’infoentreteniment Uconnect 5 és més ràpid i millor integrat amb els telèfons mòbils que abans, però encara està un pas per darrere dels sistemes d’infoentreteniment d’alguns dels seus principals rivals. El navegador TomTom, per la seva banda, sí que suposa un pas endavant prou significatiu, ja que també incorpora informació en temps real sobre l’estat del trànsit i esdevé pràctic quan no volem perdre massa temps a les retencions sense haver d'allunyar massa la vista de la carretera. La disposició dels elements clau, com ara el control del climatitzador o el volum de la ràdio i so multimèdia encara manté botons físics, i la seva disposició és prou ergonòmica per no haver de desviar gaire l’atenció si tenim calor o volem canviar de cançó, per exemple.
Electrificat i autònom
Però la gran novetat d’aquesta versió millorada i actualitzada del Compass és que estrena un nou sistema de conducció autònoma de nivell 2, que permet circular per si mateix en autopistes o carreteres ràpides mantenint velocitat i distància a la resta de vehicles seguint les marques viàries gràcies als radars, càmeres i sistemes de centrat de carril i control de creuer adaptatiu de què disposa. L’equipament de seguretat es completa amb indicadors lluminosos sobre el retrovisor per avisar de la presència d’objectes en els angles morts, així com senyals acústics que ens avisen de la proximitat d’altres vehicles en voler canviar de carril, avançar o incorporar-nos a una carretera o autopista.
El flamant Compass 4xe pot sumar un motor de combustió de gasolina 1.3 de quatre cilindres amb un altre elèctric sobre l’eix posterior per sumar una potència total de 190 o 240 CV i 270 Nm de parell associat a un canvi automàtic de sis relacions i tracció integral. El motor elèctric sempre suma un total de 60 CV, mentre que el bloc motor de gasolina pot oferir 130 o 180 CV de potència, cosa que explica que la suma final del Compass 4xe sigui de 190 CV o de 240 CV. En el cas de la nostra unitat de prova el model corresponia a la versió de 190 CV, és a dir, que feia servir un bloc gasolina de quatre cilindres i que arribava als 130 CV de potència.
Un cop en marxa, el Compass 4xe demostra la seva eficiència en permetre homologar consums de poc més de 3 litres als 100 quilòmetres en entorns urbans, seleccionant el mode de conducció normal i el sistema de maridatge híbrid. A més, si les bateries estan prou carregades podem optar per circular en mode totalment elèctric, o pel contrari circular amb el mode e-save que prioritza l’ús del motor de combustió quan la càrrega de les bateries és baixa i no tenim cap punt de càrrega a la vora.
La versió Compass 4xe utilitza bateries d’11,4 kWh, cosa que li permet prometre una autonomia en mode elèctric d’entre 47 o 49 quilòmetres, amb emissions en cicle combinat de menys de 44 g/km. Ara bé, a l’hora de la veritat i circulant en mode híbrid per la ciutat en codicions de conducció reals (arrencar, aturar, semàfors, vianants, carrers a 30 km/h) podem observar com l’autonomia cau dràsticament i en poc més de 5 quilòmetres la capacitat de les bateries passa del 100% de càrrega al 80%.
Per carretera ràpida i autopistes, a una velocitat constant i orografia favorable, el consum de carburant en mode híbrid passa a ser d’uns 4,5 l/100 Km, una xifra prou destacable que permet un important estalvi de carburant i emissions. A més convé destacar que el Compass 4xe també pot carregar les seves bateries aprofitant l’energia cinètica del vehicle en frenades o baixades, permetent allargar l’autonomia del cotxe uns quants quilòmetres més. I això no és cap bajanada, ja que el petit dipòsit de gasolina del Compass 4xe fa que, fins i tot amb bateries al màxim i dipòsit ple, aquest permeti autonomies totals de 300 o 350 quilòmetres.
Amb aquestes credencials ja ens podem imaginar que aquest no és un cotxe pensat per fer viatges molt llargs, tot i que sigui sorprenentment còmode per aquest ús quan circulem per carretera ràpida o autopista. I és que en el meu trajecte de prova, amb bateries i dipòsit al màxim i alternant ciutat, autopista, carretera de muntanya i pista forestal vaig obtenir una despesa energètica d’un 70% de gasolina i un 30% elèctric. Dit d’un altre manera, un terç del desplaçament el vaig poder fer en mode elèctric, o aprofitant el motor elèctric. Val la pena destacar que aquest realitat dura uns 100 quilòmetres. Més enllà d’això la bateria queda desgastada (per sota del 9%) i el motor de gasolina passa a ser el gran protagonista, elevant els consums de poc més de 6 litres en mode híbrid a més de 8 litres. Ara bé, aquesta explicació és vàlida sempre i quan circulem amb el mode de conducció normal o esportiu, que prioritza el funcionament del motor elèctric per sobre del de combustió.
En cas de seleccionar el mode de conducció off-road sobre roques, sorra, neu o fang, i activar els dos motors, el consum de carburant s’eleva de manera significativa. A tot això cal sumar-hi el fet que quan circulem amb el mode de tracció integral activat el motor de combustió sempre es troba actiu o encès, i que a una velocitat superior a 15 km/h l’eix posterior (alimentat íntegrament pel motor elèctric) només es connecta si l’electrònica del vehicle detecta pèrdua de tracció i les bateries disposen de càrrega suficient, deixant els dos eixos motrius en mans del motor de combustió, cosa que n’eleva el consum final.
