13/02/2016

Audi Q7: el règim d’aprimament li prova molt bé

La paraula crisi sembla que no existeix en el vocabulari d’Audi. Ni la davallada del mercat ni l’enrenou que envolta el grup Audi-Volkswagen els últims mesos sembla que l’afectin gaire. Fa pocs dies un conegut joier de Barcelona em deia: “Continuo venent tants rellotges de 5.000 euros com fa deu anys; això sí: les vendes dels de cinc-cents han caigut a la meitat”. Curiosa reflexió, extrapolable a molts àmbits i aplicable també al de l’automoció.

El 2015 tornarà a ser un any rècord de vendes per a Audi, que ha crescut un 3,6% a tot el món, com indiquen el més d’un milió i mig de cotxes venuts. A Europa la marca dels anells ha crescut un 4%, als EUA -epicentre de l’escàndol de les emissions contaminants- l’increment és del 12,9%. Només hi ha un indret on ha punxat: a l’Àsia han perdut un 0,2% de les vendes; no gran cosa, però són pèrdues. I de tots els segments en què el constructor alemany està present, el dels SUV és el que més creix, especialment el dels models de luxe, com el que avui ens ocupa: la segona generació del Q7, un cotxe que comparteix amb el també remodelat A4 alguns sistemes d’assistència a la conducció i d’entreteniment. El joier de què els parlava, pel que es veu, la toca i molt.

Cargando
No hay anuncios

El Q7 que acabem de conèixer i provar destaca per un disseny nou, visible en elements que han canviat notablement, com ara la graella frontal o els llums. Però les novetats més importants són aquelles que no es veuen. I es noten moltíssim.

La més destacable: la reducció del pes. Abans, quan conduíem un Q7 en determinades circumstàncies, el cotxe -que té una carrosseria d’unes dimensions notables- oferia un comportament una mica matusser, un pèl gandul. Sent un vehicle fantàstic des de molts punts de vista, havíem d’adaptar molt el nostre estil de conducció a les exigències d’un cotxe que -pel seu elevat pes- tenia algunes reaccions una mica lentes que ens obligaven a anticipar-nos a determinades maniobres, amb l’estrès que això pot acumular.

Cargando
No hay anuncios

Ara, dels 2.295 quilos que pesava la generació anterior hem passat als 1.970 de l’actual. Un estalvi de 325 kg, “equivalent a dues Ducati Monster”, diuen els representants de la marca en un clar exercici de corporativisme -des de fa poc temps la històrica marca de motos de Borgo Panigale és propietat dels alemanys-. Aquesta cura d’aprimament es nota molt a l’hora de situar-nos al volant. Tant, que si bé abans jo acostumava a recomanar el Q5 per davant del seu germà gran, ara m’hauré d’esperar a veure com evoluciona el meu recomanat quan el canviïn. El nou Q7 està disponible en tres motoritzacions, totes de 3.0 litres: TSi, Tdi, i la versió TDj (que correspon a la família de vehicles Ultra, els més eficients de la firma).

A la primavera la gamma s’ampliarà amb l’arribada del Q7 e-tron, un cotxe que donarà 373 cavalls de potència gràcies a la combinació de l’energia tèrmica amb l’elèctrica i que -segons afirmen- només generarà 48 g de CO 2 per quilòmetre i gastarà 1,8 litres de gasolina cada 100 km. Aquestes dades li permetran disposar d’una autonomia de 56 km amb el mode elèctric i de 1.300 en el de combustió interna.

Cargando
No hay anuncios

Però tornant a les versions actuals, cal destacar que aquesta dieta a què han sotmès el Q7, combinada amb els motors de nova generació, fa que el consum s’hagi reduït un espectacular 28%. Una vegada en marxa hem pogut comprovar l’eficàcia d’algunes de les novetats. La incorporació d’un diferencial nou, més alleugerit, millora moltíssim la tracció integral, i ho notem especialment quan traiem el cotxe de les carreteres asfaltades per anar per pistes i fins i tot camins més trencats. La nova suspensió adaptativa pneumàtica ens deixa triar fins a sis nivells d’alçada de la carrosseria. Igualment, l’eix posterior direccional ens ajuda a millorar el radi de gir i el fa més pràctic per a determinades maniobres. Aquests canvis fan que ara, en general, aquest Audi, més petit i lleuger, sigui més racional i fàcil de conduir en totes les circumstàncies.