Motor  /  Proves 05/02/2022

Hyundai Bayon, un SUV urbà amb molta personalitat

Ens posem al volant del nou integrant de la gamma SUV de Hyundai, que comparteix segment amb el seu germà Kona però se'n diferencia gràcies a un disseny únic a la marca coreana

9 min
Hyundai Bayon

Quan Hyundai va fer oficial que estava treballant en un nou SUV del segment B amb el nom de Bayon no vaig acabar d’entendre de quina manera es podria encabir a la gamma del fabricant sud-coreà. I és que actualment Hyundai té un total de cinc totcamins al seu catàleg: Bayon, Kona, Tucson, Santa Fe i Nexo. Deixant de banda els tres últims, resulta especialment curiós que els dos primers (Bayon i Kona) tinguin unes mides gairebé idèntiques. Només els separen dos centímetres de longitud, tres d’amplada i set d’altura.

El nou Hyundai Bayon fa força patxoca.

Però el més important en aquest cas és la llargària, ja que determina el segment en el qual s’inscriu. I amb unes mides de 4,18 metres en el cas del Bayon i de 4,20 en el del Kona, els dos pertanyen al segment SUV-B. Aleshores, ¿no corre Hyundai el perill de restar vendes al Kona amb el llançament del Bayon?

Doncs sí i no. És a dir, evidentment aquest nou model pot fer dubtar més d’un comprador, però en línies generals són dos models força diferents. El Kona és un SUV autèntic, disposa de moltes versions (híbrida, elèctrica o esportiva, per citar-ne algunes) i té un interior similar al del compacte i30. En canvi, el Bayon té un enfocament més aviat urbà, ho comparteix gairebé tot amb l’utilitari i20 i el disseny exterior canvia notablement respecte al del Kona. A més, d’alguna manera es podria considerar que aquest nou model és el substitut natural de la versió Active de l’i20, d’aspecte crossover i que havia format part de la gamma de l’utilitari. Però, com a continuació veurem a la prova del Hyundai Bayon, aquest nou SUV coreà va força més enllà de ser un simple i20 d’aspecte aventurer.

Disseny exterior

Precisament és a l’apartat del disseny on més es nota que aquest cotxe resulta més atrevit i té molta més personalitat que l’i20. Com dèiem abans, és un cotxe relativament petit, però, malgrat tot, és capaç d’atreure moltes mirades. Habitualment de gent encuriosida que es pregunta quin model de Hyundai és aquest, ja que no es pot associar fàcilment al llenguatge estètic de cap altre integrant de la gamma.

I personalment trobo que aquest és un dels principals atributs del Bayon, que trenca amb els esquemes i se surt de la norma general de la marca. Com sol ser habitual en aquests cotxes, la part més trencadora és la frontal. Aquí el protagonisme principal és per a les òptiques, dividides en dos nivells i que reserven la part superior per als llums diürns i la inferior per als llums principals. Això sí, tots poden ser de tipus led, fins i tot amb activació automàtica de llums llargs.

Hyundai Bayon
Hyundai Bayon
Hyundai Bayon

Els fars inferiors llueixen unes formes molt anguloses i marcades, mentre que els superiors són molt estilitzats i estan connectats entre si per una motllura de color negre. I com no podia ser d’una altra manera, a la part central trobem una enorme entrada d’aire (la majoria de la qual està carenada per afavorir l’aerodinàmica) i les habituals motllures que imiten l’alumini i que caracteritzen la majoria dels SUV.

A la vista lateral destaquen especialment les llandes (que van de les 15 a les 17 polzades) i els passos de roda de color negre. A més, la línia de cintura del vehicle és molt ascendent –de fet, les manetes estan situades a nivells diferents–, però ni l’altura és excessiva (menys d’1,50 metres) ni les finestres són massa petites.

Detall de les llandes
Detall dels fars led
Detall dels fars led

No s’aprecien gaires línies de tensió, però la principal apunta directa a la zona posterior, precisament a una de les parts més cridaneres del cotxe: els pilots. I és que, de la mateixa manera que en el cas dels fars davanters, tenen formes anguloses molt marcades i un disseny en forma de fletxa que els uneix entre si mitjançant una motllura vermella. A la part superior d’aquesta motllura trobem un vidre posterior enfosquit i a la part inferior un para-xocs que, novament, torna a deixar-nos clar que aquest vehicle és un SUV.

Disseny interior

Hyundai ha posat en joc tota la creativitat a l’hora de dissenyar en la part exterior, ja que a l’interior no ha fet cap mena de canvi respecte a l’habitacle del Hyundai i20. Malgrat tot, això no és pas una mala notícia, ja que a la prova del Hyundai i20 la marca ens va deixar clar que ha apostat per fer servir materials de bona qualitat i una alta càrrega tecnològica.

El que més m’agrada d’aquest interior és que tot està molt ben ordenat i disposat de manera lògica. Per exemple, la pantalla central (de 8 polzades en les versions bàsiques i de 10,25 en les superiors) està ubicada a la part superior del quadre de comandaments i disposa de botons físics. I en aquest mateix sentit la marca coreana ha respectat els botons reals per als comandaments del climatitzador, cosa que jo personalment agraeixo molt.