I és que el fet de sumar les bateries de liti, el sistema de tracció integral, els dos motors i tots l’electrònica fan que el Compass 4xe homologui un pes de 1.935 quilos, que sumat a una alçada de 1,65 metres i una amplada de 1,87 fa que el Compass 4xe no sigui el vehicle més lleuger i aerodinàmic a l’hora de moure’s, i n’elevi el consum de gasolina i electricitat. Com sempre, és difícil trobar l’equilibri entre mobilitat sostenible, prestacions i capacitats, i més encara en el cas d’aquest totcamí amb tracció integral i bloqueig de diferencial.
Així doncs, no podem esperar que el Compass 4xe sigui un cotxe reactiu, àgil i de consums moderats, tot i la seva naturalesa electrificada i la seva aposta per la sostenibilitat sense abandonar els valor tradicionals de Jeep. Les dues tones que pesa, la seva alçada i coeficient aerodinàmic suposen un llastre important per aquest totcamí amb etiqueta de zero emissions, que no pot evitar patir un consum energètic molt important que en limita la seva autonomia total a poc més de 350 quilòmetres reals amb les bateries i el dipòsit de gasolina -de tan sols 36,6 litres de capacitat- al màxim.
Evidentment hem de pensar que el pes i dimensions del Compass 4xe fan que no sigui el millor SUV per enfilar un tram de revolts a un ritme àgil, i que en el mercat hi ha opcions molt més interessants si aquesta és una prioritat. De fet fins i tot amb el mode Sport activat el Compass 4xe mostra certes inèrcies i escassa fluïdesa comunicativa entre direcció, suspensió i conductor. Queda ben clar, doncs, que aquest no és el punt fort del cotxe. Per contra el Compass 4xe és un vehicle molt còmode per fer trajectes per carreteres ràpides i autopistes, i estar hores al volant sense símptomes de fatiga, i per descomptat que no té cap rival digne de menció quan surt de l’asfalt.
Ras i curt, el Compass 4xe és el totcamí híbrid endollable més capaç fora de l’asfalt, i el sistema de tracció total amb bloqueig de diferencial, sumat als diversos modes de conducció i preparació electrònica per millorar la tracció sobre neu, fang, sorra o roques el converteixen en la millor opció del mercat per realitzar excursions fora de l’asfalt.
Hi ha pocs detalls que no m’hagion acabat de quadrar en el plantejament general del Compass 4xe que he provat, i potser un d’ells és el so excessiu del motor de combustió en accelerar quan iniciem la marxa sense l’ajuda del motor elèctric. El propulsor de gasolina és un punt sorollós, potser a causa d’un maridatge amb el canvi automàtic de sis relacions que l’estira o revoluciona un pèl massa sense arribar a ser contundent i oferir una bona xifra de potència.
Un altre punt on aquest Compass 4xe presenta algun detall a millorar és el de l’espai. Tot i que les bateries de liti i el motor elèctric només li resten 18 litres de capacitat al maleter, aquesta presenta tan sols 420 litres de capacitat, una xifra allunyada d’algun dels seus rivals més moderns amb sistemes de propulsió híbrids, com el nou Hyundai Tucson o el Toyota Rav4. En el cas dels seients posteriors, no hi ha cap canvi significatiu i segueix oferint 136 centímetres d’amplada i 75 de llargada respecte els seients davanters, que si bé són suficients per allotjar-hi dos adults, poden ser pocs per fer-hi encabir dues cadiretes i un adult o tres adults en la segona filera de seients.
A banda de la versió híbrida endollable o 4xe, Jeep manté una versió dièsel 1.6 MutiJet II que ofereix 130 CV i 320 Nm de parell associat a un canvi manual i tracció davantera, així com una versió gasolina amb motor turbo GSE que ofereix 130 o 150 CV de potència que es pot associar al canvi manual o un d'automàtic de doble embragatge, sempre amb l’esquema de tracció davantera. Per acabar, Jeep manté el Compass Trailhawk, amb una preparació específica per superar els obstacles més durs gràcies a la seva posada a punt i el mode de conducció específic rock, pensat per circular fora de l’asfalt.
El nou Compass ja està disponible als concessionaris, amb un preu base de 28.500 euros per a les versions d’accés amb motor gasolina de 130 CV i canvi manual, mentre que la flamant versió híbrida endollable 4xe arribarà als 44.900 euros de preu base pel model de 190 CV que hem pogut provar, corresponent a les versions First Edition. Més endavant el preu de la versió de 190 CV serà de 38.000 euros i de la de 240 CV serà d’uns 40.800 euros.
En el cas de la nostra unitat de prova cal sumar-hi extres com ara el control avisador d’angle mort (545 euros), el paquet cuir, que incorpora aquest entapissat en els entapissats i seients (1.573 euros) i la porta posterior amb obertura electrònica (484 euros), que eleven la factura final per sobre dels 45.000 euros, descomptes promocionals a banda.
- Preu: 38.000 euros
- Combustible: Gasolina i elèctric
- Motor: 1.3 gasolina i dos motors elèctrics
- Potència: 190 CV
- Tracció: Total
- Mides i pes: 4394 mm llarg / 1819 ample / 1649 alt. 1935 quilos
- Nota: 8'5/10